اجتماعی 15:11 - 03 آذر 1393
معاون پرورشی وفرهنگی وزیر آموزش وپرورش خبر داد
معاون پرورشی وفرهنگی وزیر آموزش وپرورش با بیان این که در سال جاری 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه در کل کشور برپا شده است گفت: هشت هزار عنوان کتاب متناسب با نیاز دانش آموزان گلچین و با تخفیف ویژه برای آنها در این نمایشگاه‌ها ارائه شد.

ارائه 8000 عنوان کتاب با تخفیف ویژه برای دانش آموزان

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، حمیدرضا کفاش که به عنوان نماینده آموزش وپرورش در برنامه مناظره این هفته شبکه سیما حضور یافت، با اشاره به پژوهش های صورت گرفته در آموزش وپرورش درخصوص علاقه مندی دانش آموزان به کتابخوانی اظهارکرد: سطح فرهنگ خانواده ها، جایگاه کتاب و کتابخانه در مدارس ، نظام آموزشی وبرنامه مطالعاتی دانش آموزان ، امکانات، عدم تناسب محتوایی کتب منتشر شده در کشور با نیازهای دانش آموزان؛ نبودِ فرهنگ خرید کتاب در سبدخرید خانواده ها و عدم دسترسی و تعداد کتاب مناسب سن دانش آموزان از عوامل تاثیرگذار در ایجاد فرهنگ مطالعه در دانش آموزان کشور است.

وی میزان هر عامل را متفاوت از دیگری عوامل عنوان کردو افزود: با وجود این ، در 35 سال بعداز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف از جمله دفاع مقدس ، کتاب های مناسبی منتشر شده است؛ اما در حوزه کودک و نوجوان و در مقولات حجاب وعفاف، و «مقتل خوانی ویژه دانش آموزان» کتابهای مناسب این دوره، یا وجود ندارد و یا تعداد آن ها بسیار کم است.

کفاش از علاقه مندی دانش آموزان کشور به «عزاداری سیدالشهداء»، «مداحی» و «مدیحه سرایی اهل بیت (ع)» خبر داد و افزود: دراین حوزه نیز کتاب متناسب با فهم دانش آموز تولید نشده است و این عامل سبب شده که در تولید محتوا فقیر باشیم و از منظر بسیاری از بزرگان جامعه هنوز کتاب «حجاب» استاد مطهری به عنوان مرجع معرفی می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش درخصوص نیازسنجی کتب مربوط به کودکان خاطرنشان کرد: ناشرین و مولفین قبل از تولید کتاب باید براساس نیاز دانش آموزان متناسب با جنسیت و پایه تحصیلی ، فعالیت های پژوهشی انجام دهند و سپس اقدام به انتشار کتاب دراین حوزه کنند.

وی ظرفیت 13 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی را زمینه بسیار مناسبی برای بازار فروش کتاب ناشرین و مولفین عنوان وخاطر نشان کرد: آموزش وپرورش در بسیاری از موارد توانسته است، ناشرین را که آثار متناسب با فهم دانش آموزان تولید می کنند از مرز ورشکستگی نجات دهد.

کفاش از آمادگی آموزش وپرورش در حمایت از ناشرین و مولفین کتاب در حوزه کودک و نوجوان در دولت تدبیر وامید خبر داد و تصریح کرد: این ناشرین قبل از انتشار کتاب، نیازها و اولویت های آموزش وپرورش را درنظر بگیرند تا نظام تعلیم و تربیت کشور بتواند حمایت های مادی و معنوی را از آنان به عمل آورد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش با تاکید بر نقش خانواده در فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: آموزش وپرورش رسمی به عنوان پیمان کار در امر آموزش دانش آموزان را برای چندساعت دراختیار دارد و این موضوع نافی نقش حاکمیتی خانواده در تربیت دانش آموزان نمی باشد.

وی شیوه برگزاری فعلی کنکور را نوعی تحمیل بر نظام آموزشی توصیف وتاکید کرد: کنکور برای دانش آموزانی است که دیپلم رسمی را گرفته اند و خود را برای ورود به عرصه تحصیلات عالی آماده می کنند و از این رو می توان گفت ؛ خارج از ساختار نظام آموزشی رسمی است.

کفاش با اشاره به تیراژ وسیع کتب کمک درسی در حوزه کنکور ورودی دانشگاه های کشور، عنوان کرد: این کتب نوعی دوپینگ در آموزش را انجام می دهند و به هیچ عنوان غنای علمی دانش آموزان را ارتقا نمی دهد.

وی افزود: آموزش وپرورش هم به ناچار این کتب را به دلیل این که شیوه مناسب دیگری برای ارزیابی دانش آموزان در پذیرش دانشگاه ها وجود ندارد نپذیرفته است و اعتقاد دارد؛ حذف این شیوه لطمات جبران ناپذیری را به پیکره سیستم آموزش رسمی وارد می کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش با بیان این که نظام غیررسمی آموزش را از اول پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کنار نظام رسمی آموزش داشته ایم، گفت: امور تربیتی ثمره و یادگار شهیدان رجایی و باهنر در آموزش وپرورش بوده که توانسته است بزرگانی را در عرصه شعر ونویسندگی تربیت کند و بسیاری از ناشران حوزه کودک و نوجوان از مکتب امورتربیتی معروف و مشهور شده اند.

کفاش نظام غیررسمی آموزش را در درونی کردن ارزشها موثرتر از نظام رسمی عنوان کرد و افزود: برگزاری هزاران مسابقه کتابخوانی ، مطالعه و تحقیق، برپایی نمایشگاه های کتاب در حوزه کودک و نوجوان در یک سال تحصیلی بخشی از فعالیت نظام غیررسمی آموزش است و این که آموزش وپرورش اعتقاد دارد که دراین بخش ناشرین اقدام خوب و متناسب با نیاز دانش آموزان ندارند به نوعی توقع بالای نظام رسمی آموزش را نشان می دهند.

وی نیاز آموزش وپرورش امروز به کتابهای نو و متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی برای دانش آموزان را یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواند وتاکید کرد: ناشرین باید به مدتی در این حوزه کتاب جدید با محتوای غنی فرهنگی ارائه کنند تا تمام سلایق مختلف فرهنگی را پوشش دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ممیزی کتاب را از وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد و ادامه داد: در آموزش وپرورش براساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای سامان دهی متشکل از اعضای ارشد صنعت نشر کشور و نهادهای مختلف فرهنگی که تمام کتابهای منتشرشده در کشور را موردارزیابی قرار می دهند وجود دارد و آثار متناسب با پایه های مختلف تحصیلی دانش آموزان را در کتاب نامه رشد ثبت می کنند تا معلمین بتوانند کتاب مناسب را انتخاب و به دانش آموزان معرفی کنند.

انتهای پیام


5260061
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است