سیاسی 11:27 - 17 تیر 1394
مذاکرات وین در روز چهارشنبه
طبق شنیده‌ها آمریکا تلاش دارد از طریق تاکید تلویحی بر محدوده زمانی، ایران را برای توافق هر چه زودتر و دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد؛ ترفندی که تیم ایرانی با پاتک خود آن را خنثی ساخت.

«پاتک ایران» به «تک آمریکا»/ توپ «تمدید» در زمین آمریکا/ ضرب الاجل مقدس نیست
گروه سیاست جهان نیوز ـ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.



هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.



هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد ۸ دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.



هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.



سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به ۱+۵ به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.



نهمین روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ایران و آمریکا و نیز کنفرانس خبری کری به پایان رسید.



روز دهم مذاکرات شاهد دیدارهای ظریف با همتایان آمریکایی و روس همراه بود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. همچنین اولین نشست عمومی ایران و ۱+۵ نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه برگزار شد.



در روز یازدهم که گویا سختترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه تمدید شده است.



* * *


۱:۲۵ وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان در مرکز اسلامی امام علی شهر وین شرکت کردند.



۰۰:۴۹ دیپلمات ایرانی با بیان اینکه هیچ انعطافی برای تغییر خطوط قرمز ما نبوده و این خطوط قابل شکستن نیست، یادآور شد: ما از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم خطوط قرمز مانع توافق نمی‌باشد.



۰۰:۴۶ مشاوران سابق وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا تاکید کردند که اولین شرط یک توافق خوب میان ایران و ۵+۱ قابلیت بازگشت پذیری تحریم‌ها است.



۰۰:۰۸ رئیس جمهور آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر نشستی را با قانونگذاران دموکرات پیرامون مذاکرات حساس هسته‌ای با ایران و بحث درباره برخی امور داخلی آمریکا برگزار کند.



۰۰:۰۲ طبق شنیده‌ها آمریکا تلاش دارد از طریق تاکید تلویحی بر محدوده زمانی، ایران را برای توافق هر چه زودتر و دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد؛ ترفندی که تیم ایرانی با پاتک خود آن را خنثی ساخت.



در حالی که اغلب نگاه ها به روز گذشته (سه شنبه) یعنی ضرب الاجل ۷ جولای بود تا بلکه فرجی شود و آخرین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرانجام برسد، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای از تمدید برنامه اقدام مشترک تا روز جمعه خبر داد.



ظاهرا معنای این عبارت چیزی نیست جز تمدید دوباره مذاکرات تا سه روز دیگر. اما در پشت این تمدید سه روزه معنای دیگری نهفته است که به نظر می رسد حامل پیام برای تیم ایرانی بود.



ماجرا از این قرار است که بعد از تصویب طرح «نظارت کنگره بر توافق هسته ای با ایران»، دولت آمریکا باید متن توافق با ایران را در اختیار قانون گذاران آمریکایی قرار دهد تا آنها اطمینان یابند این توافق توانسته اهداف «منع اشاعه» آمریکا را محقق کند و در عین حال، وضعیت دفاعی و امنیتی این کشور را تضعیف نکند.



طبق این طرح، کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا به محض ارائه این توافق، آن را بررسی کند و نتیجه را به دولت آمریکا گزارش کند. اما این فورجه زمانی یک استثناء دارد و آن اینکه، توافق باید قبل از ۱۰ جولای یعنی قبل از آغاز تعطیلات کنگره، در اختیار نمایندگان آمریکایی قرار گیرد. در غیر این صورت، بازه زمانی ۳۰ روزه نظارت کنگره، به ۶۰ روز افزایش می یافت. از این رو، ترجیح این بود که ایران و ۱+۵ پیش از ۱۰ جولای به توافق دست یابند.



از این رو، طرف آمریکایی بر این گمان بود که ایران می خواهد از این موضوع به عنوان ابزاری برای امتیازگیری از واشنگتن استفاده کند. به باور برخی منابع، آمریکا برای اینکه اثبات کند تحت فشار نیست، کوشید با صدور بیانیه و تمدید برنامه اقدام مشترک تا ۱۰ جولای یعنی دقیقا تاریخ شروع تعطیلات کنگره، خود را از فشار زمان رها سازد و به این ترتیب، بازی را به نفع خود تغییر دهد و ایران را در معذوریت زمانی قرار دهد.



اما موضوع این است که تیم مذاکره کننده ایران نیز طی هفته گذشته بارها تاکید کرده خود را محدود به زمان نمی سازد و اولویت برای آن دستیابی به توافقی است که همه خواسته های ایران در آن لحاظ شده باشد.



به نظر می رسد، سخنان روز گذشته (سه شنبه) سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان دقیقا پاسخ به فشاری بود که آمریکایی ها تلاش داشتند بر ایران وارد کنند. او در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در وین تاکید کرده «هیچ ضرب الاجلی مقدس نیست» و سپس افزود: «آمادگی داریم تا هر زمانی لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود».



در همین راستا بود که یک منبع مطلع از روند مذاکرات نیز اعلام کرد، احتمال می رود مذاکرات تا آخر وقت روز جمعه ادامه یابد و در صورتی که مسائل باقی مانده حل و فصل نشود، بعد از یک روز توقف، مذاکرات هفته آینده بار دیگر از سر گرفته شود.



۲۳:۰۹ یک منبع نزدیک به مذاکرات با بیان اینکه زمان رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ نامحدود نیست گفت که سرنوشت این گفت‌وگوها تا ۴۸ ساعت آینده مشخص می‌شود.



۲۲:۴۹ وزیر خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت که هنوز ۶ یا ۷ موضوع برای حل و فصل در مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است.



۲۱:۲۵ حضور عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری



۲۱:۲۰ فابیوس وین را ترک کرد



۲۰:۳۵ نشست داخلی وزرای خارجه ۱+۵ بجز وزرای چین و روسیه آغاز شد.

6715333
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است