فرهنگی‌هنری 10:42 - 31 شهریور 1397
خروجی سه روز جلسه فشرده کمیته انتخاب نماینده فرانسه در اسکار فیلمی است که با روایتی از دوران جنگ جهانی دوم چشم امید به درخشش در مهم‌ترین رقابت سینمایی جهان دارد.

«خاطره جنگ» بر اساس رمانی زندگینامه‌ای از مارگریت دوراس ساخته شده است. این فیلم در حالی به نمایندگی از سینمای فرانسه به اسکار 2019 معرفی شد که اعضای کمیته انتخاب چند گزینه پرامیدتر در آستین داشتند. این کمیته هفت نفری با حضور چهره‌هایی چون تیه‌ری فرمو، مدیر هنری جشنواره کن و کلر دنی، فیلمساز کهنه‌کار قرار بود اوایل هفته گذشته گزینه خود را معرفی کند اما کار به روز سوم کشید و «خاطره جنگ» با کمترین امید از کیسه بیرون آمد.

از پنج فیلم حاضر در فهرست نهایی گزینه‌های فرانسه برای رقابت در اسکار می‌توان به پرامیدترین‌شان یعنی «توقیف» اگزاویه لگراند اشاره کرد که سال گذشته در بخش مسابقه رسمی جشنواره ونیز به نمایش درآمد و برنده دو جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان و بهترین فیلم اول شد. مستند هولوکاستی «چهار خواهران» کلود لانزمن، «کلایمکس» گاسپار نوئه و «بانو ژانکوئره» امانوئل موره دیگر فیلم‌های این فهرست بودند.

داستان «خاطره جنگ» در 1944 و دوران حضور نیروهای آلمانی در خاک فرانسه می‌گذرد و تیه‌ری در آن نقش دوراس را در جوانی ایفا می‌کند. مارگریت می‌پذیرد در ازای برقراری رابطه با یک افسر نازی، اطلاعاتی درباره شوهر خود به دست بیاورد که از نیروهای ارشد مقاومت است. رابرت دستگیر و به اردوگاه اسیران جنگی فرستاده شده و حالا نویسنده جوان در پی یافتن ردی از محل احتمالی اقامت اوست.

«زندگی دوگانه» یا «نا-داستان» ساخته اولیویه آسایاس که تابستان امسال در بخش مسابقه جشنواره ونیز حضور داشت و به شدت مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت، می‌توانست نماینده فرانسه در اسکار نود و یکم باشد اما به دلیل اکران نشدن تا پیش از 30 سپتامبر از فهرست گزینه‌ها بیرون ماند. درخواست آسایاس و تهیه‌کنندگان فیلم هم برای داشتن اجازه اکران موقت از سوی مدیران سینمای فرانسه پذیرفته نشد.

فرانسه سال گذشته «120 ضربه در دقیقه» رابین کامپیو را به اسکار معرفی کرد که با وجود بردن جایزه بزرگ کن و قرار گرفتن در فهرست ابتدایی نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان، نتوانست به فهرست نهایی راه یابد. یک سال پیش‌تر هم «او» از فرانسه به اسکار رفت که نامزد نشد اما نخستین نامزدی اسکار را برای ایزابل هوپر به ارمغان آورد.

«خاطره جنگ» شصت و چهارمین نماینده فرانسه در اسکار است (بیشترین حضور در اسکار همراه با ایتالیا و ژاپن)؛ کشوری که با 39 نامزدی در اسکار رکوردی منحصر به فرد در اختیار دارد و با 12 با بردن جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان از این نظر پس از ایتالیا با 14 جایزه اسکار در رده دوم قرار گرفته است.


9914683
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است