فرهنگی‌هنری 00:32 - 27 بهمن 1397
اجرای گروه «کَهْت‌مَیان» در سومین شب از جشنواره موسیقی قجر
شب جشنواره‌ی موسیقی فجر با اجرای گروه موسیقی راک «کَهْت‌مَیان» که پس از یک دهه آلبوم جدیدی را در دست انتشار دارند همراه بود و این اجرا که تلفیقی از موسیقی راک و متال با دستگاه‌های موسیقی سنتی بود با استقبال حاضران در سالن برج آزادی رو برو شد.

موسیقی راک با رنگ‌وبوی سنتی

به گزارش ایسنا، شهرام نادری سرپرست گروه موسیقی راک «کَهْت‌مَیان» در اجرای امشب (۲۶ بهمن ماه) این گروه در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به سابقه‌ی گروه در تلفیق سبک راک و متال با موسیقی ایرانی گفت: قطعه‌هایی که امشب می‌شنوید خیلی قدیمی‌اند، ولی آنها را اصلاح کرده‌ایم. من همیشه دوست داشتم که صدای خواننده روی این موسیقی باشد؛ تلاش‌های زیادی هم کردیم اما خواننده‌هایی که پیدا کردیم، چه انگلیسی چه فارسی خوب نبودند، تا اینکه نوید تفکری را پیدا کردیم و این آلبوم به سرانجام رسید. آلبوم جدید ما شامل دو سی. دی است که یک سی دی آن خواننده‌محور و سی. دی دیگر آن بی‌کلام است اما شکل موسیقی آن همان چیزی است که امشب می‌شنوید.

نادری با بیان اینکه ذهنیت‌ها درباره موسیقی در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است گفت: حدود دوازده سال پیش که خارج از کشور بودم با یکی از واسطه‌هایی که با لیبل‌هایی مثل سونی و بی. ام. جی کار می‌کردند آشنا شدم و دموهای این قطعات را با خوانندگی نصفه‌نیمه به او دادم. آن فرد تا مدت‌ها کار ما را دنبال می‌کرد و می‌گفت موسیقی‌ای که شما کار می‌کنید متفاوت است و اغلب موسیقی که گروه‌های موجود در این منطقه می‌زنند همان چیزی است که قبلاً در غرب زده شده است. او می‌گفت سه نوع کار از موزیسین‌ها به دست لیبل‌های بزرگ می‌رسد: کاری که ایده ندارد اما خوب اجرا شده، به سطل زباله می‌رود. کاری که ایده دارد اما خوب اجرا نشده هم به سطل زباله می‌رود؛ باید هم ایده جدید باشد و هم خوب اجرا شده باشد، در نتیجه من فهمیدم آنها از ما انتظار دارند موزیک خودمان را بزنیم؛ کاری که باعث می‌شود موسیقی ما بزرگ شود.

او ادامه داد: از آن به بعد من تلاش کردم که چنین موسیقی‌ای درست کنیم؛ نه اینکه صرفاً آکورد بزنیم و یک خواننده روی آن آواز سنتی بخواند. ما باید آن هارمونی و ریتم را استفاده کنیم. چون ما در این کار قوی هستیم و در گوشمان است و با آن آشناییم. ما می‌توانیم یک ژانر ایرانی خوب درست کنیم که هم برای آنها جذاب است و هم ما در این ژانر قوی هستیم. اینکه کاری که آنها می‌کنند تکرار شود، برای خارج از ایران هم جالب نیست و در نهایت شما می‌شوید سایه‌ی گروه‌های خارجی. هنر و خلق وقتی معنا می‌دهد که هنرمند از محیط و فرهنگ و سابقه‌ی تاریخی خودش چیزی را بیرون می‌کشد و بالا می‌آورد. به همین دلیل برای ما و همه‌ی موسیقی‌دانانی که کلاسیک و سنتی نیستیم، بهترین حالت این است که روی سیستم موسیقی خودمان که خیلی هم پیچیده است و از نظر ریتم و ملودی بسیار غنا دارد، کار کنیم و به در این راه موفق‌تر خواهیم بود. هرچند شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند موسیقی سنتی گوش بدهند اما امشب فرصتی است که گوش کنید و ببینید شاید اینطوری باحال‌تر باشد!

سرپرست گروه کَهْت‌مَیان درباره‌ی آلبوم جدید این گروه که بعد از یک دهه منتشر می‌شود گفت: ما سعی کردیم که این آلبوممان موسیقی‌ای باشد که از نظر ریتم و ملودی و هارمونی مدرن باشد اما در نهایت یک موسیقی ایرانی باشد. چون فکر می‌کنیم موسیقی ما باید بزرگ باشد نه اینکه سایه و شبح گروه‌های خارجی باشیم. موسیقی راک مال آنهاست و تقلید ما از آنها جالب نخواهد بود. ما در سبک خودمان از آنها به قوی‌تریم در حالی که در سبک آنها قطعاً از خودشان ضعیف‌تریم.

نادری در ادامه از داوران جشنواره فجر سی‌وچهارم هم تشکر کرد که با «بالاترین امتیاز» این گروه را برای شرکت در جشنواره انتخاب کرده‌اند و گفت: باید از وزارت ارشاد تشکر کنیم که از ما خیلی حمایت کردند. این مهم است که اگر آنها حامی ما هستند ما هم درست عمل کنیم و اجازه بدهیم موسیقی زنده بماند. از ما انتظار دارند که هویت و فرهنگ خودمان را هم نگه داریم؛ این خیلی جالب‌تر است چون خودم هم سال‌ها بود از آن چیزهای تکراری خسته شده بودم. کار فعلی یک اتفاق جدید است و شنیده نشده و جذابیت دارد. همچنین باید از دفتر موسیقی وزارت ارشاد و آقای علی ترابی رئیس آن هم تشکر ویژه‌ای کنم که از کار ما حمایت زیادی کردند.

شهرام نادری در پایان درباره‌ی اشعار این آلبوم نیز افزود ما دوست داشتیم اشعار این آلبوم از خودمان باشد اما برای شرکت در جشنواره محدودیت زمانی داشتیم بنابراین از اشعار شعرای بزرگ ایرانی مثل مولانا، عطار و شفیعی کدکنی برای این اجرا استفاده کردیم. تم قطعه اول ما هم برگرفته از قطعه ترکمن حسین علیزاده است که این قطعه را به او تقدیم می‌کنم که موسیقیدان بسیار جالبی است و آهنگ‌هایش حس عجیبی دارد.

انتهای پیام


10055568
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است