استانی 01:43 - 08 آذر 1393
رئیس اداره سوادآموزی کامیاران:
رئیس اداره سوادآموزی کامیاران گفت: بی‌سوادی در کامیاران به یک سوم کاهش یافت.

بی‌سوادی در کامیاران به یک سوم کاهش یافت

پرویز دولتیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کامیاران بر لزوم کاهش فاصله بین افراد بی‌سواد و باسواد در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: در تمامی نقاط دنیا توجه به آموزش متفاوت است.

وی بر لزوم برابری فرصت‌های رشد و پرورش استعدادها و تأثیر آن در برجسته ساختن اقتصاد و فرهنگ تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه دنیا به سمت آموزش افراد در جامعه‌ در حال حرکت است، برنامه‌ها و اهتمام دولت‌ برای سوادآموزی افراد در جامعه قابل توجه است.

دولتیاری کردستان را یکی از 6 استان‌ دارای آمار بیسوادی قابل توجه در سطح کشور دانست و اضافه کرد: شتاب‌بخشی برنامه‌های سوادآموزی دراین شش استان به صورت ویژه با محوریت وزارت کشور مورد هدف برنامه شتاب‌بخشی به سوادآموزی است.

وجود 2090 نفر بی‌سواد در کامیاران

وی فعالیت سوادآموزی را کاری بسیار فنی، سخت و دشوار دانست و اظهار داشت: شهرستان کامیاران در سال 90 دارای 6 هزار و 191 نفر بی‌سواد بوده که طی اجرای برنامه‌های سوادآموزی در طول سه سال گذشته و پالایش و تعیین وضعیت به دو هزار و 90 بی‌سواد در سال 93 تقلیل یافته است.

رئیس اداره سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان کامیاران در خصوص شناسایی اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان، افزود: طی دو مرحله موفق به شناسایی هزار و 333 والد بی‌سواد در سطح شهر کامیاران شده‌ایم که از این تعداد 507 نفر در مرحله اول و 825 نفر در مرحله دوم شناسایی و معرفی شدند.

این مقام مسئول در حوزه سوادآموزی تصریح کرد: از مجموع والدین بیسواد معرفی شده، 54 درصد از 80 درصد والدین تعیین وضعیت شده کاملا بیسواد بوده‌اند.

وی در ادامه از اتمام کلاس‌های سوادآموزی سال 92 که به بخش غیردولتی واگذار شده با 48 درصد قبولی خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین برنامه‌های شتاب‌بخشی سوادآموزی در سطح شهرستان بوده که لازم است در طول چهار سال آینده و تا پایان برنامه پنج ساله توسعه آموزش به مخاطبان فوق با شتاب بیشتری انجام شود.

دولتیاری بیان کرد: هدف از اجرای برنامه شتاب‌بخشی به سوادآموزی را به حداقل رساندن بی‌سوادی و شناسایی تمامی بی‌سوادان و جذب و آموزش دادن آنها در راستای کاهش بیسوادی بخصوص در جامعه هدف (گروه سنی 49-10سال )است.

وی بی‌انگیزگی افراد را از مهم‌ترین عامل عدم جذب بی‌سوادان دانست و متذکر شد: لازمه تحقق کامل برنامه شتاب‌بخشی به سوادآموزی، انسداد کامل مبادی بی‌سوادی توسط آموزش و پرورش با هدف جلوگیری از تولید بی‌سوادی جدید دانست.

رئیس اداره سوادآموزی کامیاران تصریح کرد: سازمان نهضت سوادآموزی باید در راستای ترغیب افراد گروه هدف به  سوادآموزی برنامه‌ی ویژه‌ای برای جذب و حمایت از آنها تهیه کند.

تعداد بی‌سوادان 10 تا 20 سال کامیاران 33 نفر است

دولتیاری از مشارکت 12 دستگاه دولتی با محوریت آموزش و پرورش در راستای اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد بی‌سوادان 10 تا 20 سال معرفی شده در سطح شهرستان 33 نفر است که 70 درصد از این افراد با تأیید اداره بهزیستی، دارای معلولیت بوده و فاقد توان یادگیری هستند.

وی پراکندگی بی‌سوادان و مخاطبین در سطح روستاها را از عوامل موثر در عدم تشکیل کلاس‌های سوادآموزی در تمامی روستاها دانست و افزود: در حال حاضر 5 مجتمع روستایی در بخش مرکزی برای نیمه دوم سال تحصیلی94- 93 در امور شناسایی، جذب و آموزش مخاطبان زیرپوشش اداره سوادآموزی شهرستان فعال هستند.

رئیس اداره سوادآموزی کامیاران، افزایش سطح سواد والدین را موجب افزایش درک متقابل بین والدین و فرزندان دانست و اظهار داشت: امروزه در عصر ارتباطات و با توجه به سطح فهم و درک کودکان، بی‌سوادی والدین موجب سرخوردگی آنان در میان همسالان می‌شود.

دولتیاری در پایان بیان کرد: والدین با سواد می‌تواند بر وضعیت تحصیلی و اجتماعی کودک خود به صورت اصولی تأثیرگذار باشند و متناسب با وضعیت روحی و مرحله رشد فرزندش با او رفتار نمایند.


5291216
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است