اقتصادی 12:39 - 06 اردیبهشت 1394
مدیرعامل وقت شرکت صنعتی بهشهر: در این توافق قرار شد مدیریت اجرایی شرکت را نیز به مدت سه سال برعهده شرکت عرب باشد. پس از آن در سال ۸۶ بار دیگر شرکت صافولا ۳۱ درصد سهام بهشهر را خرید و در حال حاضر۸۰ درصد سهام این شرکت دراختیار صافولای عربستان است.

به گزارش سرویس صنعت،معدن وتجارت عیارآنلاین، به دنبال شکایت شرکت صنعتی بهشهر از یک پایگاه رسانه ای در حدود بهمن ماه ۹۲ ، بابت انتشار گزارشی با عنوان «سود وهابیون از بازار روغن ایران!»، یکشنبه گذشته این پایگاه اطلاع رسانی با حضور در دادگاه مطبوعات به ارائه دفاعیات مستند و غیرقابل خدشه‌ای درمقابل اتهامات وارده از سوی این شرکت پرداخت که موجب صدور رای برائت و عدم مجرمیت از سوی دادگاه مطبوعات شد. اما پایگاه اطلاع رسانی در جریان بررسی و تدوین این دفاعیه متوجه شد که در واقع طرف دعوی حقوقی مقابل، یک شرکت با عنوان و برند ایرانی اما با سرمایه دولت سعودی است و بر همین اساس به مستندات تکان‌دهنده‌ای از حضور دولت سعودی در بخش عمده‌ای از بازار روغن ایران دست یافته است.

به گزارش عیارآنلاین، مستندات به دست آمده حاکی از آن است که رقمی نزدیک به ۸۰ درصد سهام این شرکت که در حال حاضر محصولات خود را با نام های تجاری آشنایی چون « لادن، لادن طلایی، بهار، آفتاب، نسترن و … » تولید و عرضه کرده و براحتی در رسانه ملی به تبلیغ می‌پردازد، متعلق به شرکت سعودی صافولا، وابسته به دولت عربستان سعودی است.

روز اول بهمن ماه ۱۳۹۲ روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «شرکت غذایی سعودی در جدال با ضعف واحد پول ایران» اعلام کرد شرکت سعودی صافولا، بیش از ۸۰ درصد از سهام شرکت صنعتی بهشهر را در اختیار دارد که موجب تغییر نام این شرکت به «شرکت صافولا بهشر» شده و گفته می‌شود این شرکت نیز بیش از ۵۰ درصد بازار روغن ایران را در اختیار گرفته است.

اما این نکته جدیدی نبوده است که روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال به آن اشاره کند، چه آنکه پیش از این ودر تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۰، محمد عباسعلی‌پور مدیرعامل وقت شرکت صنعتی بهشهر در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، ضمن اعلام آنکه ۴۵ درصد بازار ایران در اختیار این شرکت است، رسما اعلام کرد که در سال ۱۳۸۳ شرکت صافولا عربستان که یک سرمایه‌گذار بزرگ در حوزه‌ی تولید روغن‌نباتی در کشور‌های عربی است، برای سرمایه‌گذاری در این شرکت اعلام آمادگی کرده و در فاز اول۴۹ درصد سهام شرکت صنایع بهشهر را خریده است او ادامه داد: در این توافق قرار شد مدیریت اجرایی شرکت را نیز به مدت سه سال برعهده شرکت عرب باشد. پس از آن در سال ۸۶ بار دیگر شرکت صافولا ۳۱ درصد سهام بهشهر را خرید و در حال حاضر۸۰ درصد سهام این شرکت دراختیار صافولای عربستان است.

عربستان

عربستان

این در حالی است که خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ نیز با انتشار گزارشی نسبت به رخنه اعراب در بازار روغن ایران هشدار داده و با اشاره به سهم ۵۰ درصدی مجموعه صنعتی بهشهر و مارگارین، در تولید روغن مورد نیاز بازار ایران، اعلام کرده بود که این شرکت در حال برنامهریزی برای به دست گرفتن بخش عمده‌ای از بازار پخش روغن در کشور نیز می‌باشد. در این گزارش نیز به تملک ۸۰ درصدی سهام این شرکت توسط شرکت سعودی صافولا اشاره شده و بر این اساس نسبت به رخنه اعراب در بازار روغن کشور هشدار داده شده است. هر چند این خبر در روزهای بعد از خروجی خبرگزاری ایسنا حذف شد.

