استانی 11:20 - 28 مهر 1397
/زنگ خطر جنگ آب/
کردوانی با اشاره به اینکه هندوانه جزء کم‌آب‌برترین گیاهان است و هیچ گیاهی نسبت به آن آب‌بری کمتری ندارد، گفت: برخی از طرفداران محیط‌زیست می‌گویند خودکفایی گندم ننگ است و گندم را گیاه آب‌بر قلمداد می‌کنند.

نظر خواندنی «کردوانی» در مورد کشت گندم و هندوانه

پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سیستم آبیاری قطره‌ای برای باغ است و باغات قدیمی را نمی‌توان به سیستم آبیاری قطره‌ای تجهیز کرد چراکه ریشه درختان چندین متر پایین‌تر از سطح خاک است و آبیاری قطره‌ای فقط سطح خاک را آبیاری می‌کند و بر این اساس باغ خشک خواهد شد.



وی ادامه داد: آبیاری بارانی نیز جوابگو نیست و برای مناطقی که وزش باد در آن کم باشد پاسخگو نیست و از دیگر معایب این سیستم آبیاری می‌توان به تبخیر 50 تا 60 درصدی آب اشاره کرد که به همین منظور برای کاهش تبخیر آب در آبیاری بایستی پای گیاه را کلش بزنند تا تبخیر نشود.



این استاد دانشگاه عنوان کرد: گاهی برخی از اساتید عنوان می‌کنند که آبیاری غرقابی به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی کمک می‌کند که در پاسخ به این افراد باید گفت که آبیاری غرقابی و نفوذ آب به زمین نمی‌تواند کمبود و کاهش 100 متری آب را در سفره‌های زیرزمینی جبران کند و این چه کاری است با هزینه زیاد آب را به‌وسیله چاه از زمین استخراج کرده و توسط آبیاری غرقابی به زمین برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی استفاده کرد!



وی ابراز کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید کود و بذر اصلاح‌شده را در اختیار کشاورزان قرار دهد تا استفاده آب کشاورزان تا حدودی کاهش پیدا کند.



کردوانی با اشاره به اینکه هندوانه جزو کم‌آب‌برترین گیاهان است و هیچ گیاهی نسبت به آن آب‌بری کمتری ندارد، ادامه داد: برای کشت خربزه نیز باید ردیف‌کاری و کف شیار را پلاستیک کرده و به‌اصطلاح کشت پلاستیکی انجام دهند و ریشه خربزه را سوراخ می‌کنند و آب فرو می‌رود به همین دلیل مصرف آب کاهش می‌یابد.



وی تصریح کرد: محصولاتی از قبیل هندوانه، انگور و بادام که به‌صورت دیم کشت می‌شوند جزء محصولات کم‌آب‌بر هستند، خاطرنشان کرد: گندم نیز جزء کم‌آب‌برترین گیاهان و این در حالی است که برخی از طرفداران محیط‌زیست می‌گویند خودکفایی گندم ننگ است و گندم را گیاه آب‌بر قلمداد می‌کنند.



این استاد دانشگاه در پایان تأکید کرد: باید به کشاورزان آگاهی داده شود که برای کشت گندم نباید زمین را شخم کنند و فقط باید زمین دیسک زده شود چراکه گندم تنها 10 سانتی‌متر ریشه دارد.

انتهای پیام


9948063
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است