علمی فناوری 06:26 - 27 بهمن 1397
بررسی زلزله‌های هفته گذشته،
در هفته گذشته علاوه بر آنکه در "لافت" استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای 5.2 رخ داد در استان‌های فارس، هرمزگان و فارس نیز زلزله‌های بیش از 4 رخ داده است.

ثبت بزرگترین زلزله‌ها در استان فارس و 3 زلزله بیش از 4 در 3 استان کشور

به گزارش ایسنا، در روز ۲۱ بهمن ماه زلزله‌ای به بزرگای ۴.۸ در "ایذه" استان خوزستان و در ۳۰ کیلومتری غرب ایذه و ۳۵ کیلومتری جنوب شرق مسجد سلیمان و ۹ کیلومتری جنوب شرق شهر گلگیر از توابع شهرستان مسجد سلیمان در ارتفاعات "آسماری" رخ داد.

فاصله رومرکز زلزله از شهر اهواز نیز ۹۷ کیلومتر و در شمال شرقی اهواز بود. مختصات کانونی زمین لرزه در حوزه شهرستان مسجد سلیمان و در جنوب آن قرار دارد که به دلیل نزدیکی به مرکز جمعیتی ایذه توسط مرکز لرزه نگاری بنام زلزله ایذه گزارش شده است. مورفولوژی محدوده اطراف رومرکز زلزله کوهستانی و رشته کوه‌های زاگرس با دره‌های میان کوهستانی با راستای شمال غرب – جنوب شرق سیمای گستره کانونی زلزله را شکل داده است. رو مرکز زلزله از آبادی " آسماری" ۱۰ کیلومتر فاصله داشته و در شمال غربی آن قرار گرفته که یادآور آهک‌های معروف آسماری در ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس است.

موقعیت رومرکز زلزله ۴.۸ ایذه

در شعاع ۵۰ کیلومتری رومرکز، ظرف یک ماه پیش از وقوع زلزله ۹ زمین لرزه خرد جانمایی شده‌اند. فراتر از این بازه مکانی در حوالی "بهبهان" خوشه لرزه‌ای کوچکی با زمین لرزه‌های کوچک‌تر از ۳ با ۱۶ خرد لرزه به ثبت رسید. در اطراف یاسوج، شمال مسجد سلیمان و شرق دزفول نیز پراکنش زلزله‌های یک ماهه اخیر در شکل ۲ نشان داده شده است.

لرزه خیزی یک ماهه اخیر گستره اطراف رومرکز زلزله ۴.۸

به گفته دکتر علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله و مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رومرکز زلزله در میان دو ساختار بارز تکتونیکی منطقه قرار می‌گیرد، سامانه گسلی "پیشانی کوهستان" و سگمنت‌های (ناحیه) متعدد آن به ویژه در این ناحیه و مرز افتادگی دزفول که منشأ تکتونیکی داشته و در نامگذاری‌ها از این عارضه بنام گسل "لهبری" هم نام برده شده است.

وی اضافه کرد: در شمال رومرکز امتداد گسل "مسجد سلیمان" با راستای موازی با ساختارهای زاگرس به سوی رومرکز زلزله مجانب می‌شود. احتمالاً امتداد این گسل در جنوب شرق که در برخی مراجع بنام گسل "شاه نشین" نیز معرفی شده است و به نظر می‌رسد جملگی متعلق به سامانه گسلی پیشانی کوهستان باشند، مسبب این زمین لرزه باشد. در جنوب شرق رومرکز زلزله ۴.۸ نیز قطعاتی پلکانی ولی هم راستای سامانه گسلی "پیشانی کوهستان" جانمایی شده‌اند. بنابراین احتمالاً قطعه‌ای از سامانه گسلی پیشانی کوهستان زاگرس می‌تواند به عنوان گسل مسبب این زمین لرزه در نظر گرفته شود.

گسلهای اطراف رومرکز زلزله ۴.۸( بر اساس نقشه ارائه شده توسط حسامی، خ.،)

گسل‌های اطراف رومرکز زلزله ۴.۸( بر اساس نقشه سازمان زمین شناسی)

بیت اللهی ادامه داد: در شعاع ۱۰ کیلومتری رومرکز زلزله ۴.۸ ایذه (گلگیر مسجد سلیمان) شهر گلگیر با جمعیت ۱۰۸۹ نفر (آمار ۱۳۹۵) به‌عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی نزدیک قرار دارد. در همین شعاع بر اساس آمار ۱۳۹۵، پنج آبادی به ترتیب تعداد جمعیت حاجی آباد (۱۳۹ نفر)، "بکارجولان" (۱۰۴ نفر)، "تکاب شیخ ابول" (۶۹ نفر)، "چاه کرمک" (۱۷ نفر) و "قباد" با ۱۳ نفر واقع شده‌اند که با توجه به بزرگی و موقعیت زلزله، احتمالاً بیشتر از مراکز جمعیتی دیگر تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۴ بهمن

"سرگز" استان هرمزگان زلزله‌ای با بزرگای ۳.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. مرکز این زمین‌لرزه در ۱۵ کیلومتری سرگز و ۴۷ کیلومتری زیارتعلی استان هرمزگان و ۴۴ کیلومتری فاریاب استان کرمان بوده است.

در "بهاباد" استان یزد زلزله ۲.۵، "فیروزآباد" استان فارس زلزله ۲.۸، "قلعه تل" استان خوزستان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

"سر پل ذهاب" استان کرمانشاه زلزله‌ای با بزرگی ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که مرکز آن در ۵ کیلومتری سرپل ذهاب، ۲۳ کیلومتری قصر شیرین و ۳۸ کیلومتری ازگله این استان بوده است.

