وبگردی 10:16 - 08 شهریور 1394
سینمای زنانه ایران همانقدر که نجیب است؛کم ظرفیت و خالی از هنرمند نیز هست.به هرحال در سینمایی که هنوز مردان سهم خاص ندارند و درگیر بودجه دولتی‌اند سهم زنان سینماگر مسلما اندک‌تر خواهد بود. تولید فیلم‌هایی اندک از کارگردانان زن خود دلیلی بر ادعای بالاست. طرفه آنکه خون تازه‌ای که عمدتا به سینمای ایران تزریق می‌شود از سوی خود اهالی سینما و بدنه آن است. دختران سینماگران راحت‌تر به این دنیا قدم می‌گذارند تا آن دختر شهری و روستایی علاقمند و تحصیلکرده سینما...

نرگس آبیار و روزمرگی‌های یک زن با بشقاب شکسته

نرگس آبیار با پیشینه نویسندگی ادبیات داستانی در اولین تجربه سینمایی خود در سال 91 سراغ مضمونی بسیار آشنا رفته است. شرح حال زندگی یک زن معمولی شهری و روزمرگی‌های او. اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند قبل از شیار 143 ساخته شده بود اما دیرتر از آن اکران گردید. موفقیت شیار 143 بدلایل خاص باعث شد این فیلم اول آبیار کمتر دیده شود. او در این فیلم زندگی زنی به نام لیلا(با بازی گلاره عباسی) را روایت می‌کند که همراه همسر بی‌مسئولیت و فرزند خردسالش روزگار می گذراند. او که باردار هم هست روزی برای مهیا شدن برای مهمانی دادن به مشکلی عجیب بر میخورد...

آنچه نرگس آبیار در اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند؛ قصد روایتش را داشته دستمایه آثار فراوانی در این چهل سال اخیر سینمای ایران بوده است. روزمرگی و غرق شدن در این باتلاق یک روایت بشدت تکراری است. اما اهمیت موضوع آنقدر کلان است که یک هنرمند ششدانگ می‌تواند با زبانی تصویری حرف تازه‌ای از این روزمرگی دربیاورد. کاری که نرگس آبیار هیچ تبحری در آن نشان نداده است و فیلمش راکد و بدون هیچ تحرکی فقط تصاویر پشت سرهم جلوه گری می‌کند.

فیلم اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند یک زن و شوهر دارد که هیچکدام برای تماشاگر جذبه‌ای ایجاد نمی‌کنند. فرید و لیلا مستاجر دو زن مسن هستند که دست برقضا و برخلاف تصور عمومی جامعه مالکین موجهی تصویر شده‌اند. همین زن و شوهر یک فرزند دوساله هم دارند. به اینها قضیه میهمانی لیلا و داستان کذایی شکسته شدن بشقاب را اضافه کنید. هیچکدام از اینها انگاره‌ای برای کشش و پرداخت کاراکترها ایجاد نمی‌کند و فیلم اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترنداز ابتدا تا انتها فقط و فقط تکرار چرخش‌های یک زن به دور خود است.

در حقیقت در فیلم‌های زن محور تماشاگر باید با داستانکی خاص ارتباط برقرار کرده و سپس با کاراکتر آشنا شود. نرگس آبیار اصلا لیلا را کالبد شکافی نکرده و در مواقعی حتی تماشاگر نسبت به او بدبین می‌شود. در واقع هیچ زنجیره‌ای دراماتیک در اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند دیده نمی‌شود و همه داستانک‌ها از هم منقطعند.

لیلای این فیلم در مواقعی نماد زن فرمانبردار پنجاه سال پیش است که حتی از شوهر تنبل و عوپی خویش تمکین می‌کند و دلخوشی‌های معدود و جزیی دارد و بارداری‌اش بزرگترین دلخوشی اوست و از سوی دیگر همین لیلا اهل دروغ و دغل است و با همسایه‌ها حتی بر سر چیزهای کم اهمیت رو راست نیست. او حتی پس از شکسته شدن بشقاب چینی طرح دار؛ در نقش یک دزد تمام عیار ظاهر می‌شود و قاچاقی وارد اتاق همسایه ها می گردد.اینها همه تضادهای ویرانگر در شخصیت لیلای فیلم اشیاء از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند ؛ هستند که باعث می‌شوند مدام تماشاگر از شخصیت اصلی فیلم دورتر شود.

تصور کنید اگر ماجرای شکسته شدن بشقاب چینی طرح دار به گونه ای دیگر مطرح می شد اصلا دیگر بحرانی در فیلم وجود نداشت؟ بارداری لیلا؛ اخلاق مزخرف شوهر او؛ همسایه ها و موارد دیگر داستانک ها دم دست نرگس آبیار بودند با این همه شکسته شدن یک بشقاب و طرح لیلا برای جایگزین کردن آن حتی با کف رفتن مشابه این بشقاب از اتاق همسایه راه را بر هرگونه همذات پنداری با وی بسته است.  


6978097
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی ازموضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود. بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده‌ان...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکای...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌ها تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کتمان حقیقت، تنها راهکار صهیونیست‌ها درمقابل موفقیت حمله پهپادی و موشکی ایران است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» واکاوی ماجرای زنی که بعد از ۱۲سال زندگی‌مشترک به بن‌بست رسیده چون قبل از ازدواج تصور می‌کرده با عشق می‌تواند شوهرش را از دام اعتیاد نجات دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حشاشین مصداق کاملی از همان چیزی‌ست که از آن به‌عنوان پروژه از آن خودسازی و جعل حقیقت در راستای تاریخ‌سازی نام بردم؛ سریالی که بر مبنای مفاهیم خاصه جریان قدرت غرب و با بودجه مستقیم صهیونیست‌ها در سینمای به اصطلاح مصر ساخته و پرداخته می‌شود. ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» حشاشین مصداق کاملی از همان چیزی‌ست که از آن به‌عنوان پروژه از آن خودسازی و جعل حقیقت در راستای تاریخ‌سازی نام بردم؛ سریالی که بر مبنای مفاهیم خاصه جریان قدرت غرب و با بودجه مستقیم صهیونیست‌ها در سینمای به اصطلاح مصر ساخته و پرداخته می‌شود. ...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» استعفای هالیوا، ارتباط بیشتری با یک شکست دیگر رژیم صهیونیستی دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است