اقتصادی 10:29 - 18 خرداد 1399
لیبی آماده ازسرگیری تولید حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز است که ماموریت اوپک و متحدانش برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار را پیچیده می‌کند.

نفت لیبی در آستانه بازگشت به بازار جهانی

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به پلاتس گفتند: مذاکرات میان شرکت ملی نفت لیبی و گروههای قبیله‌ای که کنترل میادین نفتی الشراره و الفیل را برعهده دارند، درباره ازسرگیری تولید در این تاسیسات کلیدی به خوبی در حال پیشرفت است. الشراره ۳۰۰ هزار بشکه در روز و الفیل ۷۵ هزار بشکه در روز ظرفیت تولید دارد.

یک منبع آگاه در این زمینه گفت: بدنبال عقب نشینی اخیر ارتش ملی لیبی از غرب کشور، محافظان تاسیسات نفتی در این دو میدان نفتی در حال بررسی گزینه‌های خود هستند.

لیبی در کنفرانس مجازی اوپک پلاس که روز شنبه برگزار شد، از مشارکت در توافق کاهش تولید این گروه همچنان معاف اعلام شد. این گروه که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، با هدف متعادل کردن سریع‌تر بازارهای نفت، با تمدید یک ماهه کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه موافقت کرد. احیای قریب الوقوع تولید نفت لیبی ممکن است به تنشها بر سر پایبندی به توافق کاهش تولید میان اعضای اوپک پلاس و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان کوچکتر مانند مکزیک، نیجریه و عراق بیافزاید.

لیبی بزرگترین ذخایر نفت قطعی آفریقا را در اختیار دارد و گریدهای نفتی صادراتی سبک شیرین ساهارا و السدر در تولید بنزین و سوختهای تقطیری بازدهی بالایی دارند و به همین دلیل محبوب پالایشگاههای منطقه مدیترانه و شمال غربی اروپا هستند.

در لیبی دو لوله اصلی که میادین الشراره، الفیل و حماده را به پایانه صادراتی زاویه و پالایشگاه واقع در ساحل مدیترانه متصل می‌کنند، اخیرا و به عنوان پیش زمینه مذاکرات موفقیت آمیز میان شرکت ملی نفت لیبی و سران قبیله ای بازگشایی شده اند.

شرکت ملی نفت لیبی هفته گذشته با برداشت از مخازن خود در پایانه زاویه، نفت و میعانات صادر کرد که نخستین صادرات از این بندر در چهار ماه گذشته بود. لیبی در حال حاضر حدود ۸۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند که کمتر از یک دهم تولید پیش از محاصره بنادر و تاسیسات نفتی توسط ارتش ملی لیبی به سرکردگی ژنرال خلیفه حفتر است.

با وجود پیروزیهای نظامی اخیر دولت وفاق ملی که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، ارتش ملی لیبی همچنان کنترل زیرساخت نفتی کلیدی به خصوص در پایانه صادرات نفت السدر، راس لانوف، بریقه، زیتونیه، مارسا الحریقه را در دست دارد.

تحلیلگران انتظار دارند حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت لیبی تا ماه آینده راه اندازی شود. با این حال وضعیت پرنوسان مانده است. ارتش ملی لیبی که مورد حمایت روسیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و سایر کشورها قرار دارد، درگیر جنگ سختی با دولت وفاق ملی است که مورد حمایت ترکیه قرار دارد. تاسیسات نفتی در میانه این نزاع مانده‌اند.

شرکت ملی نفت لیبی برای پنج پایانه صادرات نفت مهم خود که توسط ارتش ملی لیبی مسدود شده اند، وضعیت اضطراری اعلام کرده است. ارتش ملی لیبی کنترل اکثر زیرساختهای نفت و گاز را در اختیار دارد اما در فروش و توزیع درآمد کنترلی ندارد.

عدم وجود ظرفیت ذخیره سازی در میادین نفتی و پایانه‌های صادراتی لیبی، یکی از دلایل اصلی متوقف شدن تولید از زمان آغاز محاصره بوده است.

بر اساس گزارش پلاتس، منابع آگاه اظهار کرده‌اند که این نگرانی وجود دارد که در صورت تصرف پایانه‌های صادرات نفت توسط دولت وفاق ملی، زمینه برای نزاع شدید و بی‌ثباتی بیشتر فراهم شود.

انتهای پیام


10563510
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است