وبگردی 07:38 - 11 اسفند 1395
چرا باید دومین جایزه اسکار فرهادی را از منظر دیگری ارزیابی کنیم و آن را فقط به‌عنوان یک جایزه مهم سینمایی ندانیم؟

جایزه اسکار فرهادی، از منظری دیگر

طبیعی است که در عصری زندگی می‌کنیم که سایه سیاست در تمام شئونات انسان‌ها سایه افکنده است و در این بازار مکاره، تنها موضوعی که توان رقابت با این سایه شوم را دارد «هنر» است ولاغیر و رفتاری که اصغر فرهادی در قبال فرمان تحقیرآمیز ترامپ کرد را باید به‌عنوان هوشمندانه‌ترین اقدام یک هنرمند به یک فرمان رجل سیاسی دانست و توانست رئیس‌جمهوری را تحقیر کند که داعیه فرمانروایی بر جهان را دارد!



اسکار دوم فرهادی فقط یک جایزه مهم سینمایی نیست و از آن دست جوایزی است که سال‌ها می‌تواند منشأ سایر هنرمندانی باشد که نمی‌خواهند بازیچه دست سیاستمدارانی قرار گیرند که به‌جز قدرت و تحقیر آحاد مردم نظری ندارند و این جایزه مهم اسکار ۲۰۱۷ فرهادی و عدم حضورش در مراسم اختتامیه و نمایندگی‌دادن به دو نفر از نخبگان ایران‌زمین (یک زن و یک مرد) نشان از هوشمندی کارگردانی دارد که به‌تبع دومین اسکار، تنها برازنده او در تاریخ ثبت خواهد شد .

در زمانی که سیاست نتواند قفل‌ها را بگشاید و سیاستمداران، خود را متکلم‌وحده بدانند، طبیعتا این هنر است که می‌تواند هرقفلی را براساس احترام به شعور مردم (برعکس رفتار پرطمطراق اما پوچ برخی از سیاستمداران) باز کند و فروشنده و کارگردان خوش‌قریحه آن توانستند با هوشیاری مثال‌زدنی کاری کنند کارستان و توانستند رئیس‌جمهوری را «کیش و مات» کنند که خود را به‌عنوان ناجی آمریکایی‌ها و البته جهان می‌داند و این ادعا در حالی است که «صیاد» چنان در هوشیاری «صید»ش گرفتار شد (آن هم در کشور خود) که بعید می‌دانم سالیان سال، دیگر هوس صید یا صیدهای دیگر بالاخص از میان هنرمندان کند.



رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی به یک کارگردان ایرانی باخت که پرقدرتمندترین کشور جهان را باید در چهار سال مدیریت کند و این، درس عبرتی برای همه سیاستمداران است که دوران تک‌صدایی به سر آمده است و یک هنرمند می‌تواند جوری رفتار کند که رئیس‌جمهوری را در کشور خود به چالش جدی بیندازد و فرهادی، سینماگر ایرانی چنین کرد و درود بر او که فرزند ایران‌زمین است.


8872366
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این گزارش به دنبال بررسی‌های علمی یکی از باورهای اشتباه مردم در خصوص آبلیموهای سنتی تهیه شده است. شاید پس از مطالعه آن، بیشتر از قبل در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی تامل کنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها واژه رژیم‌های سم‌زدایی زیاد به گوش‌مان می‌خورد و اکثر افراد در مورد «سم زدایی» یا «پاکسازی» صحبت می‌کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه عملیات وعده صادق به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی نیست، گفت: این عملیات بازتعریف آستانه تحمل جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» برخی بر این باورند که سر راه هم قرار گرفتن افراد برای ازدواج اتفاقی نیست و سرنوشت و قسمت برخی افراد را سر راه هم قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهمان خانه پدر موشکی ایران، حاج «حسن طهرانی مقدم» می شویم و قرار است همسر این قهرمان از فراز و فرودهای زندگیش بگوید که شنیدن و خواندنش هزار حرف و درس زندگی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی ما به عنوان والدین به قول خود عمل می‌کنیم، این کار به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است