استانی 08:57 - 09 مهر 1399
ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مسائل امریکا گفت: براساس قانون اساسی امریکا اگر در الکترال کالج به هر دلیلی هیچ‌یک از نامزدها حائز شرایط حداقل لازم برای تصدی ریاست جمهوری نباشند، وظیفه انتخاب رییس جمهور برعهده مجلس نمایندگان خواهد بود، به این شکل که هر ایالتی یک رای خواهد داشت.

چند سناریو که ممکن است انتخابات آمریکا را به چالش بکشد

امیرعلی ابوالفتح در برنامه لایو اینستاگرامی گروه مطالعات روابط بین‌الملل در مورد پیچیده‌بودن ساختار انتخابات امریکا اظهار کرد: انتخابات آمریکا یکی از پیچیده‌ترین انتخابات‌هایی است که در جهان برگزار می‌شود؛ هم به لحاظ طولانی بودن و هم به لحاظ متنوع بودن، به این صورت که ابتدا انتخابات مقدماتی است و بعد به انتخابات اصلی می‌رسد، این انتخابات خیلی پرهزینه است و حواشی زیادی دارد.



وی ادامه داد: پیش‌بینی در انتخابات امریکا بسیار دشوار است و این به این دلیل نیست که نظرسنجی انجام نمی‌شود بلکه به این دلیل است که اصولا در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ملاک رای مردمی نیست. نظرسنجی‌ها می‌توانند آرای مردمی را بررسی کنند اما آن چیزی که تعیین‌کننده است رای‌های الکترال کالج است که 538 رای است و همچنین ترکیب ایالت‌ها هم مهم است که چه ایالتی با چه ایالتی جمع شود که چگونه رای دهند و این 538 رای حاصل شود.



این کارشناس مسائل امریکا تصریح کرد: این پیچیدگی‌ها در دهه‌های اخیر همیشه وجود داشته اما این بار با یک شرایط بسیار نادر روبه‌رو می‌شویم، چرا که طرفین این انتخابات هر دو با صراحت یا تلویحا گفته‌اند که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیریم و در مورد سلامت انتخابات تردید وجود دارد. در چند روز اخیر اتفاتی در حال رخ دادن است که آقای ترامپ می‌گوید که نتیجه این انتخابات به دادگاه می‌رسد و دیوان عالی باید در مورد آن رای دهد همانند اتفاقی که در سال 2000 رخ داد.

ابوالفتح اضافه کرد: اخیرا خانم نانسی پلوسی به دموکرات‌ها فراخوان و آماده‌باش داده که ممکن است انتخابات به مجلس نمایندگان کشیده شود. این اتفاق در زمان آقای جان کوئینسی آدامز در سال 1824 نیز افتاده است به این صورت که سرنوشت انتخابات را مجلس نمایندگان رقم زد. در این صورت ترکیب دیوان عالی با جمهوری‌خواهان است اما مجلس نمایندگان با دموکرات‌هاست و به همین صورت پیش‌بینی این‌که چه کسی در این زورآزمایی پیروز می‌شود دشوار است.

کار انتخاب رئیس جمهور آمریکا به مجلس نمایندگان می‌کشد؟

وی در مورد فرایند تعیین رییس جمهور امریکا توسط مجلس نمایندگان، بیان کرد: براساس قانون اساسی امریکا اگر در الکترال کالج به هر دلیلی هیچ‌یک از نامزدها حائز شرایط حداقل لازم برای تصدی ریاست جمهوری نباشند یا آرا به گونه‌ای باشد که 50 درصد به‌علاوه یک رای الکترال کالج حاصل نشود، وظیفه انتخاب رییس جمهور برعهده مجلس نمایندگان خواهد بود، به این شکل که هر ایالتی یک رای خواهد داشت.

