استانی 20:35 - 03 آذر 1393
سلیمی‌نمین تشریح کرد
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران جزئیات جمله معروف «برو بمیر» رضاخان به وزیر اقتصادی‌اش را تشریح کرد.

جمله معروف «برو بمیر» رضاخان به وزیر اقتصادی‌اش/جزئیات بذل و بخشش دشت ناامید به افغانستان

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، عباس سلیمی‌نمین عصر امروز در نشست دانشجویی دانشگاه یاسوج با عنوان ارتباط ایران با جهان که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج برگزار شد با بیان گذشته‌ خفت‌بار ایران در دوران پهلوی‌ها و حقارتی که بر این ملت در آن دوره تحمیل شد به بیان پاره‌ای از این تاریخ و شرح آن پرداخت.

وی در ادامه با بیان وقایع دوران مشروطیت و آنچه که بر سر مشروطیت رفت، افزود: عملاً با کودتای 1299 مشروطیت به بن‌بست رسید.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اضافه کرد: بعد از این بود که انگلیسی‌ها توانستند تبلور حاکمیت اراده خود را بر ایران نشان داده و آن را حاکم کنند و نقش مشروطه منتفی شود.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: رضاخان هم کاملاً با انگلیسی‌ها همدست شده بود، به طوری که کوچکترین اراده‌ای برای حتی انتقاد از سلطه توسط دستیاران و مباشران و نزدیکان خویش را در نطفه خفه می‌کرد.

وی متذکر شد: به گونه‌ای که در یک مورد وقتی داور وزیر عدلیه و بعدها وزیر اقتصاد پهلوی با انگلیسی‌ها در خصوص قیمت نفت مجادله کرد به فرمان رضاخان و با آن جمله «برو بمیر» از صفحه روزگار محو شد و با افراد دیگری همچون تیمورتاش نیز همین کار را کرد.

این مسئول به سایر خیانت‌های رضاخان به این کشور اشاره کرد و یادآور شد: وقتی رضاخان سه منطقه مهم خانقین و کوه‌های آرارات و دشت ناامید را به ترتیب به عراق، ترکیه و افغانستان بدون سر و صدا بخشید معلوم بود که از قاجار به خاک کشور بیشتر خیانت کرد.

سلیمی‌نمین در همین خصوص مشکلات امروزی سیستان و بلوچستان را مربوط به آن بخشش تاریخی رضاخان دانست و گفت: اگر دشت ناامید را نمی‌بخشید سیستان و بلوچستان بی‌آبی امروزی را نداشت.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه به حکومت محمدرضا پهلوی در ایران اشاره کرد و عنوان داشت: پسر بی‌سواد وی هم ارنست‌پرون سرایه‌دار مدرسه خود در فرنگ را به ایران آورد و بر همه چیز حاکم کرد.

سلیمی‌نمین، دهه 20 را دهه آگاهی‌های مردمی منجر به ملی شدن صنعت نفت عنوان کرد و گفت: در این دوره مطالبه‌ای صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه مردم آگاه شده‌اند و به این مطلب رسیده‌اند که قبل از آن به غیر از غارت و حقارت بر سر ملت نرفته است.

وی، درآوردن چادر از سر زنان توسط رضاخان و پاره کردن لباس مرد ایرانی در خیابان را تحمیل لباس انگلیس‌ها بر مردم عنوان کرد و توضیح داد: او می‌خواست بگوید که این لباس تحقیرکننده است و در یک کلام به دنبال تحقیر ایرانی‌ها بود.

سلیمی‌نمین در ادامه به سایر اقدامات تحقیرآمیزی که در این دوره بر ملت ایران تحمیل شد اشاره و تشریح کرد: وقتی لباس کهنه آمریکایی به تن سرباز و ارتش ایرانی پوشانده می‌شود هدف تنها تحقیر ملت است.

وی به جشن‌های 2500 ساله و تحقیر ملت ایران در این جشن‌ها اشاره و اضافه کرد: در این جشن‌ها هیچ یک از نمادهای 8 هزار ساله ملت ایران استفاده نمی‌شود و حتی غذا بر سر سفره و چادر و خدمه و پیشخدمت هم از فرنگ خودنمایی می‌کند.

این مسئول در پایان خیانت بزرگ در جشن‌های 2500 ساله را تحریف تاریخ این ملت دانست و با بیان اینکه آن‌ها تاریخ 8 هزار ساله ما را به دو هزار و 500 سال تقلیل دادند، تأکید کرد: جشن‌های 2500 ساله تنها در راستای تکریم یهودیت بود، چراکه با هماهنگی و همکاری رژیم جعلی و فاسد صهیونیستی به دنبال هویت‌زدایی از ملتی با تاریخ 8 هزار ساله بودند.


5262564
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است