استانی 20:45 - 29 مرداد 1396
معاون اداره‌کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد:
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از اعلام بی‌سوادی بیش از ۲۳۲ هزار نفر در استان به شکل خوداظهاری خبرداد و گفت: بهبهان و ماهشهر باسوادترین شهرستان‌های خوزستان هستند.

بهبهان و ماهشهر باسوادترین شهرستان‌های خوزستان

به گزارش ایسنا، موسی شیخی در جلسه شورای آموزش و پرورش که امروز (یکشنبه، 29 مردادماه) در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سوادآموزی از تأکیدات مقام معظم رهبری و از زینت‌های انقلاب است و طبق گفته امام خمینی(ره) هدف آن این است که در کشور هیچ بی‌سوادی وجود نداشته باشد. مأموریت ما نیز در بخش سوادآموزی؛ شناسایی، جذب و آموزش بازماندگان از تحصیل است.

وی با اشاره به سرشماری انجام شده در سال 95، افزود: ۵۱ درصد از جمیعت کشور را مردان و ۴۹ درصد از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند که این آمار در خوزستان نیز به همین‌گونه است. در استان‌، آمار بی‌سوادان مردی که به صورت خوداظهاری اعلام بی‌سوادی کرده‌اند، ۸۲ هزار و ۳۳۱ نفر و تعداد بی‌سوادان زن، ۱۵۰ هزار و ۱۲۰ نفر است. یعنی در مجموع ۲۳۲ هزار و ۴۵۱ نفر در استان، به شکل خوداظهاری اعلام بی‌سوادی کرده‌اند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: شهرستان بهبهان، با آمار باسوادان 97 درصد و ماهشهر با آمار 96 درصد، باسوادترین شهرستان‌های استان و همچنین حمیدیه با آمار باسوادان 82.6 درصد و اندیکا با 84.2 درصد، کم‌سوادترین شهرستان‌های استان هستند. امسال قرار است، 68 هزار و 700 نفر در پوشش برنامه سوادآموزی قرار گیرند و تمام مدارس، آموزشگاه‌ها و معلمان در این زمینه آماده هستند.

شیخی ادامه داد: این کار دشوار است و یک عزم ملی و استانی می‌طلبد. انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی بر اساس ظرفیت و توانایی خود در این زمینه همکاری کنند. ما شرح وظیفه‌ای برای همه دستگاه‌های اجرایی آماده کرده‌ایم که نشان می‌دهد هر دستگاه اجرایی در این زمینه چه کمکی می‌تواند بکند.

وی افزود: همچنین دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در افراد و کارکنان خود پالایش و بی‌سوادان خود را به آموزش و پرورش معرفی کنند. صدا و سیما نیز با نقش‌آفرینی در زمینه فرهنگ‌سازی و ایجاد تقاضای اجتماعی، می‌تواند در این باره کمک‌کننده باشد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای سوادآموزی تصریح کرد: رشد آموزش ما از منفی یک به 2.8 درصد رسیده که رشد قابل قبولی است. ما از فناوری در آموزش بی‌سوادان استفاده کردیم و دستگاه تبلت در اختیار آن‌ها قرار دادیم که فرد سوادآموز بتواند با تکرار و تمرین،‌ سواد خود را تعمیق بخشد؛ اما اینکار نیازمند هزینه است.

شیخی ادامه داد: همچینن بخش آموزش به طور سالانه 10 هزار نفر از اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان را آموزش می‌دهد٬ چرا که هر چه سواد اولیا کمتر باشد، کمتر در برنامه‌های آموزش و پرورش مشارکت می‌کنند. آموزش نوجوانان بازمانده از تحصیل 10 تا 20 ساله نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: اجرای طرح پیشگیری از حوادث ناشی از انفجار مین، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، بیماری ایدز و بیماری‌های خونی، شناسایی چهره‌های موفق سوادآموزی که بیش از 300 نفر در این راستا شناسایی شده‌اند و همچنین پرداخت مبلغ 734 هزار تومان به تمام سوادآموزانی که در دوره‌ها شرکت می‌کنند به عنوان پاداش و ایجاد انگیزه، از دیگر کارهای انجام شده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: ما با 30 دستگاه اجرایی تفاهم‌نامه داریم. ما آمادگی داریم هر کجا سازمان‌های مردم‌نهاد بخواهند در این زمینه به ما کمک کنند، تمام امکانات را فراهم کنیم تا آن‌ها فقط بی‌سواد را به سمت سوادآموزی هدایت کنند.

انتهای پیام


9377957
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است