"بندر خمیر" استان هرمزگان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ لرزید که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۴۹ کیلومتری بندر خمیر، ۵۳ کیلومتری کنگ و ۵۶ کیلومتری رویدر این استان گزارش شد.

یکشنبه ۲۱ بهمن

در ساعت ۵۶ دقیقه بامداد روز ۲۱ بهمن‌ماه زلزله‌ای به بزرگای ۴.۸ در "ایذه" استان خوزستان رخ داد که عمق آن در ۱۵ کیلومتری و رومرکز این زمین‌لرزه در ۳۰ کیلومتری ایذه، ۳۱ کیلومتری قلعه تل و ۳۲ کیلومتری هفتگل این استان گزارش شد.

در "سمیع‌آباد" استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸، "آب‌بر" استان زنجان زلزله ۲.۸، "کوار" استان فارس زلزله ۲.۸، "سیرچ" استان کرمان زلزله ۲.۹ رخ داد.

"لافت" استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۵.۲. در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۵ کیلومتری لافت، ۱۴ کیلومتری بندر خمیر و ۳۴ کیلومتری درگهان استان هرمزگان گزارش شد. زلزله ۳.۷ در عمق ۲۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه در دومین روز هفته گذشته بوده است.

دوشنبه ۲۲ بهمن

در "جبالبارز" استان کرمان زلزله ۲.۹، "رامیان" استان گلستان زلزله ۲.۵، "ساوه" استان مرکزی زلزله ۲.۸، "سیرچ" استان کرمان زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

"کلاته خیج" استان سمنان زلزله‌ای به بزرگی ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتر را تجربه کرد که رومرکز آن در ۲۲ کیلومتری کلاته خیج استان سمنان و ۲۵ کیلومتری نوده خاندوز و ۲۵ کیلومتری رامیان استان گلستان بوده است.

در "لافت" استان هرمزگان زلزله ۳.۴ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد که رومرکز این زمین‌لرزه در ۱۷ کیلومتری لافت، ۲۶ کیلومتری بندر خمیر و ۳۴ کیلومتری سوزا این استان بوده است. زلزله ۴.۴ در عمق ۲۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

"بهاباد" استان یزد نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۲۰ کیلومتری و کانون آن در ۲۸ کیلومتری بهاباد استان یزد و ۴۷ کیلومتری کوهبنان و ۷۶ کیلومتری کیانشهر استان کرمان گزارش شد.

زلزله ۳.۱ "قیر" استان فارس در عمق ۱۲ کیلومتری از دیگر رخدادهای مهم روز ۲۲ بهمن بوده است که در ۶ کیلومتری لافت، ۱۴ کیلومتری بندر خمیر و ۳۴ کیلومتری درگهان استان هرمزگان بوده است.

"شوئیشه" استان کردستان زلزله ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و رومرکز آن در ۱۷ کیلومتری شوئیشه، ۳۰ کیلومتری سرو آباد و ۳۲ کیلومتری سنندج استان کردستان گزارش شد.

سالند استان خورستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ را تجربه کرد که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در ۱۱ کیلومتری سالند، ۲۰ کیلومتری گتوند و ۲۲ کیلومتری لالی بوده است.

سه‌شنبه ۲۳ بهمن

در "گزیک" استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸، "حصار گرمخانه" استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷ و "باینگان" استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

چهارشنبه ۲۴ بهمن

در "دوزین" استان گلستان دو زلزله ۲.۸، "قلعه قاضی" استان هرمزگان زلزله ۲.۷، "ازگله" استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ و در "جیرفت" استان کرمان زلزله ۲.۸ رخ داد.

"خلخال" استان اردبیل با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. رومرکز این زمین‌لرزه در یک کیلومتری خلخال، ۱۷ کیلومتری گیوی و ۲۶ کیلومتری فیروز آباد این استان گزارش شد.

در "محمله" استان فارس زلزله ۴ در عمق ۱۷ کیلومتری رخ داد که رومرکز آن در ۱۰ کیلومتری محمله، ۱۱ کیلومتری علامرودشت و ۲۵ کیلومتری مهر این استان بوده است.

پنج شنبه ۲۵ بهمن

در "ازگله" استان کرمانشاه زلزله ۲.۸ رخ داد.

در "هجدک" استان کرمان بعد از یک زلزله ۳.۲ زلزله دیگری به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری هجدک، ۴۱ کیلومتری چترود و ۴۷ کیلومتری شهداد این استان گزارش شد.

در "حاجی آباد" استان هرمزگان نیز بعد از یک زلزله به بزرگای ۲.۹ زلزله مهمی دیگری با بزرگای ۴.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری گزارش شد.

جمعه ۲۶ بهمن

در "سر پل ذهاب" زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

انتهای پیام


10055616
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تخصیص اعتبار به دانشجویان، با در نظر گرفتن دولتی یا غیردولتی بودن مراکز آموزشی، از مواردی است که درباره آن اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری آزمون مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۳۱ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران بر اهمیت برنامه پروفیلاکسی و ضرورت تامین مستمر دارو‌های بیماران هموفیلی تاکید کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا شرکت کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۲ میلیون دانش آموز حافظ کل قرآن هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات درباره قطعی پیام‌رسان‌های داخلی نکاتی را بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نشست شورای سیاستگذاری رویداد ملی صنایع خلاق مانوین به همت ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهلت ثبت نام داوطلبان در آزمون پذیرش در دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۴۰۳ تا ۳۱ فروردین ماه تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت مدیره سندیکای دارویی ایران گفت: تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل ضروری است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است