فرهنگی‌هنری 11:23 - 07 اردیبهشت 1396
یک هفته با میراث فرهنگی و گردشگری؛
انتقاد فعالان گردشگری به عملکرد مدیر جدید سازمان میراث فرهنگی، ثبت پرونده کمانچه با همکاری آذربایجان و ایران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

عملکرد رئیس جدید میراث زیر ذره‌بین/ ثبت مشترک کمانچه

به گزارش خبرنگار مهر، خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی در این هفته سفری به استانهای کرمانشاه، ایلام و کردستان داشتند و از جاذبه های تاریخی و گردشگری این استانهای دیدن کردند. در جریان این سفرها، آن‌ها جلساتی نیز با استانداران داشتند. در جلسه خبرنگاران با استاندار ایلام، محمدرضا مروارید گفت: سالی ۴ میلیون نفر در اینجا رفت و آمد می کنند کسانی که برای سفر اربعین  به عراق می روند وارد استان ایلام می‌شوند بسیاری از گردشگران نوروزی ما کسانی بودند که به عراق رفته بودند ولی در نوروز با خانواده به این استان آمدند و جاذبه‌های استان را دیدند. در حوزه سفر راهیان نور استان ایلام کارش را خیلی دیر آغاز کرد ما در حال آماده کردن زیربناهای چند نقطه در استان هستیم.

وی گفت: گردشگران مذهبی ما سه تیپ افراد هستند، افرادی که از طریق سازمان حج به صورت کاروانی می‌آیند یک شب در مهران اقامت دارند، بعضی هم به صورت آزاد رفت و آمد می کنند، این افراد برای استان خیر بیشتری دارند برخی هم عراقی هستند که در مرز مهران می مانند به تازگی مرکز ساماندهی مسافر افتتاح شده تا سعی شود گردشگران در قالب تورها ساماندهی شوند.

وی گفت: ما تا چهار سال پیش تور گردشگری در استان نداشتیم اما اکنون این تورها راه‌اندازی شده‌ است ایجاد زیرساخت‌ها معمولا باید بر همین اساس باشد. بالاخره باید افرادی رفت و آمد کنند تا همزمان با توسعه سایر بخش ها این بخش نیز توسعه پیدا کند.

در این هفته همچنین خبرگزاری مهر به بررسی نقطه نظرات فعالان گردشگری در حوزه عملکرد رئیس سازمان میراث فرهنگی پرداخت. در این گزارش فعالان گردشگری به انتقاد از عملکرد زهرا احمدی‌پور پرداختند و اعلام کردند که ۵ ماه و نیم از آمدن ایشان می گذرد و در طی این مدت به سفرهای متعدد رفته و جلسات مختلفی را برگزار کرده است اما هنوز هیچ نامه و یا عملکرد قابل توجهی نداشته است.

انتقاد از عملکرد رئیس سازمان میراث فرهنگی

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان کشور به سفر اخیر رئیس سازمان میراث به آلمان اشاره کرده و می‌گوید: حتی نمی‌دانیم که ماموریت و دستاوردشان در سفر به آلمان چه بود. در نمایشگاه برلین که ایران نیز برای اولین بار یک غرفه به خود اختصاص داده بود، همه منتظر ورود ایشان بودیم اما به طبقه دوم نمایشگاه که محل برگزاری اجلاس جاده ابریشم در سطح مدیران رده پایین بود، رفته و به سمت غرفه ایران نیامد و از آن بازدید نکرد. من حرکتی در حوزه تاثیر ایشان در تورهای ورودی و اقدامی‌در جهت تسهیل آن ندیدم. رئیس فعلی سازمان مطالعه‌ای درباره مسئولیت‌های این سازمان نداشته است. آیا در این مدت ۵ ماه مطالعاتی انجام داده اند؟ چرا نتیجه این مطالعات را با بخش خصوصی در میان نمی‌گذارند؟

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز با روسای جوامع دیگر هم‌نظر است. او به خبرنگار مهر می‌گوید: رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی هنوز هم شناختی از حوزه مسئولیتش ندارد چون نه تنها تا به حال درباره رفع موانع صنعت کوچکترین قدمی‌برنداشته بلکه مجموعه سیاست‌های سازمان به گونه‌ای است که نشان می‌دهد این سیاست‌ها موجب تضعیف هتلداری در ایران می‌شود چون به جای اینکه مشکلات آنها را حل کنند خود را درگیر مسائل دیگر کرده‌اند.

