نرگس آبیار با پیشینه نویسندگی ادبیات داستانی در اولین تجربه سینمایی خود در سال 91 سراغ مضمونی بسیار آشنا رفته است. شرح حال زندگی یک زن معمولی شهری و روزمرگیهای او. اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند قبل از شیار 143 ساخته شده بود اما دیرتر از آن اکران گردید. موفقیت شیار 143 بدلایل خاص باعث شد این فیلم اول آبیار کمتر دیده شود. او در این فیلم زندگی زنی به نام لیلا(با بازی گلاره عباسی) را روایت میکند که همراه همسر بیمسئولیت و فرزند خردسالش روزگار می گذراند. او که باردار هم هست روزی برای مهیا شدن برای مهمانی دادن به مشکلی عجیب بر میخورد...
آنچه نرگس آبیار در اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند؛ قصد روایتش را داشته دستمایه آثار فراوانی در این چهل سال اخیر سینمای ایران بوده است. روزمرگی و غرق شدن در این باتلاق یک روایت بشدت تکراری است. اما اهمیت موضوع آنقدر کلان است که یک هنرمند ششدانگ میتواند با زبانی تصویری حرف تازهای از این روزمرگی دربیاورد. کاری که نرگس آبیار هیچ تبحری در آن نشان نداده است و فیلمش راکد و بدون هیچ تحرکی فقط تصاویر پشت سرهم جلوه گری میکند.
فیلم اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند یک زن و شوهر دارد که هیچکدام برای تماشاگر جذبهای ایجاد نمیکنند. فرید و لیلا مستاجر دو زن مسن هستند که دست برقضا و برخلاف تصور عمومی جامعه مالکین موجهی تصویر شدهاند. همین زن و شوهر یک فرزند دوساله هم دارند. به اینها قضیه میهمانی لیلا و داستان کذایی شکسته شدن بشقاب را اضافه کنید. هیچکدام از اینها انگارهای برای کشش و پرداخت کاراکترها ایجاد نمیکند و فیلم اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترنداز ابتدا تا انتها فقط و فقط تکرار چرخشهای یک زن به دور خود است.
در حقیقت در فیلمهای زن محور تماشاگر باید با داستانکی خاص ارتباط برقرار کرده و سپس با کاراکتر آشنا شود. نرگس آبیار اصلا لیلا را کالبد شکافی نکرده و در مواقعی حتی تماشاگر نسبت به او بدبین میشود. در واقع هیچ زنجیرهای دراماتیک در اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند دیده نمیشود و همه داستانکها از هم منقطعند.
لیلای این فیلم در مواقعی نماد زن فرمانبردار پنجاه سال پیش است که حتی از شوهر تنبل و عوپی خویش تمکین میکند و دلخوشیهای معدود و جزیی دارد و بارداریاش بزرگترین دلخوشی اوست و از سوی دیگر همین لیلا اهل دروغ و دغل است و با همسایهها حتی بر سر چیزهای کم اهمیت رو راست نیست. او حتی پس از شکسته شدن بشقاب چینی طرح دار؛ در نقش یک دزد تمام عیار ظاهر میشود و قاچاقی وارد اتاق همسایه ها می گردد.اینها همه تضادهای ویرانگر در شخصیت لیلای فیلم اشیاء از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند ؛ هستند که باعث میشوند مدام تماشاگر از شخصیت اصلی فیلم دورتر شود.
تصور کنید اگر ماجرای شکسته شدن بشقاب چینی طرح دار به گونه ای دیگر مطرح می شد اصلا دیگر بحرانی در فیلم وجود نداشت؟ بارداری لیلا؛ اخلاق مزخرف شوهر او؛ همسایه ها و موارد دیگر داستانک ها دم دست نرگس آبیار بودند با این همه شکسته شدن یک بشقاب و طرح لیلا برای جایگزین کردن آن حتی با کف رفتن مشابه این بشقاب از اتاق همسایه راه را بر هرگونه همذات پنداری با وی بسته است.
6978097