علمی فناوری 10:00 - 25 شهریور 1398
رییس سازمان فضایی خبر داد
رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به تصویب پروانه ماهواره‌های مخابراتی با همکاری سازمان تنظیم مقررات گفت: بر اساس این مصوبه بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در این عرصه ورود کند، ضمن آنکه صندوق توسعه ملی نیز ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری را به صورت وام هشت ساله تامین خواهد کرد.

همکاری ۸۰ درصدی صندوق توسعه ملی در توسعه ماهواره‌های مخابراتی/راه‌اندازی ۲ ایستگاه فضایی دیگر

به گزارش ایسنا، دکتر براری امروز در سمینار "ماهواره‌های مخابراتی و نقش توسعه‌ای و اقتصادی آن‌"، با تاکید بر این‌که این سازمان دارای دو جایگاه توسعه فناوری و توسعه بازار است، گفت: در راستای توسعه فناوری یکی از دغدغه‌های ما ایجاد زیرساخت‌های فضایی است که این اقدام از یک دهه گذشته آغاز شده است.

وی طراحی و تکمیل سه ماهواره در سال گذشته را از جمله این اقدامات نام برد و ادامه داد: سری ماهواره‌های ناهید را در دستور کار است تا بتوانیم تا انتهای سند چشم‌انداز، ماهواره‌های مخابراتی خود را در مدار قرار دهیم.

براری، ایجاد سه دستگاه فضایی در بوشهر، قشم و ماهدشت را از دیگر اقدامات سازمان فضایی برای توسعه فناوری فضایی نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن عملیات اجرایی ساخت ایستگاه فضایی سلماس و چناران نیز تا یک ماه آینده آغاز می‌شود.

رییس سازمان فضایی ایران ایجاد پایگاه پرتاب را از دیگر برنامه‌های زیرساختی این سازمان نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن سازمان فضایی جایگاه اپراتوری را پیگیری خواهد کرد که در این راستا با همکاری سازمان تنظیم مقررات، زیرساخت‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ماهواره‌های مخابراتی فراهم کرده‌ایم.

وی صنعت ماهواره‌های مخابراتی را یک صنعت پرشتاب توصیف کرد و یادآور شد: بیش از یک سوم اقتصاد صنعت فضایی مربوط به ماهواره‌های مخابراتی می‌شود که ما نیز در این حوزه اقداماتی را انجام داده‌ایم.

براری، سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در ایجاد مخابرات ثابت و سیار را از جمله این اقدامات ذکر کرد و گفت: در این بخش در دولت یازدهم و دوازدهم، ۵۰۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش دولتی و ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی در مخابرات سیار و ثابت سرمایه‌گذاری شده است و شاهد توسعه باند پهن هستیم که متعاقب آن نیز حضور استارتاپ‌ها در این شبکه را شاهد هستیم.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به حضور ۴۵۰ ماهواره مخابراتی اپراتور در دنیا خاطر نشان کرد: علاوه بر آن ۴۵ کشور نیز صاحب ماهواره‌های مخابراتی هستند و تقریبا ۱۵۰ میلیارد دلار اقتصاد این بخش را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص یک درصد مساحت دنیا و یک درصد جمعیت دنیا به ایران، اظهار کرد: علاوه بر آن ایران با ۱۵ کشور دنیا هم مرز است که این فرصت خوبی برای ما در صنعت ماهواره مخابرات ایران است.

به گفته رییس سازمان فضایی ایران، در صورت جذب یک درصد از اقتصاد ماهواره مخابراتی ۱.۵ میلیارد دلار سهم ایران از اقتصاد ماهواره‌های مخابراتی خواهد شد.

براری با تاکید بر این‌که شرکت‌های مخابراتی در سال‌های اخیر با تلاش خود توانسته‌اند چراغ این صنعت را روشن نگه دارند، خاطر نشان کرد: در سیل امسال نیز این شرکت‌ها ۷۰ سایت ثابت و سیار را در استان‌های سیل زده ایجاد کردند.

وی عدم تصدی‌گری را از برنامه‌های سازمان فضایی نام برد و گفت: ما برای این منظور بسترسازی‌هایی برای ورود بخش خصوصی ایجاد کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به تصویب پروانه ماهواره مخابراتی با همکاری سازمان تنظیم مقررات اشاره کرد.

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر این‌که این پروانه مصوب، بسترسازی‌های لازم را برای حضور بخش خصوصی فراهم کرده است، ادامه داد: بر اساس این پروانه بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاران بین‌المللی به این عرصه ورود کند، ضمن آنکه صندوق توسعه ملی نیز ۸۰ درصد سرمایه‌ گذاری حوزه ماهواره‌های مخابراتی را به صورت وام هشت ساله و با سود سه درصد تامین خواهد کرد.

براری با تاکید بر این‌که بر اساس مصوبات، سرمایه‌های خارجی تا ۴۹ درصد می‌تواند در توسعه این صنعت مشارکت داشته باشد، گفت: در این راستا ۱۰ تا از شرکت‌های بزرگ تعاملات جدی را با ما آغاز کرده‌اند و در تلاش هستیم که طی چند ماه آینده کنسرسیوم‌های مورد نیاز این حوزه شکل بگیرد.

انتهای پیام


10238725
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است