فرهنگی‌هنری 18:23 - 05 بهمن 1399
در مراسم گرامیداشت آیت الله خسروشاهی مطرح شد؛
مراسم گرامیداشت مرحوم خسروشاهی عصر امروز با حضور شخصیت‌هایی همچون محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه-، حجت الاسلام والمسلمین دین پرور - رئیس بنیاد نهج البلاغه-، حجت الاسلام والمسلمین دعایی – مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و برخی از علما و اندیشمندان جهان اسلام از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به صورت مجازی برگزار شد.

وحدت آفرینی از ویژگی‌های اصلی مهم مرحوم خسروشاهی بود

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حجتی کرمانی – پژوهشگر علوم اسلامی - در این مراسم که عصر امروز یکشنبه (۵ بهمن ماه) برگزار شد با اشاره به شخصیت مرحوم خسروشاهی گفت: ایشان از چهره‌های موفق فرهنگی و خدمات دینی بودند. نه تنها در ایران بلکه در خارج از ایران نیز بی نظیر بودند. می‌توان گفت به اندازه یک رجل بین المللی آثار و فعالیت‌های فرهنگی، علمی و دینی داشتند. از علما و مفاخری بودند که باید آثارشان را جمع آوری کنیم و در اختیار نسل‌های آینده قرار بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین دعایی – مدیرمسئول روزنامه اطلاعات – نیز در ادامه با بیان اینکه مرحوم خسروشاهی منشأ خدمات ارزشمندی در حوزه علمیه قم بودند و سابقه آشنایی بنده با ایشان به سال ۴۲ بر می‌گردد عنوان کرد: مرحوم خسروشاهی در زمره فعالان مبارزاتی قم بودند و با بزرگان آن زمان ارتباط‌های گسترده ای داشتند. نشریه بعثت را با همکاری بزرگانی چون مرحوم هاشمی، شهید با هنر و ... راه اندازی کردند که منشأ وحدت باشند.

وی گفت: همواره مواضع شخصی خود را بدون هیچ گونه توهینی مطرح می‌کردند و چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب در فعالیت‌های اجتماعی سهیم و یک شخصیت قابل احترام برای امام راحل بودند به دلیل توانایی بالایی که داشتند یکی از مسئولیت‌هایی که امام (ره) به ایشان دادند در وزارت ارشاد بود. زمانی که در واتیکان سفیر ایران بودند به دلیل روشن بینی که داشتند منشأ برکات فراوانی بودند و تمام سران کشورهای اسلامی برای مرحوم خسروشاهی احترام قائل بودند.

وی گفت: در نگارش، ترجمه و تحقیق بسیار فعال بودند و در زمینه وحدت همواره سعی می‌کردند فعالیت داشته باشند و ارتباط برجسته‌ای با محافل دانشجویی داشتند و در جلسات نهضت آزادی حضور داشتند. اگر قرار بود راه دیگری را انتخاب کنند بدون هیچ گونه گستاخی و رفتار بی ادبانه‌ای این امر را انجام می‌دادند و سعی در تدوین و نگارش تاریخ انقلاب داشتند. علاقه ویژه‌ای به رهبری داشتند و همواره به یاد دوستان‌شان بودند.

محمدمهدی جعفری – استاد دانشگاه شیراز – هم در ادامه  با اشاره به شخصیت وحدت آفرین مرحوم خسروشاهی گفت: ایشان از طرفداران اخوان المسلمین و شهید نواب صفوی بودند و همواره برای رفع سوء تفاهم‌های شیعه و اهل سنت مقاله می‌نوشتند. پیوسته از آرمان فلسطین و ضد استعماری مردم فلسطین دفاع می‌کردند و در این راه سخت می‌کوشیدند. یکی از کسانی که فلسطین و آرمان‌های فلسطین را به خوبی معرفی کردند مرحوم خسروشاهی بودند. از لحاظ ترجمه و تالیف نیز از اندیشمندان و روحانیون به نام بودند و یکی از کتاب‌های ارزشمندشان کتاب امام علی (ع) صوت عدالت انسانی ترجمه جرج جرداغ مسیحی بود.

محمود خسروشاهی – فرزند استاد خسروشاهی و رئیس مرکز بررسی‌های اسلامی – نیز در ادامه این مراسم تاکید کرد: مرحوم خسروشاهی از سال ۱۳۳۳ کار فرهنگی و نوشتن را آغاز کردند و پس از آن کارهای تحقیقی را انجام داده‌اند. مرحوم خسروشاهی همزمان با نوشتن و ترجمه در کارهای علمی و فقهی نیز مشارکت داشتند. در حدود ۳۰ سالگی از علما اجازه اجتهاد داشتند اما وظیفه خود را در عرصه‌های علمی و فرهنگی دیدند اما محدود به حوزه نشدند. در همین راستا چند ماموریت رسمی در واتیکان و قاهره داشتند و در راستای وحدت و تقریب امت کتاب‌های متعددی را نوشته‌اند. مرحوم خسروشاهی موسساتی را تاسیس کردند تا از طریق این موسسات به فعالیت‌های وحدت آفرین بپردازند. بالای ۲۲۰ کتاب منتشر کردند که یا تالیف خودشان یا ترجمه و یا با کوشش ایشان بوده است. اعلامیه‌ها و بیانیه‌های ارزشمندی را از زمان انقلاب جمع آوری کردند که بسیار ارزنده و نفیس هستند. مجموعه حدیث روزگار نیز بالای ۴۰ یا ۴۵ جلد منتشر شده است. ایشان همواره نگاه فراجناحی و بی طرفانه نسبت به موضوعات داشتند.

وی گفت: یکی دیگر از کارهای ارزشمند پدر مرحوم بنده تاسیس کتابخانه مرکز بررسی‌های اسلامی در سال ۹۴ بود که این کتابخانه با هزینه شخصی ایشان و یکی از خیرین افتتاح شده است. این کتابخانه در ۵۰۰۰ متر افتتاح شده و بیش از ۱۰۰ هزار جلد مخزن دارد.

انتهای پیام


10919140
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است