اقتصادی 08:15 - 09 اسفند 1393
کیانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
اسباب تحقق اقتصاد مقاومتی پویا و زنده نگهداشتن بنگاههای کوچک اقتصادی و افزایش تولید و صادرات محصولات با ارزش بالاست، فلذا با توجه به حجم مبادلات و مزایای مناطق مرزی مهران و قصرشیرین؛ نقش کلیدی در توسعه محصولات پایین دستی و ورود به بازار عراق را برای این دو منطقه متصور هستیم.

سیدروح الله وحید کیانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص برنامه ریزی های جدید در حوزه سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی اظهار داشت: در این حوزه برنامه های مناسبی را در اولویت کاری خود قرارداده ایم به طوریکه تشویق و حمایت از سرمایه گذاران در حوزه صنایع پایین دستی و توجه به مناطق محروم با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز آن؛ با توجه به تاکیدات وزیرمحترم  ومعاون وزیرنفت درامور پتروشیمی بصورت نظام مند دربرنامه این دفترمی باشد.


وی تصریح کرد: در حقیقت رویکرد دولت حمایت از مناطق محروم و ایجاد اشتغال در این مناطق است به طوریکه توجه به این مناطق با محوریت بازارهای صادراتی می باشد که با توجه به درخواست های مختلفی که از طرف مدیران ارشد استانی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ما ارسال شده بود و ما با توجه به توسعه این صنعت این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دادیم.


کیانی افزود: تمرکز بر دو منطقه در استان ایلام منطقه مهران و در استان کرمانشاه منطقه قصرشیرین در اولویت کار قرار گرفته است.در این راستا بازدید میدانی از این مناطق توسط دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی به عمل آمده و مذاکرات متعددی با سرمایه گذاران صورت پذیرفته، تا جاییکه دو هلدینگ سرمایه گذاری برای حضور و سرمایه گذاری در این دو منطقه اعلام آمادگی نمودند.


رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار صنایع پایین دستی اظهار داشت: باید تمرکز و توان نهادهای دولتی و خصوصی خود را جمع کنیم تا سهم از دست رفته در بازار عراق را بدست آوریم. در حال حاضر سهم ما از صادرات به بازار عراق رشد تقریباً یک درصدی داشته است در صورتیکه رقبای ما که در نامنی عراق نیز دستی بر آتش دارند، رشد بیش از 30 درصدی سالیانه در عراق دارند و متاسفانه بدلیل عدم برنامه ریزی جامع و یکپارچه برای این بازار، قرابت های فرهنگی، قومیتی، اجتماعی و … ما با عراق، کمکی به توسعه سهم صادراتی ما نداشته است.


وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد نشان داد که خود ملت و دولت عراق به نوعی تمایل ویژه دارند با ایران همکاری کنند، بنابراین ورود به این بازار آسان است اما نیازمند برنامه ریزی و تسهیل ارتباطات می باشد.


وی تاکید کرد: منطقه مهران و قصرشیرین هر دو جزء مناطق ویژه هستند که اقدامات اولیه برای قرار گرفتن در زمره مناطق آزاد نیز صورت گرفته است. پیگیری ها و اقدامات ما نیز نویدبخش آن است که تا ظرف سه ماه آینده اجرای طرحها در این دو منطقه آغاز خواهد شد. تا حوزه صنایع پایین دستی با محوریت بازارعراق با سرمایه گذاری ایرانی – عراقی ایجاد و شکل بگیرد. با نهادهای حاکمیتی مرتبط نظیر سازمان توسعه تجارت و سازمان شهرکهای صنعتی و صنایع کوچک نیز در قالب تفاهم نامه در حال ایجاد و تدوین نظام و شاکله ای برای اتخاذ روش منسجم برای صادرکنندگان فعال در بازار عراق هستیم.


کیانی ادامه داد: در منطقه قصرشیرین بازارچه پرویزخان قراردارد که فاصله بین این نقطه مرزی و نقطه مرزی خسروی که بین دو گمرگ واقع شده است در واقع منطقه ویژه اقتصادی محسوب می شود. که ظرفیت بسیار بالایی در توسعه صادرات کشور به بازار عراق دارد. استانهای کرمانشاه و ایلام که استانهای مرزی کمتر توسعه یافته می باشند نیاز به اشتغالزایی دارند بنابراین نقش محوری بازار عراق نبایستی در این زمینه مورد غفلت واقع شود. اگر ظرفیتهای این استانها بالفعل شود مطمئناً سهم محصولات ایرانی در بازار عراق افزایش یافته و توسعه کسب و کارها و سرمایه گذاری های ایرانی – عراقی را بیشتر شاهد خواهیم بود.


رئیس امور هماهنگی و تنظیم نظارت بر بازار صنایع پایین دستی تاکید کرد: اسباب تحقق اقتصاد مقاومتی پویا و زنده نگهداشتن بنگاههای کوچک اقتصادی و افزایش صادرات محصولات با حداکثر ارزش ایجاد شده است.


انتهای پیام/

5937831
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز چهارم اردیبهشت، شاخص کل بورس ۴۴۶ واحد کاهش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار در فروردین ماه ۲۰ هزارتن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» روز گذشته سرانجام ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به گروه بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد؛ فرآیندی که موافقان و مخالفان بسیاری را داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه وشهرسازی از صدور ۴۴ هزار و ۸۰۰ بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور خبر داد و گفت: تمامی این بسته‌ها به صورت چهره به چهره به متقاضیان واگذار شده است
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» باوجود بارش‌های یک هفته اخیر به ویژه در نواحی جنوبی کشور، همچنان شاهد کاهش بارندگی‌ها نسبت به وضعیت نرمال هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان خصوصی‌سازی گفت: متقاضیان خرید سرخابی‌ها قبل از ورود برای معامله نخست صلاحیت‌شان بررسی شد و سپس اجازه حضور در بازار سهام را پیدا کردند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در فروردین امسال شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به عدد ۲۳۶.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار گفت: صدور مجوزهای الکترونیکی و شناسه یکتا با پیگیری‌های انجام شده از ۴۰۰ هزار فقره عبور کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» گروه خودروسازی سایپا اولین مرحله از فروش فوق‌العاده وانت سایپا ۱۵۱ برای سال جاری را آغاز می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی از صدور هشدار قرمز و احتمال وقوع رعدوبرق و بارش‌های رگباری باران در استان‌های غربی کشور خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است