استانی 14:50 - 11 شهریور 1394
یک مدرس عمران آب گفت: بر قانون توزیع عادلانه آب که یک قانون بالادستی است، هر نوع ساخت وساز در حریم 25 ساله رودخانه ممنوع است.

چگونه ساخت و ساز در رودخانه قانونی می‌شود؟

دکتر عبدالرسول تلوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: حریم 25 ساله حریمی است که در صورت بازگشت سیلاب پس از 25 سال، حریم مورد نظر را فرا می‌گیرد.

وی ادامه داد: ساخت و ساز بالاتر از حریم 25 ساله در شهرهایی که با خطر جاری شدن سیلاب روبه‌رو است، در کمیسیونی متشکل از معاونت عمرانی استانداری، سازمان آب و برق یا برق منطقه‌ای، بخش املاک و اراضی اداره‌کل منابع طبیعی، شهرداری‌ها، محیط زیست و احتمالا نماینده‌ای از ثبت اسناد مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه از سوی این کمیسیون صادر شود، این امر قانونی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اهواز گفت: معمولا کارشناسان اصلی این کمیسیون چنین کاری را انجام نمی‌دهند چرا که در پی این امر، ممکن است آسیب‌های زیست محیطی، جانی و مالی وارد شود اما چنانچه بخواهند چنین مجوزی صادر کنند در صورت‌جلسه کمیسیون مذکور قید می‌کنند که باید در ساخت و سازها رعایت شود. به طور نمونه باید تا ارتفاع سیلاب 100 ساله در حریم رودخانه، شمع‌کوبی انجام شود و سپس بالای این شمع‌کوبی‌ها، سازه مورد نظر را بسازند. مقرراتی هم که در صورت‌جلسه وضع می‌کنند با نظرات کارشناسی در این زمینه متناسب است.

تلوری افزود: در هر صورت اگر بخواهند ساخت و سازی در حریم رودخانه داشته باشند، حتما باید نظر کمیسیون مربوطه اخذ شود. این کار با مجوز کمیسیون مربوطه از یک جنبه غیرقانونی به جنبه قانونی تبدیل می‌شود. چنانچه ساخت و ساز در حریم رودخانه بدون مجوز کمیسیون صورت بگیرد، در واقع یک کار غیرکارشناسی انجام شده است.

این دانشیار عمران آب با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی در حریم رودخانه کارون، گفت: از نظر مهندسی آب، باید بستر لازم را برای رودخانه حفظ کرد که اگر سیل اتفاق افتاد، مقداری از آب را رها کند. در مورد کارون، وقتی آب رها می‌شود و به شهرهایی مانند شوشتر، اهواز و سپس آبادان و خرمشهر می‌رسد؛ رودخانه باید ظرفیت لازم را برای نگه‌داشت آب داشته باشد در غیر این صورت کل منطقه دچار آب‌گرفتگی می‌شود.

تلوری در خصوص شرایط لازم سازه‌هایی که در حریم رودخانه ساخته شده‌اند، بیان کرد: برای این سازه‌ها باید حتما شمع‌کوبی مناسب و متناسب با سیلاب انجام شود و زیر شمع‌کوبی‌ها نیز باید آزاد باشد. چنانچه بدون شمع‌کوبی مناسب سازه‌هایی را در جزیره‌های کارون بسازند، کار اشتباهی انجام داده‌اند.

انتهای پیام


6997844
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است