اجتماعی 23:30 - 04 مرداد 1393
با افت بیش از حد آبهای زیرزمینی؛
جوین- پیرمحمد نقابی: یکی از کارشناسان آب و خاک جوین اعلام کرد: منابع زیرزمینی شهرستان جوین با خشکسالی مواجه شده و برداشت بی‌رویه آبهای زیرزمینی فضا را برای بی‌آبی در آینده نزدیک آماده کرده است.

زنگ خطر بی‌آبی در جوین به صدا درآمد

جعفری خاطرنشان کرد: حدود 40 سال پیش سطح آب در دشت جوین به اندازه‌ای بالا بوده که نیازی به کندن چاه نبوده و به محض چاله کردن یک نقطه از زمین بلافاصله آب از زمین می‌جوشیده است.

وی اضافه کرد: از آن زمان تا حالا با توجه به برداشت کم آب سالیانه نیم متر افت آب داشته‌ایم و در واقع یک زنگ خطر بزرگ برای شهرستان جوین است.

مهندس قاسمی کارشناس دیگر آب و خاک گفت: سرزمین جوین دارای قناتهای متعددی بوده و دشتها و مزارع پایین دستی را آبیاری می‌کرده است، ولی امروزه تمامی قناتهای دشت جوین خشک شده و مزارع پایین دستی از گردونه کشت خارج شده است.

زودآبادی کارشناس دیگر آب و خاک در شهرستان جوین با اعلام اینکه این هشدارها کافی نیست و باید برای آینده برنامه‌ریزی کرد و بحران آب را جدی گرفت، پیشنهاد داد: برای پیشگیری از این واقعه تلخ که دور از انتظار نیست، همدلی و هماهنگی بین نهادهای مختلف دست اندرکار از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، ستاد بحران و مردم حاکم شود تا با راهکارهای مختلف حداقل این واقعه بزرگ مدت زمانی به تأخیر بیفتد.

یکی از کشاورزان گفت: متأسفانه برنامه‌ریزی مدونی برای مهار آبهای زیرزمینی وجود ندارد و کشاورزی سنتی همچنان حرف اول را در جوین می‌زند و به علت خرده مالکی فقط 30 درصد از کشاورزان از کشاورزی نیمه مکانیزه بهره‌مندند و توانسته‌اند حداکثر آبهای عمیق را از محل حفر چاه تا مزارع با لوله منتقل کنند.

یک کارشناس دیگر آب و خاک گفت: بازدید میدانی از چاه‌های عمیق دشت جوین در بعضی مناطق افت سالانه سه متر و در بعضی از نقاط با افت سالانه هشت متر نتایج فاجعه آمیزی را نشان می‌دهد و یک حادثه بسیار خطرناک برای دشت جوین است.

این کارشناس اضافه کرد: بر اساس اعلام امور آب منطقه، دشت جوین به طور متوسط سالیانه بیش از یک متر افت آبهای زیرزمینی دارد که هر سال رو به افزایش است.

رئیس صنف کشاورزان جوین گفت: افت بالای آبهای زیرزمینی از بالا جوین نزدیک دشتهای شهرستان خوشاب شروع شده و به سرعت در حال پیشروی به سمت میان دشت جوین است.

شیردل اظهار داشت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد مردم شهرستان جوین به کشاورزی اشتغال دارند، باید به سرعت جلو این فاجعه بزرگ را گرفت.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی جوین هم اظهار داشت: کاهش میزان بارندگی در سال جاری وضعیت رو به بحران آبهای زیرزمینی را شدت داده و لازم است نحوه مصرف به درستی مدیریت شود.

حجت الاسلام احمدی پناه با بیان اینکه حدود 90 درصد آب استحصالی جوین در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: با ارایه تسهیلات در بخش کشاورزی و آبیاری قطره‌ای می‌توان در بحث آبیاری، انقلابی را بوجود آورد.


4334351
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش سوزی گسترده در یک انبار کالا در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به سیلاب‌های بهاری اخیر که در برخی از استان‌های کشور به وقوع پیوسته است، گفت: درس آموخته‌های این مخاطره، در مدیریت بهتر بحران‌های احتمالی ناشی از آب در پایتخت استفاده می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در سراسر کشور خبر داد. علاوه بر این پرداخت، در هفته جاری نیز ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف ق...
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است