علمی فناوری 13:48 - 09 آبان 1393
در راستای پیشگیری و کنترل گسترش فزاینده بیاری‌های مزمن و غیرواگیر در کشور اجرای 20 مطالعه هم گروهی کشوری در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور برای شناخت دقیق عوامل خطر و انجام مداخلات موثر به منظور پیشگیری از این بیماری ها در دستور کار معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت قرار گرفته است.

مهار بیماری‌های غیرواگیر، خط مقدم برنامه‌های تحقیقات علوم پزشکی کشور

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، بیماری‌های مزمن عامل قریب به 80 درصد مرگ و میر ها و ناتوانی‌ها در کشور هستند که خوشبختانه 80 درصد موارد آنها قابل پیشگیری می‌باشند. در این راستا معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اجرایی کردن برنامه‌های تحقیقاتی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را در دستور کار قرار داده است.

یک چهارم ایرانیان در معرض ابتلا به دیابت هستند

دکتر سعید کلباسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع نسبتا بالای دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر با عوارض متعدد در کشور می‌گوید: به دیابت باید به عنوان یک تهدید جدی توجه کنیم و همان‌طور که از ایدز می‌ترسیم از سونامی این بیماری غیرواگیر نیز نگران باشیم.

به گفته این پژوهشگر، برخلاف تصور، دیابت تنها یک بیماری با قندخون بالا نیست، بلکه یک عارضه جدی عروقی است که اندام‌های مختلف بدن از جمله قلب و چشم‌ها را درگیر می‌کند.

وی چاقی و اضافه وزن، مصرف فست‌فودها، کم‌تحرکی و استرس شدید ناشی از زندگی ماشینی و بالا‌بودن چربی و فشار خون را از عوامل ابتلا به دیابت عنوان کرد و گفت: در دیابت پیشگیری بر درمان مقدم است، چون این بیماری با تجویز دارو قابل درمان نیست و مبتلایان باید تا آخر عمر تحت کنترل باشند، پس چه بهتر که از ابتدا مانع بروز این بیماری شویم.

این فوق تخصص غدد با اشاره به این‌که در هر شش ثانیه یک نفر در اثر ابتلا به دیابت در دنیا می‌میرد و در هر چند دقیقه پای یک بیمار دیابتی به دلیل عوارض ناشی از آن قطع می‌شود، اظهار داشت: طبق آمارها حدود 11.3 درصد جمعیت بزرگسال کشور به این بیماری دچار شده‌اند که اگر مبتلایان به اختلال قند ناشتا که در معرض خطر جدی دیابت هستند را به آنها بیافزاییم، حدود 20 تا 25 درصد جمعیت کشور با خطر دیابت مواجه هستند. شیوع این بیماری در برخی استان‌ها مثل یزد و بوشهر تا 13 درصد هم تخمین زده شده که شیوع حدودا 40 درصدی دیابت در برخی کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس زنگ خطری برای شیوع گسترده‌ی دیابت در کشور ماست. چنان‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 شمار مبتلایان دیابت در کشور به مرز 8 تا 10 میلیون نفر برسد.

بی‌علامتی، عمده‌ترین علامت دیابت!

مدیر عامل انجمن دیابت ایران هم با بیان این‌که کم تحرکی، تغذیه نامناسب و چاقی عمده‌ترین فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت هستند، تاکید کرد: نیمی از موارد دیابت با جلوگیری از چاقی و اضافه وزن قابل پیشگیری است.

دکتر نیکوسخن خاطر نشان کرد: راساس آخرین آمارها حدود 382 میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند که پیش‌بینی می‌شود شمار مبتلایان تا سال 2035 از مرز 590 میلیون نفر عبور کند. در حال حاضر حدود 11 درصد کل هزینه‌های بهداشتی دنیا صرف دیابت و عوارض آن می‌شود که این رقم در سال 2013 بالغ بر 5.1 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان این‌که متاسفانه نیمی از مبتلایان دیابت از بیماری خود اطلاع نداشته و به دلیل عدم کنترل به هنگام در معرض عوارض ناگوار ناشی از آن قرار دارند، اظهار کرد: دیابت (دیابت نوع 2) مستقیما به شیوه‌ی نامناسب زندگی بر می‌گردد. مصرف فست‌فودها و غذاهای حاوی چربی و نمک فراوان، زندگی ماشینی و کم‌تحرکی ناشی از آن، استرس و مصرف دخانیات مهم‌ترین فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت هستند.

مدیر عامل انجمن دیابت ایران درباره‌ی میزان شیوع دیابت در کشور گفت: براسا‌س آمارهای رسمی حدود 11.3 درصد جمعیت بالغ کشور به دیابت مبتلا هستند، البته خاورمیانه و شمال آفریقا دیابت خیز‌ترین منطقه دنیاست و سه کشور همسایه ما در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس جزو 10 کشور دارای بیشترین شیوع دیابت در دنیا هستند.

نیکوسخن با اشاره به مرگ 367 هزار بیمار دیابتی در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا در سال 2013 تصریح کرد: اگرچه نرخ شیوع دیابت در ایران با کشور‌های کویت،‌عربستان و قطر که با شیوع فوق‌العاده دیابت مواجهند قابل مقایسه نیست، ولی با توجه به تغییر هرم جمعیتی و افزایش جمعیت میانسال و سالمند کشور در سال‌های آینده افزایش چشم‌گیر شیوع دیابت در آینده دور از ذهن نیست. در این زمینه وزارت بهداشت و تمامی دستگاه‌های مسوول سلامت، انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با ترویج الگوی زندگی و تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلای مردم به این بیماری و عوارض ناگوار آن نقشی موثر ایفا کنند.

