استانی 17:17 - 08 مهر 1393
مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه از توقف عملیات احداث چهار سد برای تثبیت آب در دریاچه ارومیه خبر داد.

توقف عملیات  ساخت  4 سد برای تثبیت آب دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، سیدمرتضی موسوی افزود: برای تثبیت آب این دریاچه در ماه های اخیر، وزارت نیرو سدهایی را که موجب افزایش برداشت از منابع آب حوضه می شد، ساماندهی کرد.

وی گفت: در این راستا شاهد توقف احداث سد سیمینه رود، باراندوز و نازلو در استان آذربایجان غربی و سد لیلان چای در آذربایجان شرقی بودیم و آب ذخیره شده سد شهید مدنی هم فقط برای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد.

وی با تاکید بر کاهش قابل توجه میزان بارش و روان آب های سطحی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: روند بلندمدت آب تجدیدشونده این حوضه هشت میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بوده که این روند در 18 سال اخیر به هم خورده و حجم آب تجدیدشونده و میزان روان آب های حوضه به هفت میلیارد و 24 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این که بحث مدیریت مصرف باید از بخش کشاورزی آغاز شود، گفت: 92 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و اگر ما بخواهیم برای پایداری منابع آب کشور گامی برداریم، باید راه های کاهش مصرف آب کشاورزی همچون اصلاح روش ها و استفاده از سامانه های جدید آبیاری را تقویت کنیم.

وی از تصویب 26 مصوبه و 98 طرح اجرایی برای احیای دریاچه خبر داد و گفت: در زمان حاضر این طرح ها در مرحله تامین اعتبار قرار دارد.

وی درباره بحث رهاسازی آب از پشت سدها برای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در این طرح تمامی جوانب کار باید درنظر گرفته شود؛ برخی از این سدها همچون سد بوکان، عمده آب موردنیاز شهرها و روستاهای استان آذربایجان شرقی و غربی را تامین می کنند؛ از طرفی بزرگ ترین شبکه آبیاری که بیشترین سطح زیرکشت را دارد، حوضه زرینه رود است که از همین سد بوکان تامین می شود.


4839144
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۲۹ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است