فرهنگی‌هنری 11:07 - 22 آبان 1397
وزارت بهداشت و درمان درحالی طی روزهای اخیر برای اعمال ممنوعیت تبلغیات برخی اقلام در رسانه‌ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان صداوسیما نامه ‌نوشته است که این قانون با وجود تصویب در دو سال اخیر، آنچنان که باید از سوی برخی رسانه‌ها جدی گرفته نمی‌شود.  

درهای رسانه کی به روی آن‌ها بسته می‌شود؟

به گزارش ایسنا، قانون ممنوعیت تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب‌رسان در همه رسانه‌ها، مهر ماه سال  ۹۵ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این قانون آمده است که «هرگونه تبلیغ خدمات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت، بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه‌ها ممنوع است.»

البته این قانون پیش از تصویب در مجلس، به صورت خاص برای صداوسیما در برنامه پنجم توسعه نیز تعریف شده بود. تبلیغ کالاهای مضر در رادیو ‌و تلویزیون بر اساس ماده‌ ۳۷ قانون برنامه‌ پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما،  نیز ممنوع اعلام شده است. 

اما با این وجود، همچنان برخی از رسانه‌ها و به ویژه تلویزیون نسبت به قانون منع تبلیغات کالاهای مضر برای سلامتی، بی‌توجه هستند و این درحالی است که بیشتر رسانه‌ها و تلویزیون‌های دنیا، این ممنوعیت را به عنوان امری پذیرفته شده که سلامتی جامعه را تضمین می‌کند، قبول کرده‌اند و به آن پایبندند.

در این میان صداوسیما به عنوان یکی از اصلی‌ترین رسانه‌ها که طبیعتا دامنه گسترده‌ای از مخاطبان را دربرمی‌گیرد، یکی از اصلی‌ترین مشمولین این قانون محسوب می‌شود؛ اما با این حال تجربه نشان داده که  این رسانه آنچنان که باید نسبت به تبلیغ نکردن کالاهای مخل سلامتی همچون انواع چیپس و پفک، توجهی نشان نمی‌دهد.

نکته جالب توجه این است که اغلب تبلیغات کالاهای مضر برای سلامتی همانند چیپس در تلویزیون، اینگونه طراحی شده‌اند که افراد در شرایط بی‌حال و خسته با خوردن چیپس و پفک سرزنده و شاد می‌شوند؛ در واقع در این تبلیغات نه تنها به این کالا به عنوان کالایی مضر و حتی عادی نگاه نشده است، بلکه در کمال تعجب اینچنین به مخاطب القا می‌شود که خوردن آنها می‌تواند باعث ایجاد انرژی مضاعف شود!

همچنین تبلیغات داروهای رشد مو و بهبود شفافیت پوست همانند کرم‌های حلزونی از دیگر مواردی است که در کارنامه تبلغاتی صداوسیما در چند سال اخیر دیده می‌شود؛ موضوعی که با انتقادها و واکنش‌های زیادی از سوی رسانه‌ها و برخی مقامات مسئول همراه شد و در نهایت باعث شد که حداقل تبلیغات دارویی در تلویزیون متوقف شود.

برخی از رسانه‌ها کمبود بودجه و درآمدزایی از راه تبلیغات را دلیل قانع کننده‌ای برای پذیرفتن تبلیغ کالاهای مضر سلامتی عنوان می‌کنند، در حالی که این موضوع به هیچ وجه در استانداردهای بین‌المللی مورد قبول نیست. درست است که تبلیغات یکی از مهمترین ابزارهای درآمدزایی برای رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما محسوب می‌شود، اما پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای و قانون‌مداری موضوع دیگری است که به نظر می‌رسد چندان به مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بنابراین به نظر می‌رسد که برای رسیدن به اهداف تعریف شده برای ممنوعیت تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب‌رسان، نیاز به یک ضمانت اجرایی است که بتواند رسانه‌ها را ملزم به پایبندی کند. 

انتهای پیام


9972020
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گروه سینمایی هنر و تجربه از آغاز زمستان ۱۴۰۲ تاکنون ۱۳ فیلم را روی پرده سینما برد که «ایساتیس» پرفروش‌ترین و «انتخاب» کم‌فروش‌ترین آثار بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد از امروز اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد دلاوری، مجری تلویزیون و روزنامه‌نگار در برنامه «بی‌واسطه» شبکه یک سیما از ضعف ساختاری شرکت‌های خودروسازی پرسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کیانو ریوز بازیگر شناخته شده سینما در حال گفتگو برای بازی در فیلمی دلهره آور با نام «سیستم سرگرمی خراب است» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صرافان گفت: من برای اولین‌بار در کودکستان عشق را تجربه کردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است