اقتصادی 15:37 - 10 آبان 1393
این اعلام بانک مرکزی در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد اقتصاد جهانی و نوسانات اخیر بازار انجام گرفت.

صدای آمریکا: توقف خرید اوراق قرضه و پایین نگه داشتن سود بانکی



، سایت دولتی صدای آمریکا در خبری با عنوان" تصمیم بانک مرکزی آمریکا به توقف خرید اوراق قرضه و پائین نگه داشتن نرخ بهره" نوشت: بانک مرکزی ایالات متحده، فدرال رزرو، می‌گوید تا پایان هفته جاری به حمایت مستقیم از اقتصاد خاتمه خواهد داد، اما به سرمایه‌گذاران و سهامداران اوراق قرضه اطمینان داد که نرخ بهره کوتاه مدت را تا مدتی طولانی‌تر نزدیک به صفر نگه خواهد داشت. این اعلام بانک مرکزی در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد اقتصاد جهانی و نوسانات اخیر بازار انجام گرفت.



به نوشته این سایت، "برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه توسط بانک فدرال، تجربه‌ای بود ۳۷ ماهه، به بهای یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، برای تقویت رونق و بیرون آمدن از رکود اقتصادی شدید سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی که به موجب آن، بانک مرکزی هرماه مقدار قابل توجهی اوراق قرضه دولتی را می‌خرید.



اقتصاددانان بر این باورند که این برنامه سرمایه ارزان را در اختیار مصرف‌کنندگان و بازرگانان قرار داده و نرخ بهره را در پائین‌ترین سطوح نگاه می‌داشت.



براد مک میلان مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کامون ولث فایننشال گفت، این تصمیم، که در پایان نشست دو روزه تعیین سیاست بانک فدرال اعلام شد، تائیدی است بر این که اقتصاد ایالات متحده در حال بهبود است.



مک میلان افزود «بانک مرکزی در واقع دارد به صراحت برای نخستین بار می‌گوید که ما برای رشد سریع‌تر از آنچه که در گذشته دیده‌ایم، شروع به برنامه‌ریزی کرده‌ایم. آنها می‌گویند ما بهبود قابل‌توجهی داشته‌ایم، و عملا اقداماتی را آغاز کرده‌اند. من فکر می‌کنم این یک گام مهم به جلو است.»



واکنش‌ها در بازار بورس سهام وال استریت با شوق کمتری همراه بود. درحالی که سهامداران درباره تمایل بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره تعمق می‌کردند،شاخص‌های عمده شاهد اندکی فروش بود.



گرگوری مک‌براید، تحلیلگر ارشد مالی  Bankrate.comمی‌گوید، این امر احتمالا ناشی از تغییر در چارچوب زمانی برای افزایش نرخ بهره توسط بانک فدرال است که آن را از «مدت زمانی قابل توجه» در آینده، به «زودتر»، بسته به داده‌های اقتصادی، تغییر داد و این بدان معناست که فدرال رزرو اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.



او در ادامه گفت «من فکر می‌کنم این بیانیه در واقع کمی قوی‌تر از آنچه که مورد انتظار بود به نظر رسید، بسیار قوی‌تر از ماه گذشته؛ و این به معنای آن است که تاکید بیشتری بر خوب بودن اقتصاد می‌گذارد، و من فکر می‌کنم بیشتر تاکید بر این واقعیت است که در نهایت آنها تمرکز را بر بالابردن نرخ بهره گذاشته‌اند.»



بسیاری از تحلیلگران می‌گویند افزایش نرخ، دست کم تا اواسط سال آینده اتفاق نخواهد افتاد، اما تاثیر توقف برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی کمتر پیداست.



محمد العریان کارشناس امور سرمایه‌گذاری، در سخنرانی خود در نشست انستیتوی پیترسون برای اقتصاد بین‌المللی در واشنگتن گفت، باید انتظار نوسانات بیشتری را داشته باشیم، بویژه در بازارهای ارز خارجی، «زیرا بازارهای ارز خارجی در حال رفتن از جهانی هستند با بانک‌های مرکزی چندسرعتی به جهانی دیگر با بانک‌های مرکزی چند مجرایی.»



العریان همچنین افزود «در گذشته همه یک کار می‌کردند، منتهی با اندازه‌های متفاوت. اکنون، ما دو بانک مرکزی داریم که دارند پایشان را از روی شتاب‌دهنده برمی‌دارند (یعنی بانک انگلستان و فدرال رزرو آمریکا) و دو بانک مرکزی دیگر داریم که دارند بیشتر روی شتاب دهنده فشار می‌گذارند (بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن).»



کارشناسان می گویند که افزایش نرخ دلار می‌تواند به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در ایالات متحده منجر شود، و این به معنی آن است که رشد در بازارهای در حال ظهور کاهش یابد. اما، آنها اضافه می‌کنند، ارزش بالاتر دلار بهای صادرات ایالات متحده را گران تر خواهد کرد."

 


5091381
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر آمار‌های اعلامی سالانه ۲۰ درصد خروج ارز مربوط به واردات کالا‌های اساسی است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم کشت قراردادی و خودکفایی محصولات اساسی، میزان واردات کاهش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است