استانی 13:51 - 27 شهریور 1393
حیدرپور:
ساری - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار در 100 هزار هکتار از اراضی استان اجرا می شود.

100 هزار هکتار از اراضی شیبدار مازندران باغ می شود
به گزارش خبرنگار مهر، دلاور حیدرپور پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه با بخشداران غرب استان از تدوین برنامه سه ساله در بخش کشاورزی (تا پایان دولت تدبیر و امید) خبر داد و اظهار داشت: توسعه باغات در زمین های شیبدار که یکصد هزار هکتار از زمین ها استعداد تبدیل به باغ را دارند و 20 هزار هکتار مطالعه فاز یک و 5 هزار هکتار مطالعه فاز 2 صورت گرفته است، امسال در سطح 3 هزار هکتار در 13 شهرستان استان اجرایی خواهد شد که منجر به ایجاد اشتغال حداقل یک نفر در هر هکتار، حفظ منابع آب و خاک، افزایش تولید و افزایش سطح درآمد خانوار روستایی می گردد.
 
وی گفت: طی سه سال (93 تا 95) مبلغ 450 میلیارد ریال برای توسعه باغات به تصویب رسیده است که سالانه مبلغ 150 میلیارد ریال در اختیار استان قرار می گیرد.
 
حیدرپور همچنین اظهار داشت: از محل اعتبارات ملی برای اجرای آبیاری تحت فشار در باغات به ازای هر هکتار مبلغ 56 میلیون ریال و برای آبیاری بارانی در مزارع مبلغ 40 میلیون ریال به ازای هر هکتار کمک بلاعوض اعطا می شود.
 
وی به وجود 34 هزار هکتار باغات درجه دو و سه در استان اشاره کرد و افزود: باغات درجه 3 باید حذف شوند و باغات درجه دو اصلاح و احیاء شده و به باغات درجه یک تبدیل شوند.
 
حیدرپور گفت: ظرفیت ویژه ای در مرکبات و طیور داریم که 11درصد گوشت مرغ کشور، 34 درصد جوجه یکروزه، 43درصد برنج و 50 درصد مرکبات کشور مربوط به مازندران است.
 
وی با انتقاد از آماده نبودن زیرساخت های استان برای تولیدات انبوه در بخش کشاورزی اظهار داشت: تنها 7.9 درصد آب های سطحی استان ذخیره می شود.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اعتبارات محدود در این بخش افزود: به همین نسبت سرعت یشرفت عملیات اجرایی و رشد تولیدات کشاورزی کُند است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اجرای طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی شالیزارهای استان اشاره کرد و گفت: با گشایش اعتبارات فایناس کشور چین 105 هزار هکتار از شالیزارهای شمال طی سه سال تجهیز و نوسازی می شوند که سهم مازندران در این بین 50 هزار هکتار است که از سال 94 اجرایی می شود.
 
وی به نقش مهم بخشداران در حل و فصل مشکلات اجتماعی این طرح عظیم اشاره ای کرد و تصریح داشت: بخشداران به عنوان بازوان سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مقابله با پدیده شوم تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مدد این سازمان بیایند و این تهدید بزرگ را که منجر به خارج شدن این زمین ها از چرخه تولید و به خطر افتادن امنیت غذایی جامعه می گردد از بین ببرند که در همین راستا 12 گشت ویژه راه اندازی شد که به شدت با ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های کشاورزی برخورد قاطعانه کرده و به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.
 
حیدرپور در پایان به اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سراسر کشور از 5 مهر ماه تا 18 آبان ماه 93 اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالای این سرشماری به ویژه در مازندران که نگین کشاورزی ایران است، از بخشداران محترم درخواست می شود نهایت همکاری و اطلاع رسانی را در محرمانه بودن این اطلاعات و لزوم ارائه آمار دقیق و صحیح به سرشماران داشته باشند.
 

4748291
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است