فرهنگی‌هنری 12:49 - 23 مرداد 1397

چگونگی ساخت آثار توریستی شرح شد/ یک موضوع و چند نگاه

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین دوره مدرسه تابستانی با محوریت فیلمسازی توریستی به همت مدرسه ملی سینمای ایران با همراهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در دانشگاه سوره در حال برگزاری است و تاکنون سه کارگاه با حضور ۶ چهره سینمایی در حوزه های مختلف برپا شده است.

در اولین روز از کارگاه های تئوری و عملی نخستین دوره مدرسه تابستانی مهدی کرم پور کارگردان سینما درباره «سینمای توریستی: جایگاه و ظرفیت ها» صحبت کرد و شادمهر راستین فیلمنامه نویس نیز از ایده‌پردازی در ساخت فیلم های موضوع محور سخن گفت.

مهدی کرم پور در بخش هایی از صحبت های خود گفت: یکی از کارکردهای ساخت فیلم های توریستی معرفی شهرهای بزرگ و جاذبه های گردشگری است. در حوزه مستند هم فیلم های متعددی با موضوع گردشگری ساخته شده است که به دلیل نداشتن فضای مناسب برای عرضه اغلب نادیده باقی مانده اند. یکی از فضاهای عرضه مستندهایی با موضوع توریست و گردشگری تلویزیون است ولی متاسفانه در ایران این امکان برای همه آثار وجود ندارد.

دومین روز از این مدرسه تابستانی به کارگاه مهرداد اسکویی درباره «پیچینگ در ساخت فیلم های توریستی» اختصاص داشت. این کارگردان سینمای مستند اهمیت «پیچینگ» را برای ساخت فیلم از جهت جذب سرمایه عنوان کرد و گفت: روایت ۲ خطی از یک طرح برای جلب نظر تهیه کننده و پخش کننده بسیار مهم است و در این مسیر باید عناصری چون جذابیت داستان یا فیلم تبلیغاتی، بیان درام های فیلم در روایت ۲ خطی، کوتاهی در بیان طرح به شکلی که سرمایه گذار برای تولید ترغیب شود، توسط ارایه دهندگان طرح در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت «پیچینگ» کردن طرح فیلم گفت: اگر طرح یک فیلمنامه به درستی معرفی نشود فیلمساز هنگام عرضه طرح خود برای سرمایه گذار گرفتار چندپارگی داستان در روایت می شود و همین موضوع انفعال، بی هدف بودن یا کم هدف بودن قهرمان، ضعف در اوج و فرود و نبود کشمکش در داستان را موجب می شود. این در حالی است که فیلمساز در مرحله پیچینگ طرح باید همه این موارد را تعریف کند به شکلی که اگر با تهیه کننده خود در فضایی مثل آسانسور قرار گیرد بتواند موضوع فیلم را با همه پیچ و تاب های درست فیلمنامه ای خیلی کوتاه در جهت ترغیب سرمایه گذار بازگو کند و این موضوع در ساخت فیلم های توریستی هم برای جذب توریست و هم برای جلب نظر سفارش دهنده برای معرفی مکان تاریخی و دیدنی و یا معرفی محصول اهمیت دارد.

علی لقمانی فیلمبردار سینمای ایران نیز یکی دیگر از استادان نخستین دوره مدرسه تابستانی با محوریت فیلمسازی توریستی بود. این فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران در ابتدای صحبت های خود به مقوله توریست اشاره کرد و گفت: توریست دامنه گسترده ای دارد و یکی از صنایع پولساز فعلی در دنیا است که یک گروه تولید خوب با معرفی درست از طرح خود می توانند هم این صنعت را بارور کنند و هم آورده مالی داشته باشند ولی متاسفانه سینمای ایران به این مهم نپرداخته و حتی در بخش توریست های سیاحتی مانند بازدید از اماکن و بناها که از بدیهیات جذب توریست است، فعالیتی نداشته ایم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من سینمای ایران در قبل از انقلاب به شکل ناخواسته و نه از روی برنامه ریزی به معرفی صنعت توریست پرداخته در واقع در مسیر روایت داستان توجه به صنعت توریست وجود داشته اما در بعد از انقلاب انگیزه مدیریت اجتماعی در کنار سینما قرار نگرفته و البته سینما هم به سهم خود تلاشی برای رونق این صنعت از طریق ساخت فیلم و سریال نکرده درحالی که تجربه نشان داده است نوع نگاهی که فیلمساز از دوربین عکاسی و یا فیلمبرداری خود می کند می تواند در معرفی بخش عظیمی از داشته های فرهنگی ایران سهیم باشد.

