علمی فناوری 14:26 - 10 آبان 1393
دبیرکانون زرشک و عناب معاونت علمی ریاست‌ جمهوری خبر داد
دبیر کانون زرشک و عناب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برندسازی و بسته‌بندی دو محصول زرشک و عناب و طرح ارتقاء کیفیت و شناسه دار کردن زرشک را از مهم‌ترین طرحهای اجرایی کانون دانست و گفت: بر همین اساس از سال گذشته تاکنون 40 تن محصول به کشورهای اروپایی ارسال شده است.

ارسال 40 تن محصول به کشورهای اروپایی

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکترسیدسعیدرضا احمدی‌زاده، دبیر کانون زرشک و عناب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره برندسازی زرشک و عناب، اظهار کرد: برندسازی و بسته‌بندی این دو محصول و طرح طرح ارتقاء کیفیت و شناسه دار کردن زرشک به عنوان دو طرح کلیدی این کانون است و با اقدامات انجام شده برای نخستین بار در سال 92 زرشک بصورت بسته‌های 150 گرمی به میزان 150 هزار بسته به آلمان صادر شد. تا‌کنون 40 تن از این محصول به اروپا صادر و موفق به دریافت گواهی سلامت و بهداشت مواد غذایی کشور اروپا شده و امید است در سال 93 نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه طرح ارتقاء کیفیت زرشک و شناسه دار کردن و ارسال محصولات تازه به بازارهای داخلی انجام پذیرد.

وی زرشک، عناب و زعفران را یکی از محصولات تولیدی استراتژیک در خراسان جنوبی دانست و با اشاره به تهیه نقشه راه با همکاری ارگان‌های مختلف کشور برای این کانون، گفت: محصول زرشک 50 هزار شغل وابسته به خود دارد و عناب 20 هزار شغل که سالیانه 70 هزاراشتغال در این بخش پیدا می‌کنند. 14 هزارتن زرشک و 3 هزار تن عناب هم تولید داریم که این مسئله گردش مالی 104 تا 110 میلیاردی را برای استان ایجاد می‌کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی فعالیت و گردهم آمدن بین متخصصین بخش صنعت، بخش‌های خصوصی، دولتی و نخبگان دانشگاهی را بعنوان سه ضلع مهم از اهداف تشکیل کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و تصریح کرد: این کانون‌ها، تصمیمات و سیاست گذاری برای ارتقاء فرایند کاشت تا پسا برداشت این محصول را انجام می‌دهند.

دبیرکانون زرشک و عناب معاونت علمی با اشاره به طرح ها و فعالیت‌های این کانون افزود: طرح انطباق مزارع با شیوه ارگانیک، حمایت از برندسازی و صادرکنندگان نمونه، آموزش کشاورزان، طرح ارتقا کیفیت، اخذ گواهی استاندارد از اداره بهداشت و ارسال محصولات با آرم کانون از مهم ترین فعالیت های کانون است. در شیوه جدید مدیریت کانون‌ها که اساسنامه آنها ابلاغ شده نیاز به حمایت خصوصا در برندسازی بشدت احساس می شود که می بایست معاونت علمی در این زمینه بخشهای خصوصی نوپا را حمایت کند.

وی ادامه داد: ما در تولید محصول زرشک در دنیا حرف اول را می‌زنیم و98 درصد زرشک بی دانه دنیا در این استان تولید می شود و با هدف‌گذاری برای نحوه ارگانیک کردن زرشک و عناب، اقدامات لازم را انجام می دهیم و در این راستا محصولات تولیدی ما دارای گواهی استاندارد هستند.

احمدی‌زاده در رابطه با تاثیر گواهی استاندارد بر روی محصولات گفت: با شناسنامه‌دارکردن محصولات، هرکشاورز موظف به تهیه محصول با فرآیند علمی تعریف شده از سوی کانون است که پس از آن برچسب زرشک سالم ایران برروی محصول درج شده و این مسئله موجب خریداری محصول با قیمت افزونتری می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان جنوبی ویژگی این کار را کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصول تا 30 درصد بیان کرد.

وی در پایان به نقش کانو‌ن های هماهنگی دانش و صنعت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: کانون‌ها مرکز فکر و سیاست گذاری محصول هستند. آنها می‌توانند چرخه تولید یک محصول را از ابتدا تا پایان به خوبی هدایت کنند.

انتهای پیام


5090515
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است