سیاسی 11:39 - 10 فروردین 1396
یادداشت/ شهاب الدین چاوشی
رئیس ستاد انتخابات تهران طی یادداشتی تحت عنوان «برنامه ها و رفتارهای انتخاباتی» به تشریح ویژگی های یک نامزد در انتخابات و لزوم تشریح برنامه های کاندیداها برای کسب رای پرداخته است.

«برنامه ها و رفتارهای انتخاباتی»

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، سید شهاب الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات تهران طی یادداشتی تحت عنوان «برنامه ها و رفتارهای انتخاباتی» به تشریح ویژگی های یک نامزد در انتخابات و لزوم تشریح برنامه های کاندیداها برای کسب رای پرداخته است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

«برنامه ها و رفتارهای انتخاباتی»

هریک از نامزدهای انتخاباتی دارای علقه های فکری خاصی هستند که الزاماً از نگاه عمومی جامعه، همه آنها مثبت یا منفی نیست، اما موضوع مورد توجه این است که نامزدها هر یک سابقه و عملکردی در گذشته دارند که می تواند به دقت زیر ذره بین قرار گیرد.

فرد یا افرادی که اداره حتی یک مجموعه کوچک را نداشته اند یا در اداره امور یک مجموعه کوچک اجتماعی توانایی خوبی را از خود نشان نداده اند نمی توانند مهره های مناسبی برای دستیابی به قدرت و مناصب بالاتر قرار گیرند. کسانی که با تطمیع و یا تهدید مردم بخواهند رأی مردم را به خود جلب نمایند از نظر قانونی مجرم و از نظر شرعی اهل معصیت شناخته می شوند.

آنچه برای مردم در شناخت نامزدها مهم و اساسی است این است که اولاً گذشته افراد و کارهای آنها را مدنظر قرار دهند. ثانیاً دانش و تجربه افراد را ملاحظه نمایند. آیا هر کسی که ثروت زیادی برای تبلیغات دارد شایسته تصدی امری از امور مهم جامعه هست؟ ثروت های انباشته از کجا بدست آمده است؟ آیا با پرداختن وجوهات شرعی و قانونی و انفاق اساساً ثروت اندوزی در جامعه اسلامی ممکن است؟

پس یکی از مشخصه های مهم برای شناخت مردم این است که بدانند فردی که برای یک کرسی با حقوق زیر 5 میلیون هزینه می کند چه انگیزه ای را دنبال می کند؟

آیا می توان پذیرفت کسانی هزینه های میلیاردی برای نامزدی خود یا نامزد مورد نظرشان بکنند و در هیاهوی ایجاد شده مقاصد سوئی را در اسارت جامعه دنبال کنند؟ آیا مردم ما می دانند عزل کسانی که اگر بعداً فهمیدند رأی شان به آنها موجه نبوده، با چه هزینه های سنگین و دشواری هایی برای کشور مواجه است؟

این نکات را باید مرتب برای جامعه گوشزد کرد، اگر ثروت اندوزان و فرصت طلبان دور هم جمع شوند از اجتماع و اتحاد آنها باید حذر کرد، هر چه دامنه رقابت در انتخابات میان انسان هایی که شایستگی های لازم را دارند وسیع تر شود انتخاب های دقیق تری صورت خواهد گرفت.

هیأت های اجرایی و نظارت اگر براساس مرّ قانون عمل کنند حداقل ها را در مورد نامزدها احراز می کنند و این برعهده مردم است که شایسته ترین ها را شناسایی و زمام امور شهر و کشور خود را به افراد فاقد توانایی های ویژه صرفاً به واسطه تبلیغات نسپارند. این آفت مهم در همه جای دنیا دموکراسی را تحت فشار قرار داده است.

بی خبری و کم اطلاعی بخشی از رأی دهندگان آسیب جدی بر پیکره دموکراسی است و البته راهکارها و شیوه های قانونی ما پیش از آن که ماهیت کارآمدی افراد را مورد توجه قرار دهد به فقدان سوابق سوء توجه دارد، و این به نظر می رسد برای روح دموکراسی نگران کننده است.

انتخابات وقتی ثمربخش است که همه صالحان خود را نامزد خدمت کنند و مردم از میان آنها به صالح ترین ها که توانسته اند در ایام تبلیغات شایستگی های خود را به درستی برای مردم معرفی نمایند و اعتماد آنها را جلب کنند رأی دهند.

نکته مهم دیگر در رقابت نامزدها ارائه برنامه هاست، بجای این که افراد و جریان های سیاسی مورد نقد قرار گیرند گفتار و رفتار و برنامه های پیشنهاد شده نامزدها که با ظرفیت های قانونی کشور سازگاری دارد شنیده و دیده شود. واضح است اگر نامزدی خارج از صلاحیت های قانونی مقرر وعده ای می دهد، قابل اطمینان نخواهد بود.

سیدشهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران و رییس ستاد انتخابات استان تهران


8956474
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بابایی کارنامی گفت: اگر تعطیلی دوم کشور شنبه بود حتما مراودات اقتصادی و بین‌المللی بیشتر می‌شد و در رشد و بهره‌وری اتفاقات بهتری می‌افتاد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به اصفهان با استفاده از ریز پرنده‌ها پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عملیات وعده صادق دستاورد‌ها و ابعاد مختلفی دارد که رژیم صهیونیستی را به نابودی نزدیک‌تر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است