مدیر عامل انجمن دیابت در ادامه در خصوص نحوه‌ی تشخیص دیابت گفت: شایع‌ترین علامت دیابت بی‌علامتی است، لذا لازم است افراد بالای 45 سال به صورت سالانه نسبت به انجام آزمایش قندخون اقدام کنند و افراد زیر 45 سال نیز که فاکتورهای خطر دیابت مثل چاقی، مصرف دخانیات، سابقه خانوادگی دیابت یا سابقه ابتلا به دیابت بارداری دارند، باید نسبت به انجام مستمر آزمایش‌ها اقدام کنند.

بیماری‌های قلبی - عروقی، عامل اول مرگ و میر ایرانیان

بیماری‌های قلبی عروقی که از دیگر بیماری های غیرواگیر شایع در کشور هستند نخستین عامل مرگ و میر ایرانیان به شمار می‌روند.

با این که در برخی موارد بیماری‌های قلبی منشأ ژنتیکی دارند، اما عوامل دیگری نظیر تغذیه، کاهش تحرک و فعالیت‌های جسمانی، استعمال دخانیات، استرس و فشارهای روانی و همچنین عوامل محیطی نیز نقش بسیار مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی دارند.

اگر چه در زمینه شیوع بیماری‌های عروق کرونر آمار دقیقی در سطح کشور اعلام نشده،‌ اما شواهد موجود حاکی است که این گروه از بیماری‌ها در سطح کشور در حال گسترش بوده و شیوع این بیماری در سنین پایین‌تر در سطح اجتماع در حال افزایش است.

به گفته دکتر فریدون نوحی، از آنجا که کشور ما در بین کشورهای منطقه در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی رتبه نخست را از آن خود کرده است و از این نظر با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله چندانی ندارد،‌ می‌توان امیدوار بود که تنها با راهکارهای ساده‌ای مانند کنترل عوامل خطر، تغییر شیوه زندگی، انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش، عدم استعمال دخانیات و کنترل چربی، دیابت و فشارخون بتوان آمار مبتلایان به بیماری‌های قلب عروق و مرگ و میر ناشی از این بیماری در سطح کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

رییس انجمن قلب و عروق ایران خاطرنشان کرد: روند ابتلای ایرانیان به بیماری‌های عروق کرونر از بسیاری جهات شبیه به روند ابتلا به این بیماری‌ها در کشورهای پیشرفته است. در سال‌های اخیر عوامل تغذیه‌ای و عوامل محیطی موجب شده است شاهد کاهش سن ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر در کشور باشیم به گونه‌ای که این بیماری‌ها زودتر از سن معمول یعنی در مردها بالای 45 سال و در زنان بالای 50 سال اتفاق می‌افتد.

نوحی خاطرنشان کرد که کاهش سن ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر در میان همه گروه‌ها عمومیت ندارد و افرادی که دارای سابقه خانوادگی و زمینه‌های ژنتیک هستند یا با مشکل چربی خون مواجه‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

ضرورت انجام پژوهش‌های هم‌گروهی کشوری در حوزه بیماری ها

کنترل هوشمندانه و موثر روند رو به رشد بیماری های غیرواگیر در کشور که بیش از هر چیز ناشی از افزایش متوسط طول عمر و امید به زندگی و تغییر الگوی زندگی از شیوه های سنتی به مدرن است مستلزم اگاهی نسبت به سبب شناسی (اتیولوژی)، بیماری زایی، تشخیص، پیش آگهی و درمان بیماری‌هاست.

از آنجا که افزایش فزاینده بار مالی ناشی از بیماری های مزمن به عنوان چالشی اساسی سیستم‌های بهداشتی جهان از جمله کشور ما را درگیر کرده یکی از برنامه های پژوهشی بسیار موثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، انجام مطالعات کوهورت برای شناسایی دقیق عوامل خطر بیماری های مزمن و انجام مداخلات جهت پیشگیری از این بیماری هاست که چنین تحقیقاتی بیش از 60 سال است که در کشورهای توسعه یافته آغاز و در بازه ای طولانی ادامه داشته یا دارد.

برنامه‌ریزی اجرای 20 مطالعه کوهورت در کشور

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این راستا 20 مطالعه هم گروهی را در دو سطح بزرگسالان – با جمعیت حداقل 100 هزار نفر در هر مطالعه – و نوزادان و کودکان – با جمعیت حداقل دو هزار نفر در هر مطالعه – را برنامه ریزی کرده است.

ایجاد زیرساخت‌های قوی پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و تقویت شبکه بهداشتی کشور، توانمندسازی کارکنان مراکز بهداشتی در سطح کشور، ایجاد زیرساخت پژوهشی مبتنی بر جامعه در دانشگاه های بزرگ کشور و تعمیم مفهوم پزشکی سلامت محور و بررسی دقیق مهمترین روشهای مطرح برای پیشگیری از بیماری های مزمن از طریق بررسی عوامل خطر و انجام مطالعات مداخله برای پیشگیری از آنها در نژادها و قومیت‌های مختلف ایرانی از جمله اهداف این مطالعات اعلام شده است.

انتهای پیام


5082670
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه جدید Grok از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبانی می‌کند و عملکردش به GPT-4 نزدیک‌تر شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است