اجتماعی 11:32 - 02 اسفند 1395
نگاه جامعه‌شناختی به ما می‌گوید که مراسم چهارشنبه‌سوری در جامعه ما، نیازمند یک مهندسی فرهنگی است و از یک بی‌مدیریتی فرهنگی، رنج می‌برد.

نبود مهندسی فرهنگی زمینه ساز حوادث چهارشنبه سوری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری پلیس، در سالیان گذشته آسیب‌های ناشی از انفجار ترقه و مواد ساخت بمب‌های دست‌ساز، در بسیاری از خانه‌ها باعث مرگ یا مجروح شدن عده زیادی از هموطنان و از دست رفتن اعضای بدن آن‌ها شده است؛ مسلما آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی ناشی از این اتفاقات، تأثیر عمیقی در سلامت روانی جامعه خواهدداشت.

یکی از آسیب‌های اجتماعی در ایران که حالت آنومیک(بی‌هنجاری) پیدا کرده است، کج‌رفتاری‌های اجتماعی در چهارشنبه‌ آخر سال است.

این سنت و آئین کهن که پیشینه چندین هزارساله دارد و یکی از نمادهای همبستگی اجتماعی در بین ایرانیان بوده، کارکردهای اجتماعی زیادی ازجمله تحکیم پیوندهای خانوادگی، ایجاد نشاط اجتماعی، انتقال ارزش‌ها و... را داشته است؛ ولی امروزه این رویه به‌واسطه ناهنجاری‌های رفتاری برخی افراد، در زمره پدیده‌های آسیب‌زایی اجتماعی درآمده است و چند روز قبل از رسیدن چهارشنبه آخر ‌سال، نهادهای اجتماعی از خانواده گرفته تا رسانه‌های جمعی و نیروی‌انتظامی، همه به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش صدمات ناشی از کج‌رفتاری‌ها و هنجار‌شکنی‌های اجتماعی در این مراسم هستند.

ضعف در فرهنگ‌سازی

محمد رحیمی آسیب‌شناس اجتماعی، در این‌باره می‌گوید: در جامعه ما باید نگاه جامعه‌شناختی به این بی‌هنجاری‌های اجتماعی به‌وجود آمده و در چنین مراسمی رواج پیدا کند، نگاه جامعه‌شناختی به ما می‌گوید که مراسم چهارشنبه‌سوری در جامعه ما، نیازمند یک مهندسی فرهنگی است و از یک بی‌مدیریتی فرهنگی، رنج می‌برد.

ریشه‌های این بی‌مدیریتی را در نهادهای اجتماعی مسئول جامعه‌پذیری ازجمله خانواده‌ها، رسانه‌های جمعی، نهاد‌های آموزشی و فرهنگی، گروه‌های همسالان و... می‌توان دنبال کرد.

متأسفانه این نهادهای اجتماعی کارکردهای خود را به‌درستی انجام نداده و باید شیوه مدیریت صحیح رفتارها در این مراسم، در جامعه و در بین نوجوانان و جوانان نهادینه شود.

نهادهای اجتماعی و سیاسی مذکور برای برگزاری بهتر این مراسم، همکاری و هماهنگی ندارند و ما شاهد یک بی‌تفاوتی اجتماعی در برخورد با آسیب‌های موجود در این زمینه هستیم.

برای مثال خانواده‌ها می‌توانند با اختصاص زمان بیشتر با فرزندان خود، این فضا را مدیریت کنند. صداوسیما نیز می‌تواند در این زمان برنامه‌های آموزنده‌ای پخش کند تا گروه‌های مختلف کمتر درگیر حوادث شوند.

نیروی‌انتظامی می‌تواند با کمک شهرداری، آموزش‌های مناسب شهروندی را در دستور کار خود قرار دهند و برای آن روز برنامه‌های مختلف هنری و فرهنگی تعریف کنند.

زمانی‌که در فضای عمومی موسیقی سنتی نواخته شود، استفاده از مواد محترقه نظیر ترقه و نارنجک کمتر خواهد شد و فرد خاطی با واکنش عمومی مواجه خواهد شد.

وقتی‌که چند روز قبل از جشن چهارشنبه ‌آخرسال شهروندان در سطح شهر با نمادهای فرهنگی حاوی پیام‌هایی مواجه شوند که صدمات ناشی از کج‌رفتاری‌ها و بی‌هنجاری‌ها در این مراسم را نشان می‌دهد، فرهنگ رفتارهای صحیح در این مراسم در اذهان شهروندان جامعه نهادینه می‌شود و یک منبع کنترل درونی، اجازه کج‌رفتاری‌ها در فضاهای عمومی را به آن‌ها نمی‌دهد؛  لذا باید آموزش رفتارهای شهروندی در این حوزه در دستور کار قرار گیرد تا شاهد کج‌رفتاری‌ها و آسیب‌های موجود در این مراسم نباشیم.

جایگزینی جشن‌های ملی

حمیدرضا شیرمحمدی کارشناس‌ارشد پژوهشگری اجتماعی هم در این‌باره معتقد است: در سالیان گذشته آسیب‌های ناشی از انفجار ترقه و مواد ساخت بمب‌های دست‌ساز، در بسیاری از خانه‌ها باعث مرگ یا مجروح شدن عده زیادی از هموطنان و از دست رفتن اعضای بدن آن‌ها شده است.

مسلما آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی ناشی از این اتفاقات، تأثیر عمیقی در سلامت روانی جامعه خواهد داشت.

حال باید نهادهای فرهنگی و نظارتی به‌جای مقابله با واقعیتی که به‌هیچ‌وجه قابل رد کردن نیست، خود نقش راهنما را ایفا کنند؛ به این صورت که نهادهای فرهنگی مانند ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما، آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قبل از رسیدن به ایام نزدیک عید و چهارشنبه‌سوری، اقدام به آشنا کردن خانواده‌ها و نوجوانان نسبت به مضرات مواد محترقه و خطرات ناشی از آن‌ها بکنند.

در مقابل می‌توان با نظارت سازمان‌های بازرگانی و استاندارد، وسایل و اسباب آتش‌بازی بی‌خطر و استاندارد را در اختیار نوجوانان گذاشته یا نهادهای مدیریتی و اجرایی مثل شهرداری، می‌توانند همانند اعیاد دیگر جشن نورافشانی را برگزار کنند تا نوجوانان و جوانان بیشتر مشاهده‌گر صحنه‌های زیبایی از نورافشانی باشند و در این بین خانواده‌ها نیز با خیالی آسوده، به تماشای صحنه‌ای خواهند نشست که این‌بار آرامش را در کنار خود خواهد داشت.

در متن فوق ما این واقعیت را درنظر می‌گیریم که دیگر کمتر جوانی را می‌توان یافت که به رسومات گذشته قائل باشد و این واقعیت را از ذهن دور نگه نمی‌داریم که با کنترل مهربانانه و واقع‌بینانه، می‌توان مرزی را بین هنجار و ناهنجار درنظر گرفت که نوجوانان ما باتوجه به پیشرفت فناوری‌ها و از بین رفتن ارزش‌ها، در حد وسط این دو قرار بگیرند تا بیشتر از این در منجلاب آسیب‌های امروزی که ناشی از دین‌گریزی، بیکاری و عدم وجود هدف است، فرو نروند.


8832241
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است