این کارشناس مسائل امریکا گفت: ایالات پرجمعیت با تعداد نماینده زیاد و ایالات کم‌جمعیت هر کدام فقط یک رای دارند. از بین دو نفری که بیشترین تعداد آرای الکترال را به دست آورده‌اند با انجام رای‌گیری در مجلس نمایندگان یک نفر انتخاب می‌شود. اگر تا شش ژانویه 2021 که روز جلسه کنگره است، تکلیف رییس جمهور امریکا به هر شکلی، با دادگاه یا بدون دادگاه، مشخص نشود وظیفه انتخاب رییس جمهور برعهده مجلس نمایندگان گذاشته خواهد شد.

ابوالفتح در مورد تنها تجربه امریکا در انتخاب رییس جمهور توسط مجلس نمایندگان خاطرنشان کرد: در 150 سال اخیر انتخابات دو حزبی است و دو نامزد در انتخابات شرکت می‌کنند و شانس پیروزی دارند، اتفاقی که در سال 1824 رخ داد به دلیل تنوع وتکثر نامزدها به گونه‌ای بود که هیچ‌کدام از نامزدها نتواسنتند در انتخابات عادی و روال معمول میزان لازم الکترال کالج را به دست بیاورند بنابراین دو نفر از این افراد در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شدند و بدین صورت جان کوئینسی آدام تنها رییس جمهوری است که توسط مجلس نمایندگان انتخاب شد.



آیا ممکن است دوران ترامپ نیز با یک رسوایی خاتمه یابد؟



وی عنوان کرد: رسوایی واترگیت و رسوایی اخلاقی اقای کلینتون از مدت‌ها قبل از برگزرای انتخابات شروع شده بود، تاکنون برای اقای ترامپ از این دست اتفاقات در آن وسعت رخ نداده گرچه ترامپ تا پیش از انتخابات 2016 حواشی، پرونده‌های مختلف، مسائل مالی و اخلاقی مختلف داشت. یکی از اتفاقاتی که می‌تواند شرایط را برای آقای ترامپ دشوار کند گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز از وضعیت مالیات آقای ترامپ است که گفته است طی دو سال تنها 750 دلار مالیات پرداخت کرده و فرار مالیاتی داشته است.



این کارشناس مسائل امریکا افزود: این مساله می‌تواند ظرفیت یک رسوایی را برای آقای ترامپ ایجاد کند اما از این موضوع مهم‌تر این است که ایالات متحده دچار یک سری التهاباتی است که زمینه را برای موفقیت رییس جمهور مستقر دشوار می‌کند بحران کرونا، بحران بیکاری و بحران نژادی سه بحرانی هستند که متوجه آقای ترامپ است و باید در مورد آن‌ها پاسخگو باشد.

ترامپ در صورت باخت، قدرت را تحویل بایدن می‌دهد؟



ابوالفتح گفت: ساختار سیاسی امریکا به گونه‌ای است که اجازه این دست یکه‌تازی‌ها را به آقای ترامپ نمی‌دهد. جدا از آن‌که آقای ترامپ مایل است این کار را بکند یا نکند، جمهوری‌خواهان هم گفته‌اند که انتقال قدرت مسالمت‌آمیز خواهد بود. آقای مدوز رییس ستاد کارکنان کاخ سفید که به نوعی دست راست رییس جمهور است و همچنین آقای میچ مک کانل سناتور و رهبر اکثریت سنا گفته‌اند که اگر نیاز به انتقال قدرت باشد این اتفاق به صورت مسالمت‌آمیز رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: فکر نمی‌کنم که توان و حتی جرات و جسارت آقای ترامپ اجازه چنین ساختارشکنی را بدهد. من تصور می‌کنم که اگر آقای ترامپ در انتخابات شکست بخورد و مراتب قانونی طی شود چاره‌ای جز تن دادن و پذیرفتن ندارد.