اما صرف نظر از گزارش‌های رسانه‌ای داخلی و خارجی مبنی بر سهامداری عمده سعودی‌ها در بزرگترین شرکت تولید کننده روغن در کشور، بررسی سایت رسمی شرکت سعودی صافولا نیز به وضوح این موضوع را تایید کرده است. در بخش معرفی زیرمجموعه‌های شرکت سعودی صافولا، از سه مجموعه «شرکت صنعتی بهشهر»، «شرکت کارخانجات مارگارین» و «شرکت طلوع پخش آفتاب» در ایران، به عنوان زیرمجموعه‌های صافولای عربستان یاد شده که طبق اعلام رسمی سایت، این شرکت صعودی مالکیت ۷۹.۹ درصد سهام «شرکت صنعتی بهشهر» و «شرکت کارخانجات مارگارین» و ۱۰۰درصد مالکیت سهام «شرکت طلوع پخش آفتاب» را در اختیار دارد.

بر اساس اطلاعات موجود در سایت این شرکت، هلدینگ صافولا به ریاست سلیمان بن عبدالقادر المهیدب از چهره‌های سرشناس و بانفوذ در حکومت سعودی، عرضه کننده روغن خوراکی، شکر و دیگر مواد اولیه غذایی در بازارهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقاست. سود خالص این کمپانی در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار ثبت شده است. و این در حالی است که طبق مستندات موجود در سایت رسمی این هلدینگ بزرگ سعودی، از سال ۲۰۰۴ سهامدار عمده شرکت صافولا بهشهر نیز بوده است.

اما نکته قابل توجهه آن است خانواده المهیدب به عنوان یکی از خانواده‌های متنفذ در حاکمیت سعودی، تنها سهامدار عمده هلدینگ صافولا (مالک شرکت مارگارین و بهشهر) نیست و طبق اعلام رسمی این شرکت در خصوص سهامداران عمده هلدینگ صافولا، دولت  وهابی عربستان سعودی به عنوان یکی از سهامداران عمده این هلدینگ معرفی شده است به نحوی که «سازمان تامین اجتماعی» دولت وهابی عربستان سعودی نیز مالک ۱۰ درصد سهام کل هلدینگ صافولا است.

وجود منابع سرشار نفتی و البته شرکت‌های بزرگ تجاری همچون شرکت صافولا، این قدرت اقتصادی را به دولت عربستان داده است که به راحتی و با هزینه مبالغی هنگفت از جریانات وهابی – تکفیری حمایت کرده و زمینه سازی بروز فجایع انسانی بزرگی در منطقه خاورمیانه از لبنان و سوریه گرفته تا یمن، بحرین و عراق باشد.

بر اساس مستندات موجود، بدون شک سود حاصل از شرکت‌هایی نظیر هلدینگ صافولا که یکی از سهامداران عمده آن دولت عربستان سعودی معرفی شده است، کارکردی جز تقویت و گسترش تفکر وهابیت که دولت سعودی نمایندگی آن را برعهده دارد نخواهد داشت و بر این اساس بازار روغن ایران، خدمت بدون مزد و منتی را به واسطه شرکت‌هایی چون شرکت بهشهر و مارگارین که عمده بازار روغن ایران را در اختیار دارند، به این تفکر و جریان خطرناک می کند.

حال مشخص نیست آیا مراجع تصمیم گیر، در حوزه تهییه و تولید کالاهای استراتژیکی چون روغن مصرفی خانوارها، آیا تدابیری را برای قطع سلطه کشورهای بیگانه خصوصا دولت سعودی که سابقه ویژه‌ای در تخاصم با ملت ایران دارد اندیشه است!؟

همچنین در این زمینه روز گذشته عیارآنلاین از پیشنهادات وسوسه‌انگیز شرکت عربستانی برای نفوذ در صنعت روغن ایران  و نیز  درآمد میلیونی دولت عربستان از این شرکت اطلاع داده بود.

رجانیوز


6264405
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با مجوزی که از سوی استاندارد روسیه ارسال شده صادرات به این کشور و منطقه اوراسیا اتفاق خواهد افتاد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است