حمزه‌زاده در کنار طرح این مشکلات مشکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را با وزارتخانه شدن قابل حل می‌داند. این نظر را محمدحسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز دارد.

کرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: اگر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شود، جایگاه آن نیز بالا می‌رود. حتما آن وزیر نیز باید بابت هر عملکردی پاسخگو باشد. اما اکنون نمی‌توان انتظار پاسخگویی از رئیس سازمان را داشت. با این وجود وزارت خانه شدن سازمان یک انقلاب در حوزه گردشگری نیست ولی در آن صورت هر کسی در راس این صنعت قرار نمی‌گیرد و اگر بودجه ای برای  آن در نظر می‌گیرند قابل حساب و کتاب کردن است.

درخواست آذربایجان برای ثبت مشترک «کمانچه» پذیرفته شد

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار فرهنگی و تاریخی گفت: پس از ارسال پرونده ثبت ملی کمانچه در فهرست میراث ناملموس توسط ایران به سازمان یونسکو، کشور آذربایجان درخواست داد که چون آن‌ها هم دارای ساز کمانچه هستند، این پرونده به صورت مشترک بین ایران و آذربایجان به ثبت برسد. ما هم این پیشنهاد را پذیرفتیم. سال گذشته نیز  آذربایجان پرونده فرهنگ پخت نان‌های نازک را تهیه کرده بود و ما درخواست پیوستن به این پرونده را داشتیم و آن‌ها پذیرفتند. به این ترتیب باب جدیدی با کشورهای همسایه باز شده و ما هم علاقه‌مند هستیم که به این پرونده‌های مشترک بپیوندیم.

نظری با اشاره به اینکه طبق اعلام یونسکو هر کشوری تنها می‌تواند در سال یک پرونده در حوزه میراث ناملموس به ثبت برساند گفت: پیشنهاد کشور آذربایجان یک فرصت پیش روی ما می‌آورد چون پرونده های ثبتی مشترک، سهمیه ای را در یونسکو برای کشورها اشغال نمی‌کند یعنی با اعلام ضوابط جدید یونسکو، امسال می‌توانیم هم یک پرونده مستقل ثبت کنیم و هم یک پرونده مشترک. به این ترتیب سهمیه امسال ایران برای ثبت چوگان آزاد شد و ما می توانیم امسال پرونده چوگان را به صورت پرونده مستقل و ملی به نام ایران ثبت کنیم و در کنارش پرونده کمانچه را با همکاری اذربایجان به ثبت برسانیم.

فرهنگ مهمان‌نوازی مصوبه اداری می‌شود

این هفته نشست خبری همایش «گفتمان فرهنگ مهمان نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» با حضور رئیس شورای فرهنگ عمومی و معاون گردشگری کشور در سالن اجتماعات معاونت گردشگری برگزار شد. در این برنامه سیدحسین شاهمرادی رئیس شورای فرهنگی عمومی کشور گفت: این همایش یک روزه است اما مثل ستاره دنباله داری که تازه شروع شده و همه دستگاه ها باید پیرامون این موضوع فعالیت کنند. شورای فرهنگ عمومی آمادگی دارد که این موضوع را در دستور کار قرار دهد و با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی دستگاه ها را در بحث نهادینه کردن این حرکت مشارکت دهد.

شاهمرادی ادامه داد: این همایش تاکیدی بر هنجار سبک زندگی است. شعار دیگر حضرت آقا تولید و اشتغال بوده است. تولید و اشتغال در بحث گردشگری و مهمان نوازی بسیار بااهمیت است به واسطه آن ده‌ها شغل ایجاد خواهد شد و تمام صنایع دستی و تولیدات در این زمینه رونق می‌گیرد. اگر به مهمان‌پذیری اهمیت دهیم بیشترین سود و تولید ملی و تعامل دستگاه‌ها در آن دیده خواهد شد، پس دستگاه‌ها وظیفه دارند به کمک بالنده شدن این صنعت بیایند. زمینه آن همایشی است که برگرفته از خلقیات مهمانداری است و در آن موضوعات مختلفی مهمان نوازی و مهمان دوستی مطرح می‌شود.

مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور در ادامه این نشست گفت: ما بارها متذکر شده‌ایم که گردشگری یک فعالیت فرابخشی است که به کمک دستگاه‌های مختلف نمی‌تواند به توفیق دست یابد. ما باید در مبنا و زیرساخت‌های ذهنی یک حضور و تحول جدی را با داشته‌های خود ایجاد کنیم. اخلاق‌مداری و مهمان‌نوازی در ریشه‌های تمدنی ما وجود دارد. مزیت و قوه ما همین دارایی است. وی گفت: همایش گفتمان مهمان نوازی روز دهم اردیبهشت ماه در دانشکده مدیریت تهران در سه بخش برگزار خواهد شد که ۲۱ مقاله در این رابطه ارائه می‌شود. محورهای آن عبارتند از مهمان نوازی در شعر فارسی، فرهنگ عامه، متون تصوف و خرده فرهنگ ها، مردم شناسی مهمان نوازی، آموزش مهمان نوازی و اشتغال و...

ورود ۱۹ میلیون گردشگر به ایران در دولت تدبیر و امید

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری درباره میزان هزینه کرد گردشگران خارجی در ایرانی و سود حاصل صنعت گردشگری ایران گفت: یکی از موضوعاتی است که همیشه در این زمینه مورد سوال بوده حساب‌های اقماری است. این حساب‌ها را جمع بندی کرده و قرار است اولین سال اجرای آن در دو موضوع مهم به مرکز آمار ایران سپرده شود. در این زمینه قراردادها بسته شده است.

وی گفت: ما با یک تعریف کلی از گردشگر روبه رو هستیم که همه کشورها آمارشان را ارائه می‌کنند. به کسی که ۲۴ ساعت به کشور دیگری سفر کرده و هیچ کسب و کاری را اشغال نکرده و راه نینداخته گردشگر می گویند.

سازمان جهانی گردشگری می‌گوید در غرب آسیا یک گردشگر بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۵۰ دلار هزینه می‌کند، ما میانگین این نرخ را گرفته و می‌گوییم هر گردشگر ۱۶۵۰ دلار در ایران هزینه خواهد کرد. که بخشی از آن به حوزه حمل و نقل، بخشی به اقامت و بخشی به سوغات تعلق می‌گیرد.

رحمانی موحد گفت: در دولت تدبیر و امید یعنی از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵، ۱۹ میلیون و  ۹۰۰ هزارنفر گردشگر خارجی به ایران آمدند. با این حساب با احتساب ۱۶۵۰ دلار بیش از ۳۲ میلیارد دلار درآمد حاصل از سود گردشگران در ایران بوده است. البته برخی از افراد می‌گویند که گردشگران ۲۷۰ دلار هزینه کرده‌اند که این نرخ هزینه‌کرد است. چه کسی در دنیا می‌تواند با ۲۷۰ دلار سفر کند. گردشگری حوزه سیاسی نیست که برای منافع زودگذر استفاده شود.

مخالفت معاون گردشگری با وزارت خانه شدن گردشگری

معاون گردشگری کشور در پاسخ به سوالی درباره طرح تبدیل میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس نیز گفت: از پیشنهاددهندگان می‌پرسم چه شاخص‌هایی برای این پیشنهاد مدنظر داشته‌اند آیا با تبدیل این سازمان به وزارتخانه بودجه آن بیشتر خواهد شد؟ آیا قوانین اجازه می‌دهد دولت بزرگتر شود؟ چقدر مطمئن هستند که این طرح فقط با همین دوکلمه یعنی تبدیل به وزارتخانه پیش برود؟ آیا همبستگی بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گسیخته نخواهد شد؟ دلیل شان برای این طرح چه بوده است؟ آیا نفوذ دستگاهی ما بیشتر می‌شود یا کمتر؟


9046052
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مینی‌سریال «کشیک قلب» در پنج قسمت به کارگردانی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی علی پورکیایی و بازی محسن کیایی از امشب روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» راه‌های داشتن زندگی بانشاط را نشان می‌دهد، که راهکارش تغذیه روح از عبادت و ذکر پروردگار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است