بین‌الملل 10:17 - 29 مهر 1393
پرس تی وی به نقل از تحلیل گر آمریکایی از احتمال دخالت ترکیه در مرگ سرنا شیم، خبرنگار این شبکه خبر داد.

احتمال دخالت ترکیه در مرگ خبرنگار پرس تی وی

به گزارش فرهنگ نیوز ، جیمز موریس، تحلیلگر سیاسی پایگاه America-hijacked.com ، با تاکید بر ضرورت تحقیقی شفاف درباره مرگ سرنا شیم، افزود، سازمان اطلاعات ترکیه احتمالا در این ماجرا دخالت داشته است.

موریس افزود: «شنیدن خبر درگذشت این خبرنگار بی‌نهایت ناراحت کننده است. بنظر من اجرای تحقیقی صریح و شفاف دربار مرگ وی بسیار اهمیت دارد.»

این مفسر سیاسی تصریح کرد: «وی شجاعانه سرگرم تهیه گزارش از چیزی بود که من در پرس تی وی در مرز ترکیه و سوریه شاهد بودم. وی حتی اخباری را در ارتباط با نحوه حمایت ترکیه از ستیزه جویان داعش، نامی که پرس تی وی و دیگر رسانه‌ها از این گروه نام می برند، منتشر کرد؛ این که این ستیزه جویان به سوریه می روند و به جنگ داخلی در این کشور دامن می زنند.»

موریس از مرگ سرنا شیم به عنوان «پیام شومی» برای خبرنگارانی که اخبار سوریه را پوشش می‌دهند و یا قصد این کار را دارند، نام برد.

وی افزود: «بنظر من موضوع خیلی مشکوک است. من در یکی از گزارش‌های اخیر سرنا شیم دیدم که وی گفت، سازمان اطلاعات ترکیه به دنبال او است. و ناگهان، زمان کوتاهی پس از انتشار این گزارش، وی در سانحه‌ی مرموز تصادف کشته می شود.»

پرس تی وی در ادامه افزود: شیم که شهروندی آمریکایی با اصالت لبنانی است، روز جمعه ضمن ابراز نگرانی از بازداشت شدنش به پرس تی‌وی گفت، سازمان اطلاعاتی ترکیه وی را احتمالا به دلیل تهیه گزارش‌هایی درباره موضع ترکیه در قبال تروریست‌های داعش در کوبانی و اطراف آن، به جاسوسی متهم کرده است.

به گزارش این منبع، شیم برای پوشش اخبار مربوط به جنگ میان تروریست‌ های داعش و مبارزان کرد، در آن سوی مرز کوبانی در ترکیه به سر می‌برد.

خودروی وی هنگام بازگشت از صحنه‌ گزارشی در شهر سوروچ، واقع در استان شانلی اورفه، با کامیونی تصادف کرد. هویت و موقعیت راننده کامیون مشخص نیست.

شیم پیشتر گفته بود، وی از معدود خبرنگارانی بوده که به دنبال روایت‌های ورود تروریستهای داعش به سوریه از طریق خاک ترکیه بوده است. وی تصریح کرده بود، تصاویری دریافت کرده است که نشان می‌دهند، پیکارجویان در کامیون‌های متعلق به سازمان جهانی غذا و دیگر سازمان‌های غیر دولتی از ترکیه وارد سوریه می‌شده‌اند.

برای روشن شدن علت مرگ سرنا شیم تلاش می کنیم

مدیر اتاق خبر شبکه پرس تی وی گفت: همه تلاشمان را برای روشن شدن علت مرگ سرنا شیم (خبرنگار شبکه پرس تی وی) به کار خواهیم گرفت.

حمیدرضا عمادی افزود: قرار بود که دیروز ظهر خانم سرنا شیم از مناطق مرزی بین ترکیه و سوریه، ارتباط زنده با شبکه پرس تی وی داشته باشد.

وی گفت: سرنا شیم در ساعتی که برای ارتباط زنده مشخص شده بود، حاضر نشد و این برای نخستین بار در چند سال گذشته بود که وی در ساعت مقرر پاسخگوی تماس نبود.

