اقتصادی 12:39 - 30 اردیبهشت 1398
در واکنش به مصوبه جدید مجلس
گرچه مصوبه اخیر مجلس، شرکت‌های خودروسازی را موظف به اعلام قیمت تمام شده در هنگام فروش به شورای رقابت می‌کند و تا حدی بازگشت شورا به بحث قیمت‌گذاری را جدی کرده است، ولی از نگاه رئیس شورای رقابت این مصوبه ابهاماتی دارد و این‌که قیمت‌گذار چه کسی است، خود جای سوال دارد.

رئیس شورای رقابت: قیمت‌گذار خودرو کیست که شورا در مورد آن نظر دهد؟!

به گزارش ایسنا، از چندی پیش با نابسامانی‌هایی که در بازار خودرو و قیمت‌گذاری آن وجود داشت، بحث ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری بار دیگر مطرح شد؛ این در شرایطی بود که از سال گذشته و به دنبال مصوبه هیأت هماهنگی سران سه قوا قرار بر این شد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت در کشور تعیین شود و بر همین اساس تمامی مراجع قانون‌گذاری و تعیین قیمت مکلف شدند نظرات کارشناسی آن را مد نظر قرار دهند که در این حالت دیگر شورای رقابت نقش قبلی را در قیمت‌گذاری نداشت.

با وجود این مصوبه، شورا معتقد بود که از فرآیند قیمت‌گذاری کنار نرفته است و در این رابطه نیز نامه‌نگاری و رایزنی‌هایی با مراجع ذیربط برای بازگشت مجدد به بازار خودرو و ورود مستقیم به تعیین فرمول و قیمت‌گذاری خودرو داشت.

با این حال روز گذشته بود که مجلس در طرحی برای ساماندهی خودرو، پیشنهادی مطرح کرد مبنی بر اینکه شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، بهای تمام شده، درصد سوخت و قیمت قطعی خودرو را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کند. حتی تاکید بر این بود که تخلف از این امر جرم محسوب خواهد شد.

اما در رابطه با این‌که آیا این مصوبه مجلس در نتیجه همان رایزنی‌های شورای رقابت برای برگشت به جریان قیمت‌گذاری خودرو است یا ماجرای دیگری دارد و همچنین این‌که قرار است شورای رقابت چگونه عمل کند، موضوعی است که در گفت‌وگو با رضا شیوا - رئیس شورای رقابت - مورد پرسش قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که مصوبه مجلس ربطی به رایزنی‌های پیشین شورای رقابت برای بازگشت به بحث قیمت‌گذاری خودرو نمی‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: بحث ساماندهی در مجلس از حدود یک سال قبل مطرح بوده و موضوعات متفاوتی وجود داشت که ظاهراً بحث قیمت‌گذاری و نظارت شورای رقابت نیز به آن اضافه شده است.

طبق قانون، شورای رقابت باید قیمت‌گذاری کند

رئیس شورای رقابت گفت‌: در این مصوبه ابهاماتی وجود دارد. از جمله این‌که باید توضیح داده شود وقتی که می‌گوید قیمت را خودروسازها به شورای رقابت اعلام کنند، در این بین قیمت‌گذار کیست و چه کسی قیمت را تعیین می‌کند که حالا شورای رقابت بر آن نظارت می‌کند. این در حالی است که طبق قانون دستورالعمل قیمت خودرو را باید شورای رقابت تعیین کند و طبق آن انجام شود و این دو، چندان با هم همخوانی ندارند.

شیوا با اشاره به این‌که قانون، تعیین دستورالعمل خودرو را به شورای رقابت واگذار کرده است، افزود: هرچند طی یکسال گذشته و بر اساس مصوباتی این موضوع از شورا کنار رفت، ولی در کل آنچه قانون تعیین کرده باید اجرایی شود و نمی‌توان این اختیار را از شورای رقابت گرفت و ما در این مدت به دلیل این‌که مشکلی ایجاد نشود، در شورای رقابت سکوت کرده‌ایم.

با این حال، آنچه شیوا عنوان کرد از این حکایت دارد که به زودی جزئیات این مصوبه مجلس در شورای رقابت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام


10131794
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است