اقتصادی 11:19 - 28 مهر 1393
دبیر کل بانک مرکزی از پردازش کامل چک‌ها در چکاوک تا پایان سال، برگشت 20 هزار چک در روز و اجرایی‌ نشدن دریافت کارمزد کارت‌خوان‌ها از آبان‌ماه خبر داد.

روزانه 20 هزار چک برگشت می‌خورد
به گزارش فرهنگ نیوز ، محمود احمدی در همایش هم اندیشی بانک‌ها و فناوری اطلاعات با اشاره به متمرکز‌شدن تبادل چک‌ها در سامانه چکاوک گفت: با توجه به گستردگی شبکه بانکی‌ اجرایی شدن این طرح در تمام استان‌ها به طور یکجا ممکن نبود و از اول مهرماه امسال در چهار استان به صورت آزمایشی اجرا شده است.


وی با بیان این‌که قرار بود پردازش کامل چک‌ها در سامانه چکاوک از آذرماه اجرایی شود، گفت: با توجه به تعداد بالای شعب برخی از بانک‌های بزرگ آنها درخواست مهلت کردند که بعد از بررسی‌های زیاد در نهایت قرار شد که دو ماه دیگر این تصمیم به تعویق بیفتد.



دبیر کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: تا بهمن‌ماه و یا اسفند‌ماه سال جاری پردازش کامل چک‌ها در چکاوک انجام خواهد شد.



آمار چک‌های برگشتی

احمدی با اشاره به رقم چک‌های برگشتی اعلام کرد: در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه بین 17 تا 20 هزار چک برگشت می‌خورد.



دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد: آمار چک‌های برگشتی در حالی بالاست که پردازش چک‌ها در چکاوک این اطمینان را به دریافت‌کننده و ذینفع چک می‌دهد که بتوانند تشخیص دهند که آیا طرف مقابل پیش از این چک برگشتی داشته و یا خیر.



به گفته وی چک‌هایی که داخل سامانه چکاوک قرار می‌گیرند در کلیه‌ی شعب بانک‌ها قابلیت نقد شدن دارند.



کارمزد قطعا از آبان اجرایی نمی‌شود

احمدی همچنین در مورد آخرین تصمیمات برای دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها بیان کرد: این تصمیمی بود که بانک مرکزی مصمم به اجرای آن بود،‌اما با توجه به حواشی که پیش آمد و طرح موضوع که در هیات دولت مقرر شد که برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار منتقل شود.



دبیر کل بانک مرکزی در مورد احتمال کاهش رقم کارمزد گفت: این مساله در اختیار شورای پول و اعتبار است.



وی با اشاره به این‌که دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها از اول آبان‌ماه اجرایی نمی‌شود، گفت: این در حالی است که باید در مورد تمامی جوانب این مساله همچنین هزینه‌های شبکه بانکی، امنیت طرح و سایر مسائل مربوط به آن شورای پول و اعتبار به عنوان یک شورای فرادستگاهی تصمیم‌گیری کند.



درآمد بانک‌ها از کارمزد‌ها قابل اشاره نیست

احمدی همچنین درباره‌ی مجموع درآمد بانک‌ها از کارمزد‌های دریافتی گفت: با توجه به هزینه‌های موجود و عدم پرداخت هزینه خدمات درآمد بانک‌ها از کارمزد‌ها کم بوده و قابل اشاره نیست.



وی افزود: اصول بانکداری ایجاب می‌کند تا درآمدها و هزینه‌ها به حوزه‌های مربوطه منتقل شود، اما ایراد فعلی شبکه بانکی ما این است که بسیاری از خدمات ارائه شده مجانی بوده و این مبالغ در برخی موارد از حوزه‌های عمومی و اکثرا از تسهیلات پرداختی دریافت می‌شود.



دبیر کل بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به هزینه‌ی بسیار بالای بانکداری الکترونیکی هزینه پول نیز بسیار بالا رفته و این تسهیلات‌گیرندگان هستند که کل مبلغ و تامین بودجه بانک‌ها را پوشش می‌دهند.



ایران چک‌های 200 هزار تومانی ذخیره‌های بانک مرکزی است

احمدی در مورد این‌که آیا انتشار ایران چک‌ها در قالب بودجه سنواتی همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: طرح دائمی‌شدن آن به دلیل استفاده‌ای که این اسکناس‌ها دارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



دبیر کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا ایران‌چک‌های 200 هزار تومانی منتشر نمی‌شود؟ گفت: این ایران‌چک‌ها به عنوان ذخائر بانک مرکزی چاپ شده و نگهداری می‌شوند و تصمیمی برای انتشار آنها وجود ندارد. براین اساس ایران چک‌های 200 هزار، 100 هزار و یا سایر اسکناس‌های دیگر چاپ و نگهداری می‌شوند تا مورد لزوم منتشر شود.



وی ادامه داد: به‌طور کلی در تمامی کشور‌ها ذخائری برای بانک مرکزی وجود دارد به‌طوری که در برخی موارد 300 درصد اسکناس و سکه در جریان در خزانه نگهداری می‌شود تا اگر مسائلی نظیر اختلال در تبادلات الکترونیکی پیش آمد بتوان وجه نقد مورد نیاز برای تبادلات مردم را تامین کرد. 

4990930
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است