امیر توده روستا کارگردان مطرح در عرصه فیلم کوتاه و تجربی از تجربه فیلمسازی خود در بیان موضوع در کمترین زمان سخن گفت.

کارگردان فیلم «پات» با اشاره به فضای فیلم در ساخت فیلم های کوتاه بیان کرد: به اعتقاد من حلقه مفقوده فیلمسازی در برگزاری چنین دوره هایی  اتمسفر فیلم است. به این معنا که تجربه نشان داده دانشجو یک فیلم را از جهت قصه، نوع روایت، کارگردانی و ... به شکل استاندارد می سازد ولی خروجی فیلم دور از فضای مورد نظر است و نمی تواند رضایت مخاطبان جدی سینما را جذب کند. دلیل این موضوع هم این است که اتمسفر فیلم تاثیر بسیاری برای جلب نظر مخاطب دارد.

توده روستا با اشاره به فرق میان ساخت فیلم های توریستی و فیلم های مستند گفت: فیلم های توریستی آثاری نیستند که مانند فیلم های مستند یا داستانی قالب مشخصی داشته باشند چراکه در فیلم های توریستی بحث تبلیغات و معرفی اثر یا محصول نیز مطرح است. بنابراین باید اتمسفر و فضاسازی مناسب در ساخت فیلم هایی از این دست مشخص باشد. در واقع در تولید فیلم هایی با مدت زمان ۳ دقیقه که نه فیلم کوتاه محسوب می شوند و نه تیزر تبلیغاتی، باید فیلم های باکیفیت و دقیقی با تعریف درست از اتمسفر و فضای فیلم ساخت که اصل منظور را به بهترین شکل ممکن مطرح کند.

بهمن اردلان هم کارکرد صدا و نوع استفاده از این حرفه سینمایی را در ساخت فیلم های ۳ دقیقه ای با موضوعات مختلف از جمله توریست مطرح کرد.

مدرسه ملی سینمای ایران در راستای اجرای طرح توانمندسازی و اشتغال‌پذیری دانشجویان سینما، نخستین کمپ فیلمسازی خود را هر روز در ۲ بخش کارگاهی به صورت تئوری و عملی برگزار می‌کند و قرار است در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ۲۳، ۲۴ و ۲۵ مردادماه کارگاه هایی با موضوعات «لابراتوار سینمای دیجیتال» با حضور کامران سحرخیز و «فیلمنامه نویسی» با بیان شادمهر راستین، «طراحی هنری، مدیریت هنری در فیلم توریستی» با حضور امیر اثباتی، کارگاه عملی «تدوین» با تدریس سپیده عبدالوهاب، کارگاه «برنامه ریزی و کنترل پروژه» با حضور مصطفی احمدی و کارگاه عملی «کارگردانی» با تدریس بهنام بهزادی برگزار شود.


9873572
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جشنواره فیلم کن از پوستر رسمی هفتاد و هفتمین دوره خود در سال۲۰۲۴ رونمایی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» طی سی روز، بیش از ۴۶۹۰ ساعت از سوی کاربران کتابخانه‌های عمومی به طرح بهار در بهار اختصاص یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگ مقاومت و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جامعه صنفی تهیه‌کنندگان علیه برخی سینمادارانی که بیشتر از قدرالسهم توافقی، عایدی دارند، بیانیه‌ای صادر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مستند «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا CMS VATAVARAN در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های شبکه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است