علمی فناوری 13:29 - 03 آبان 1393
محققان شرکتی در چین اسکلت انگشتی ساخته اند که کاربر با استفاده از آن نه تنها دنیای مجازی را با کیفیت بالاتری احساس می کند بلکه سطحی از حس لامسه را در این دنیا تجربه می کند!

ایجاد حس لامسه در دنیای مجازی/ یک فناوری جدید پوشیدنی

به گزارش خبرگزاری مهر، بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که در حین غرق شدن در دنیای مجازی – همانند بازی های رایانه ای و ویدئویی – این حس در کاربر ایجاد می شود که گویی می خواهد با انگشتانش در دنیای مجازی اسلحه به دست گرفته یا دکمه خاصی را فشار دهد.

این امکان حیرت انگیز مدتی است فراهم شده است. به لطف دستکش های متنوع مجهز به حسگر که برخی نمونه های آن راهی بازار نیز شده این ایده چندان دور از دسترس نیست. با این حال قیمت این دسته از فناوریهای نوین بالاست.

به تازگی محققان شرکت روباتیکی Dexta در چین با همین نگرش به فناوری ارزان قیمت و مؤثرتری دست یافته اند. نکته جالب درخصوص این اسکلت فلزی امکان انتقال حس لامسه به کاربر از دنیای مجازی است!

مدل ابتدایی این شرکت متشکل از حسگرهای چرخشی نه چندان گران قیمتی است که امکان دریافت و تقلید حرکات دست در 11 درجه آزادی حرکت را دارد. از جمله این حرکات می توان به چرخش انگشت شصت، خم کردن انگشتان و همچنین دور کردن آنها از یکدیگر اشاره کرد.

در این فناوری مقرون به صرفه از واحد اندازه گیری درونی موسوم به IMU نیز استفاده شده تا حرکات دست کاربر در جهات مختلف اندازه گیری شده و بر اساس آن انگشت مجازی به همان اندازه حرکت کند.

با استفاده از این نوآوری کاربر می تواند کنترل و هدایت انبوهی از تجهیزات را در دنیای مجازی به دست گیرد.

اگر همه چیز طبق برنامه به پیش رود تا سال آینده این فناوری وارد بازار خواهد شد.


5033900
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری شرکت می‌کنند و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون امسال ۵۰ درصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی گفت: رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد دارای بیماری سلیاک توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی به مدت یک سال تمدید می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است