فرصت‌ها و تهدیدها انتخابات امریکا برای ایران چیست؟

این کارشناس مسائل امریکا خاطرنشان کرد: چه آقای ترامپ پیروز شود و چه آقای بایدن برای جمهوری اسلامی هم فرصت و هم تهدید ایجاد می‌شود. من به این قائل نیستم که اقای ترامپ را صرفا تهدید و اقای بایدن را صرفا فرصت تلقی کنیم. تهدیدها در مورد دونالد ترامپ تهدیدها از این دست است که فشار حداکثری را بر ایران اعمال کرده، برخوردهای تندی را با ایران داشته و ایران تا آستانه یک جنگ تمام عیار با امریکا پیش رفته است. این تهدیداتی است که احتمالا در دور دوم هم با آن‌ها مواجه خواهیم بود.

ابوالفتح اضافه کرد: فرصت‌هایی نیز در دوره ترامپ ایجاد شده از جمله این‌که اجماع جهانی به نفع ایران بوده و ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند گرچه شاید تاثیر ملموسی بر وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم نداشته باشد اما در سیاست خارجه تاثیرگذار است و ایران از فشار اجماعی دوران اوباما خارج شده است و اکنون امریکا در این تنگنا قرار دارد و این فرصتی را برای ایران ایجاد می‌کند که خودباوری و توانمندی داخلی تقویت شود و این‌که امیدی به رابطه با امریکا نیست پس بنابراین ما باید در داخل خود را قدرتمند کنیم و با شرکایی مثل روسیه و چین رابطه نزدیک‌تری داشته باشیم.

وی در مورد فرصت‌های پیروزی بایدن برای ایران گفت: اگر آقای بایدن رییس جمهور شود فرصت‌هایی از این دست وجود دارد که تحت شرایطی به برجام باز گردد البته من به این قائل نیستم که این بازگشت بی‌قید و شرط است اما به هر حال تصویر روشن‌تری نسبت به دوره دوم آقای ترامپ وجود دارد که اگر بایدن پیروز شود می‌تواند فرصتی برای کشور باشد تا از این فشار سنگینی که امریکایی‌ها وارد می‌کنند، خارج شود.

این کارشناس مسائل امریکا افزود: در عین حال تهدیدهایی را نیز متوجه می‌کند، ما به ازای احتمال تجدیدنظر آقای ترامپ در سیاست فشار حداکثری در حوزه هسته‌ای، احتمالا برای این‌که توازن برقرار شود تا اعتراض متحدین امریکا در منطقه بالا نرود، امریکایی‌ها فشارهای غیرهسته‌ای را بر ایران افزایش خواهند داد. آقای بایدن توانمندی ایجاد اجماع جهانی را علیه ایران دارد درحالی‌که آقای ترامپ بیشتر روی سیاست ارعاب تا اجماع کار می‌کند.

نقش لابی صهیونیسم در پیروزی ترامپ چگونه است؟

ابوالفتح بیان کرد: لابی‌های صهیونیستی در امریکا تا 10 سال پیش به گونه‌ای فراحزبی رفتار می‌کردند و تلاش می‌کردند با هر دو حزب رابطه خوبی داشته باشند اما حدود 10 سال اخیر به تدریج شکافی ایجاد شده و لابی دست راستی که در داخل اسرائیل به لیکور پیوند می‌خورد که همان لابی آیپک است، به سمت جمهوری‌خواهان تمایل پیدا کرده است چرا که جمهوری‌خواهان مذهبی‌تر شده‌اند. جریان سکولار لیبرال و سکولار یهودی در امریکا جریان جی استریت را به وجود آورده‌اند که به تفکراتی مانند آقای اوباما نزدیک هستند.

ترامپ بیش از هر رئیس جمهور دیگری در خدمت اسرائیل بود

وی اضافه کرد: در سال 2016 نشانه‌های قوی‌ وجود داشت و بعدا فاش شد که از طریق یک مثلثی بین عربستان، امارات، اسرائیل و آقای جورج نیدر در کانون لابی‌گری به نفع آقای ترامپ بودند و کمک کردند که در انتخابات پیروز شود. آقای ترامپ بیش از هر رییس جمهور دیگری در خدمت اسرائیل بود و اهداف اسرائیل را تامین کرد. بنابراین جریان راست لابی اسرائیل هنوز تلاش می‌کنند و امیدوار هستند که آقای ترامپ در انتخابات پیروز شود اما این به این معنی نیست که تمام یهودی‌ها و لابی اسرائیل در ایالات متحده پشت سر آقای ترامپ است.