عمادی افزود: روز جمعه عده ای به محل اقامت سرنا شیم مراجعه و درباره وی پرس و جو کردند و از مردم محلی خواستند در صورت مشاهده وی به آنان اطلاع دهند و به گفته مردم، این افراد از نیروهای امنیتی ترکیه بودند و می خواستند به وی پیغام بفرستند که ما شما را زیر نظر داریم.

وی گفت: خانم سرنا شیم جمعه گذشته در ارتباطی زنده به ما اعلام کرد که نگران وضع خودش است و دیروز در مناطق مرزی مشغول تهیه گزارش بود که بر اثر تصادف با تریلی فوت کرد.

عمادی افزود: نکته عجیب این است که این تصادف دقیقاً دو روز بعد از تهدید وی از طرف نیروهای امنیتی ترکیه رخ داد و عجیب تر آن که هویت راننده مشخص نیست.

وی گفت: ترکیه در جواب سؤالات ما، تا این لحظه قصور کرده و حاضر به صحبت با ما نشده است.

عمادی افزود: سرنا شیم تبعه آمریکاست و دولت آمریکا نیز باید هرچه سریع تر در این باره عکس العمل نشان دهد.

وی گفت: ما با این رفتارها بیگانه نیستیم زیرا هنگامی که مایا ناصر خبرنگار ما دو سال قبل در سوریه به ضرب گلوله تک تیرانداز به شهادت رسید همین رفتار صورت گرفت و تلاش کردند خبر را خیلی منعکس نکنند.

عمادی افزود: سرنا شیم خبرنگار پرس تی وی بود که سابقه فعالیت در بغداد، شرق اوکراین و نقاط مرزی سوریه و ترکیه را دارد.

عمادی  با بیان این که سرنا شیم در گزارش هایش،  منتقد سیاست های ترکیه و عربستان و گزارش آخرش خیلی حساسیت برانگیز بود؛ گفت: سرنا شیم می گفت با ماشین های برنامه غذای سازمان ملل متحد تروریست ها جابجا می شود و ترکیه تروریست ها را در این ماشین ها مخفی می کند.

وی گفت: سرنا شیم بارها درگزارش هایش اعلام کرده بود، حملات هوایی آمریکا بر داعش تأثیرگذار نیست و نتوانسته آن را متوقف کند.

وی گفت: بنظر می رسد این تصادف، ساختگی است تا سرنا شیم را که خبرنگاری مستقل بود، ساکت کنند.

عمادی افزود: برای پی گیری موضوع با نهادها و سازمان های بین المللی در تماس هستیم و کمپین رسانه ای ایجاد کرده ایم و همچنین فردی را برای گفتگو با مقامات ترکیه به این کشور فرستادیم.


5000057
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر بنیامین نتانیاهو با بازگشت هیئت اسرائیلی به قطر برای ادامه مذاکره با حماس چراغ سبز نشان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای سنتینل آمریکا به دلیل هزینه‌های بالای پروژه به سال ۲۰۲۶ موکول شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست تا از ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» افزون بر ۱۰۰ قانون‌گذار انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه و نقض قوانین بشردوستانه، بازنگری در روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خواستار شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مردم یمن در ادامه حمایت‌های خود از مردم غزه امروز نیز راهپیمایی میلیونی برگزار کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در حال اجرایی کردن پروژه‌ای جدید در نوار غزه برای اشغال و تصاحب بیشتر سرزمین‌های این منطقه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل باید در رویکرد خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن تاکید کرد که با توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل این رژیم مجبور به توقف درگیری‌های جاری خواهد شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه گفتند ممکن است آمریکا به زودی فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه چینی برای ممنوعیت دریافت فناوری‌های جدید را معرفی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در میانه افزایش تهدید گروه‌های تروریستی، فرانسه برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک تابستانی، از کشور‌های متحد خود درخواست نیرو کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است