اقتصادی 12:19 - 02 فروردین 1396
یک کارشناس صنعت در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد
یک کارشناس بخش صنعت با تشریح دلایل ضعف نقش صنعت و معدن در شاخص های اقتصادی کشور، گفت: رونق قابل توجهی در بازار اتفاق نیفتاده است.

دلایل ضعف نقش صنعت در شاخص‌های اقتصادی/ رونق قابل توجهی نداریم/ ایجاد شغل توان خرید جامعه را بالا می برد

آرمان خالقی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: طی سال 95 منابع مالی 16 هزار میلیارد تومانی برای تأمین مالی بخش صنعت مقرر شد تا عاملی برای ایجاد رونق و رفع رکود در کشور باشد.

وی ادامه داد: با تخصیص این تسهیلات، تعداد زیادی از واحدهای تولیدی که مشکل داشتند، دوباره به چرخه تولید برگشتند و واحدهایی که زیر ظرفیت کار می‌کردند، توانستند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه اختصاص این تسهیلات بابت بهبود شاخص‌های بخش صنعت در اقتصاد کشور می‌شود،‌ گفت: دلیل اینکه تا کنون اثر این مسئله را ندیده‌ایم، آن است که واحدهای تولیدی برای خرید مواد اولیه و یا راه‌اندازی خطوط تولید خود نیازمند زمان هستند و به تدریج با راه‌اندازی این بخش‌ها شاهد بهبود وضعیت بخش صنعت خواهیم بود.

این کارشناس صنعت با اشاره به تأثیر تسهیلات پرداختی به صنعت در افزایش اشتغال این بخش،‌ گفت: با شاغل شدن بخشی از بیکاران، توان خرید در جامعه بالا می‌رود و همین موضوع باعث افزایش خرید کالا و کاهش رکود در بازار خواهد شد که پیش‌بینی می‌کنیم از خرداد سال جدید آثار آن دیده شود.

وی همچنین با اشاره به رکود در اجرای پروژه‌های عمرانی و بخش مسکن، گفت: محصولاتی که در این بخش‌ها کاربرد داشته‌اند برای فرار از رکود بازار به سمت بازارهای خارجی هدایت شدند و بخشی از آن صادر شده است. 

وی در عین حال در مورد ارزان‌فروشی برخی مواد اولیه داخلی در بازارهای صادراتی و اعتراض صنایع داخلی نسبت به این مسئله و عدم دسترسی مناسب به مواد اولیه، اظهار داشت: صنایع مادر این اقدام را انجام می‌دهند که باید از ارزان‌فروشی مواد اولیه در صادرات توسط آنها جلوگیری شود و سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایمیدرو بر این موضوع نظارت کنند. 

خالقی با بیان اینکه بخش معدن رشد مناسبی را در سال 95 نداشت،‌ گفت: یکی از دلایل این مسئله، کاهش تقاضا برای خرید محصولات معدنی و رکود در اجرای برخی طرح‌های عمرانی بود.

وی با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری جدید در بخش معدن طی سال 95، افزود: در سالی که گذشت، قیمت جهانی فلزات و محصولات معدنی افزایشی نداشت که این مسئله نیز به افت نقش معدن در شاخص‌های اقتصادی کمک کرد.

این کارشناس بخش صنعت در ادامه با اشاره به موانع جدید ایجاد شده برای رشد بخش معدن، گفت: در مصوبه اخیر مجلس عوارض اضافه برای بخش معدن وضع شده تا این عوارض به شهرداری‌ها و دهداری‌ها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در برنامه ششم دیده شده است،‌ افزود: این مصوبه سنگ بزرگی جلوی پای بخش معدن خواهد بود.

وی همچنین در مورد وضعیت رکود در بخش‌های صنعتی و معدنی نیز گفت: رکود زمانی برطرف خواهد شد که رونق ایجاد شود، در حال حاضر رونق قابل توجهی نداریم و البته رکود نیز مانند قبل وجود ندارد. 

وی تأکید کرد: رکود در بازارها کاهش داشته ولی رونق چشمگیری نیز در بازار اتفاق نیفتاده است.


8944248
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل کامل کاغذ را از کروکی‌ها تا پایان خرداد با همکاری فراجا حذف می‌کنیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است