گوناگون 08:18 - 30 شهریور 1393
از موضوعات دیگر این سوره، احکام نماز و جهاد و هجرت و شهادات و تجارت، حالات اهل کتاب، و همچنین شئون جامعه اسلامی است که بر ویرانه‏ های سنت ‏های جاهلی بنا می ‏شود.

محتوا، خواص و فضیلت سوره نساء

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سوره نساء[زنان]چهارمین سوره از سوره های قرآن است.

 

 سوره نساء از نظر ترتیب نزول، بعد از سوره ممتحنه قرار دارد. همانطور که می دانیم ترتیب کنونی سوره های قرآن مطابق با ترتیب نزول سوره ها نیست.

 

این سوره در مدینه و پس از هجرت نازل شده و دارای 176 آیه می باشد.

 

محتوای سوره

در قسمت هائی از این سوره، مسائل و احکامی درباره ازدواج با زنان و حقوق آنان و روابط خانوادگی و حل اختلافات و مسئله ارث و طلاق و ... بیان شده است. از آیه 136 به بعد، تشریح روحیات منافقین است.

 

از موضوعات دیگر این سوره، احکام نماز و جهاد و هجرت و شهادات و تجارت، حالات اهل کتاب، و همچنین شئون جامعه اسلامی است که بر ویرانه‏ های سنت ‏های جاهلی بنا می ‏شود. و دستورات اجتماعی اسلام در این سوره ذکر شده است.

 

 

فضیلت و خواص سوره نساء

در فضیلت سوره نساء از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «هر کس سوره نساء را قرائت کند، مانند آن است که بر همه مؤمنانی که میراثی بر جای گذاشته اند، صدقه داده است و اجری همانند آزاد کردن بنده به او خواهند داد و از شرک به دور بوده و در مشیّت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها در گذشته است.»(1)

 

در کلامی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است: «اگر فردی سوره نساء را روزهای جمعه تلاوت نماید، از فشار قبر در امان خواهد بود.»(2)

 

شیخ طوسی(ره) قرائت سوره نساء را بعد از نماز صبح روز جمعه، مستحب دانسته است.(3)

 

 

آثار و برکات سوره نساء

1) بی میلی نسبت به زندگی کردن در خانه ای

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: «هر که سوره نساء را بنویسد و تا چهل روز در خانه اش نگهداری کند و بعد از روز چهلم آن را از منزل خارج کرده و در داخل دیوار بیرونی خانه آن را دفن کند، دیگر کسی زندگی کردن و ساکن شدن در این خانه را دوست ندارد و دیگر بدان رغبت نمی کنند.»(4)

 

2) فرو ریختن ترس

همچنین از این امام همام روایت شده است که: «اگر سوره نساء را با آب باران بشویند و کسی که خائف و ترسان است از آن بنوشد، به اذن خداوند آرام می گیرد.»(5)

 

3) برای پیدا کردن گمشده

اگر شخصی چیزی را در زمین دفن کند و بعد جای دقیق آن را فراموش کند و نتواند آن را پیدا کند، آیه 58 سوره نساء را در ظرفی نو بنویسد سپس آن را با آب باران بشوید و در محدوده ای که متاعش را دفن کرده بپاشد، اگر این کار را انجام دهد، به جای دفن آن راهنمایی شده و به آن دست می یابد. (6)

 

 

 

 

پی نوشت ها :

1) مجمع البیان، ج3،ص51

2) ثواب الاعمال، ص105

3) مصباح المتهجّد، ص284

4) الامان من أخطار الاسفار و الأزمان،ص 89

5) همان

6)المصباح کفعمی، ص454

 

 

 

 


4756135
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است