بین‌الملل 12:32 - 21 تیر 1399

بیست و پنجمین سالگرد بزرگترین نسل کشی اروپا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس،امروز بیست و پنجمین سالگرد نسل کشی مسلمانان بوسنی در سربرنیتسا است که از آن به عنوان بزرگترین نسل کشتی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم یاد می شود.

در این مراسم بقایای اجساد هشت مرد و پسر نوجوان نیز به خاک سپرده می شود. 

در مراسم بزرگداشت قربانیان قتل عام سربرنیستا هرساله هزاران نفر گرد هم می آیند، اما امسال به دلیل همه گیری کرونا تنها به تعداد کمی از گروه بازماندگان اجازه داده شده است تا بر سر مزار عزیزانشان حاضر شوند.

یورو نیوز نیز با مخابره این خبر درباره تاریخچه این نسل کشی می نویسد: در یازدهم ژوئیه سال ۱۹۹۵ و در اوج جنگ بوسنی، ارتش جمهوری صرب بوسنی به فرماندهی «راتکو ملادیچ» پس از هفته‌ها محاصره شهر سربرنیتسا، وارد منطقه امن سازمان ملل متحد شد. این نیروها در برابر چشمان صلح بانان بین‌المللی- که اکثر آن‌ها هلندی بودند- بیش از هشت هزار مرد و پسر نوجوان مسلمان را با اتوبوس از محدوده تحت حفاظت سازمان ملل متحد خارج کرده و در طی  ۱۰ روز همگی آنان را در اطراف شهر به قتل رساندند.

سربازان صرب بوسنی بعد از قتل عام، اجساد را در گورهای دسته جمعی در چندین منطقه ریختند و محل‌ها را با بولدوزر صاف کردند تا رد جنایت را از میان ببرند.

با این حال دانشمندان بین المللی و بوسنیایی در عملیاتی که در ابتدا غیرممکن فرض می شد، استخوان‌های قربانیان را یافته و توانستند با آزمایش دی‌ان‌ای آن‌ها را با اسامی مفقودان مطابقت دهند.

در این پروژه که زمانی «بزرگترین پازل پزشکی قانونی در جهان» خوانده می شد، اجساد بیش از شش هزار نفر شناسایی شد و با مشخصات در قبرستان یادبود پوتوگاری به خاک سپرده شد.

پس از مداخله ناتو و پایان جنگ بوسنی با قرارداد صلح دایتون، دیوان بین‌المللی ویژه رسیدگی به جرایم ارتکابی در یوگسلاوی سابق تشکیل شد و شماری از رهبران صرب از جمله «اسلوبودان میلوشویچ»، «رادوان کاراجیچ» و «راتکو ملادیچ» را به دلیل مشارکت در نسل‌کشی مسلمانان به حبس‌ ابد محکوم کرد.

دادگاه عالی هلند نیز، با تایید ماهوی رای دادگاه بدوی و تجدید نظر، مسئولیت مستقیم این کشور در قبال جان باختن ۳۵۰ مرد و پسر بوسنیایی در جریان کشتار سربرنیتسا را پذیرفت. یا این حال همین مرجع قضایی، این مسئولیت را به ۱۰ درصد کاهش داد. در این حکم آمده است که اگر قربانیان در منطقه تحت حفاظت سازمان ملل می‌ماندند، تنها ۳۰ درصد شانس زنده ماندن داشتند و تنها ۱۰ درصد مسئولیت خروج قربانیان از منطقه و کشته شدن آن‌ها به عهده صلح بانان هلندی بوده است.


10612828
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست اضطراری شورای وزیران امور خارجه اتحادیه بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه تاکید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در جمع گروهی از رهبران آمریکایی یهودی تاکید کرد که تشدید تنش با ایران در راستای منافع ایالات متحده و رژیم صهیونیستی نیست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی نتانیاهو را عامل تحریک درگیری‌ها در منطقه معرفی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی تکمیل ماموریت نظامی دانمارک در عراق، سفارت این کشور به زودی در بغداد بسته می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در بازار جهانی به دلیل کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شاهد ثبات نسبی بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت مستقر در غزه شکنجه کودکان خردسال به دست ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دفتر حقوق بشر سازمان ملل از تل آویو خواست روند توحش شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان در کرانه باختری را متوقف کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی از ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا انتظار دارد هرگونه اقدام نظامی اسرائیل در بحبوحه تشدید تنش نظامی با ایران پس از حمله ایران به اراضی اشغالی با «دامنه محدود» باشد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آنالنا بائربوک طی سفر امروز خود به سرزمین‌های اشغالی به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است