فرهنگی‌هنری 18:40 - 21 دی 1397

فروش ویژه اثر روح‌الامین در حراج تهران/ میلیاردی‌ها رکورد شکستند

به گزارش خبرنگار مهر، دهمین حراج تهران عصر امروز ۲۱ دی ماه با اجرای حسین پاکدل آغاز شد و هم اکنون در حال برگزاری است؛ حراجی که در سال‌های اخیر دو بار در سال برگزار می‌شود.

حراج تهران در طول این ۹ دوره گذشته با پیشرفتی صعودی همراه بوده است و فروش دوره‌ی نهم خود با رقم ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان در تیر ۹۷ توانست در برهه‌ای که کشور اوضاع اقتصادی آشفته‌ای داشت خود را تثبیت کند. دهمین حراج هنر معاصر ایران با ارائه آثار مدرن و پست مدرن از هنرمندان جوان و استادان هنرهای تجسمی برگزار می شود. در واقع حراج تهران ویژه آثار هنری کلاسیک و مدرن ایران تیرماه هر سال برگزار می شود و نوبت دوم این حراج که از سال ۹۵ در دی ماه برگزار شده است به حراج آثار هنری جوانان و نقاشان معاصر اختصاص دارد و این آثار عموما با هدایت گالری ها به حراج تهران راه پیدا می کنند.

در میان آثار این دوره حراج می‌توان به آثاری از منصور قندریز، منیر فرمانفرماییان، حسین زنده رودی، سهراب سپهری، بهجت صدر حسین کاظمی و محسن وزیری مقدم اشاره کرد. در مجموع از ۱۱۳ هنرمند در این حراج اثر ارائه شد.

این حراج با اعلام خارج شدن اثری از فرامرز پیلارام از حراج که حسین پاکدل آن را اعلام کرد، آغاز شد.

اولین اثر به نام علیرضا اسکندری که با قیمت کمینه و بیشینه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، با قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اما اولین شگفت‌انگیز این دوره اثری از عذرا عقیقی بخشایشی بود که بیش از دو برابر قیمت بیشینه و به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر نصرالله افجه‌ای که ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، در نهایت با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اما پنجمین اثری نیز که چکش خورد اثری از علی فرامرزی با عنوان هجوم بود که این اثر نیز نزدیک به سه برابر قیمت بیشنه با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلو نقاشی اثر فرشته یمینی شریف که به قیمت ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید

در ادامه آثاری از مصطفی دشتی، مهشید رحیم تبریزی، هادی جمالی، آرمان یعقوب‌پور، حامد صحیحی، پرویز کلانتری، جلال شباهنگی، منوچهر نیازی به فروش رفت که دو لته از آثار پرویز کلانتری به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان و اثر جلال شباهنگی به قیمت ۱۳۰ میلیون تومان و اثری از منوچهر نیازی به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان چکش خورد که هر سه این آثار به قیمتی در میانه قیمت کمینه و بیشینه اشان به فروش رفتند که نشان می‌دهد در این ابتدای کار هنرمندانی که دارای مارکت تثبیت شده در بازار هستند با قیمت هیجانی به فروش نمی‌روند.

حتی اثر عکسی از عباس کیارستمی نیز که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری اولیه شده بود، به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر مقداد لرپور نیز نزدیک به سه برابر قیمت بیشینه به قیمت ۷۰ میلیون تومان چکش خورد و در ادامه آثاری از امید حلاج، منوچهر معتبر، مهرداد محب علی، واحد خاکدان، افشین پیرهاشمی و رکنی حائری‌زاده چکش خورد که آثار واحد خاکدان، محب علی و حلاج بالاتر از قیمت پیشنهادی حراج به فروش رفتند که به ترتیب به قیمت‌های ۳۴۰ میلیون تومان، ۲۴۰ میلیون تومان و ۴۸ میلیکن تومان به فروش رفتند.

عنوان اولین اثر میلیاردی دهمین حراج تهران به نام بلندترین مجسمه ژازه تباتبایی، ثبت شد. اثر ژازه تباتبایی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود.

اما در ادامه حراج که با سرعت و بی‌وقفه آثار چکش می‌خوردند، آثاری از هادی هزازه‌ای، صادق تبریری، ناصر اویسی، ایرج کریمخان زند، فرشته یمینی شریف و محمدحسین غلامزاده بودند که اثر صادق تبریزی که سال گذشته از میانمان رفت، بیش از دو برابر قیمت بیشینه و به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت.

تابلو صادق تبریزی که به قیمت ۳۴۰ میلیون تومان به فروش رفت

بعد از چکش زدن ۳۰ اثر، ۵ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان گردش مالی هنرهای تجسمی حاضر در این حراج بود که عموم آثار نقاشی بودند.

اما دومین اثر میلیاردی حراج سی و پنجمین اثری بود که چکش خورد. اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف‌زاده) با عنوان خودنگاره از کودکی که بین ۸۰۰ تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و به قیمت ۱ میلیارد تومان چکش خورد. این هنرمند ایرانی در فضای هنری امریکا شناخته شده است.