این کارشناس مسائل امریکا افزود: گروه در حال ظهور جی استریت با تفکرات مشابه صلح‌طلبی یا توافق با فلسطینی‌ها که حزب کارگر در داخل اسرائیل است و به جریان آقای اوباما، بایدن و سندرز وصل می‌شوند. آن‌ها هم اکنون حرفی برای گفتن دارند، با گذشت زمان ما شاهد صداهای اعتراضی نسبت به عملکرد اسرائیل در داخل کنگره هستیم. این دو شقه شدن در داخل لابی اسرائیل که زمانی به شدت متحد بود، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.



آیا احتمال حمله نظامی امریکا به ایران به عنوان یک برگ برنده برای ترامپ وجود دارد؟



ابوالفتح در پاسخ به این سوال  که آیا احتمال حمله نظامی امریکا به ایران به عنوان یک برگ برنده برای ترامپ وجود دارد؟ گفت: پیش‌گویی در این زمینه خیلی سخت است ما با دولت و شخصی مواجه هستیم که خیلی آدم شگفتی‌سازی است و بر اساس روند طبیعی سیاست رفتار نمی‌کند. ما باید این را در نظر بگیریم که ترامپ رییس جمهور ضد جنگ است و با شعار ضد جنگ در سال 2016 پیروز شد و بارها گفت که جنگ شش، هفت تریلیون دلاری پر هزینه بوده است و بارها به رییس جمهور هم‌حزبی خود، یعنی خاندان بوش پرخاش کرده و گفته که تمام گرفتاری‌ها به خاطر رهبران بی‌کفایت است. وعده خروج نیروهای امریکایی را از سوریه، عراق و افغانستان داده است.



وی اضافه کرد: فارغ از این‌که این مسائل صرفا تبلیغاتی است یا نه، جامعه امریکا آقای ترامپ را به عنوان یک شخصیتی می‌شناسد که آمده است تا به جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهد. بنابراین اکنون که کم‌تر از 30 روز تا انتخابات فاصله داریم، دور از انتظار است که آقای ترامپ از خود چهره یک رییس جمهور جنگ ارائه دهد چرا که اکنون رییس جمهور جنگ در امریکا خریدار ندارد، اما اگر اتفاقی به صورت عمدی یا سهوی چه با مسوولیت ایران رخ بدهد و چه مسوولیت آن را با تبلیغات به گردن ایران بیاندازند بدین صورت که تعدادی از سربازان یا شهروندان امریکایی کشته شوند، چاره‌ای ندارد جز این‌که دست به اقدام انتقام‌جویانه بزند.

در صورت پیروزی بایدن سیاست امریکا در قبال خاورمیانه چه تغییری خواهد کرد؟

این کارشناس مسائل امریکا بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که از دموکرات‌ها داریم احتمالا امریکا به ایجاد توازن در منطقه برگردد. آقای اوباما در سال‌های پایان ریاست جمهوری که با مذاکرات با ایران همزمان بود تلاش کرد تا موازنه را برقرار کند. بعد از سال‌ها تلاش ایالات متحده برای نادیده گرفتن و به حاشیه راندن ایران از تحولات منطقه آقای اوباما مصاحبه‌ای کرد و گفت که ایران و عربستان خودشان مشکلات خود را حل کنند و این حرف باعث دلخوری سعودی‌ها شد.

ابوالفتح افزود: آقای ترامپ این مساله را تغییر داد و اولین سفر خود را به عربستان انجام داد و تلاش او این بود که موازنه را به نفع عربستان و اسرائیل بهم بزند. من فکر می‌کنم که آقای بایدن کمی تعدیل ایجاد کند. پیروزی آقای بایدن شانس رسیدن به توازن منطقه‌ای میان ایران، عربستان و ترکیه را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام


10741143
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است