تابلو «خودنگاره از کودکی» که به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رفت

در ادامه آثاری از احمد مرشدلو به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان، رضوان صادق‌زاده به قیمت ۶۰ میلیون تومان، مهناز پسیخانی به قیمت ۲۲ میلیون تومان، بابک روشنی‌نژاد به قیمت ۷۰میلیون تومان، بیژن بصیری به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان، بهمن جلالی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان، طلیعه کامران به قیمت ۶۰ میلیون تومان، بهمن دادخواه به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان به فروش رفت.

عکس سعید صادقی از مسجد خرمشهر به قیمت ۷۵ میلیون تومان به فروش رفت

اثر عکسی از سعید صادقی از دوران دفاع مقدس به اسم فتح خرمشهر به قیمت ۷۵ میلیون تومان به فروش رفت که قیمت بیشینه آن ۴۰ میلیون تومان ذکر شده بود.

همچنین اثر نقاشی از حسن روح الامین هنرمندی که او را با آثار مذهبی می‌شناسیم نیز در حراج به قیمت ۶۵ میلیون تومان و بیش از سه بربر قیمت بیشینه به فروش رفت و شگفتی ساز شد.

تابلو حسن روح‌الامین به قیمت ۶۵ میلیون تومان چکش خورد

اثر نیایش جمشید بایرامی به قیمت ۳۸ میلیون تومان، اثر رضا درخشانی به نام شکار خاموش به قیمت ۹۰۰ میلیون تومان، اثر مرتضی اسدی به قیمت ۲۶ میلیون تومان، اثر نیلوفر قادری‌نژاد، ۲۴میلیون تومان، اثر محمد علی ترقی‌جاه به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، اثر حامد رشتیان به قیمت ۸۰ میلیون تومان، اثر رضا لواسانی به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان، اثر عطالله امیدوار به نام ۱۱ سپتامبر به قیمت ۳۲میلیون تومان به فروش رفت تا حراج تهران به اثر بدون عنوانی از منیر فرمانفرماییان رسید.

اثر بدون عنوان فرمانفراییان که ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخته شد

این اثر فرمانفرماییان که بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود و به قیمت ۲ میلیارد ۹۰۰ میلیون تومان چکش خورد و تا اینجا رکورددار دهمین حراج تهران باشد.

هنر منیر فرمانفرماییان وامدار هندسه گرایی متعالی در هنر ایرانی اسلامی است که با انگاره‌های فرمالیستی به هم می‌آمیزد.

تابلو فرهادی مشیری که یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید

در ادامه اثر پری‌یوش گنجی به نام پنجره‌ها به قیمت ۸۰ میلیون تومان، اثر شهرام کریمی به قیمت ۱۸۰ میلیون تومان، اثر کتایون مقدم به قیمت ۳۶ میلیون تومان، اثری از ایرج اسکندری به قیمت ۴۶میلیون تومان، اثر احمر محمدپور به قیمت ۳۴ میلیون تومان، اثر فریدون امیدی به قیمت ۶۰ میلیون تومان به فروش رفت تا دهمین حراج تهران به اثر میلیاردی بعدی با نام فارسی سیاه روی سفید اثر فرهاد مشیری رسید که این اثر که بین ۱ میلیارد تا یک میلیارد و نیم قیمت‌گذاری شده بود و در نهایت به قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در ادامه اثر نقاشیخط از علی شیرازی که بیشینه‌اش ۱۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود به قیمت ۲۶۰میلیون تومان چکش خورد.

اثر فرامرز پیلارام به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان، اثر پروانه اعتمادی به قیمت ۷۵ میلیون تومان، اثر طاهره صمدی طاری به قیمت ۶۵ میلیون تومان چکش خورد و عدد فروش مجموع ۶۰ اثر دهمین حراج تهران به رقم ۱۳ میلیارد و ۸۸۷ میلیون تومان رسید.

این گزارش تکمیل می‌شود...


10024995
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آکادمی اسکار قوانین جدیدی را اعلام کرد که بر فیلم‌ها در شاخه‌های بهترین فیلم بین‌المللی، انیمیشن، موسیقی متن و فیلمنامه‌نویسی تأثیر می‌گذارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نگاهی به آمار انتشار کتاب در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تولید کتاب نسبت به مدت مشابه بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حسین‌نژاد گفت: موضوع شهروند - رسانه و بلاگری در فضای مجازی فراگیر شده و احساس می‌کنم طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صارمی گفت: بهترین ارتباط کودکان با سینما اقتباس است. از این رو ما باید به روش‌های گوناگون، بچه‌ها را عادت دهیم تا در حوزه اقتباس ورود کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، غزلی را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رادیو ۸۴ سال پیش (سال ۱۳۱۹) در ایران با این جمله کوتاه متولد شد: «اینجا تهران است، رادیو ایران» و تا امروز به کار خود ادامه داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است