استانی 10:52 - 11 فروردین 1394
فارس گزارش می‌دهد
غار کرفتو یکی از زیباترین غارهای آهکی کشورمان است که در 65 کیلومتری شهر دیواندره قرار دارد و نمادی از هنر زیبای دست انسان و طبیعت است.

غار کرفتو تلفیقی از هنر زیبای انسان و طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بهار که از راه می‌رسد طبیعت زیبای کردستان روز به روز سیر زیباتری به خود می‌گیرد و این همه زیبایی در دامن کردستان هزاران مسافر و گردشگر را به سمت خود می‌خواند...

زمستان رخت بربسته و بهار بر دامن کردستان خودنمایی می‌کند، گوشه‌گوشه طبیعت کردستان سرشار از شکفتی و زیبایی‌هایی است که هر بیننده را به تحسین دادار هستی تشویق می‌کند.

در میان جاذبه‌های گردشگری آثار باقی‌مانده از تمدن‌ گذشتگان را می‌توانی هم در دل طبیعت و هم در موزه شهر سنندج بیابی، اما این بار مقصدمان گام نهادن در مسیر غاری است که طبیعت منحصر به فرد آن بیشترین گردشگران را به سمت خود دعوت کرده به گونه‌ای که در شمار پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استان قرار گرفته است.

غار کرفتو از آثار تاریخی، شگفت‌انگیز و معماری صخره‌ای مـربـوط به قـرن سـوم مـیـلادی در کردستان است که بسیاری از رازهای آن برای مردمان و حتی بومیان منطقه ناشناخته مانده و به عقیده مورخان و باستان‌شناسان تاریخ آن به دوران سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد.

مسیر پر پیچ و خم و دشت‌های دیواندره را طی می‌کنیم، مسیری 45 دقیقه‌ای برای رسیدن به یکی از زیباترین غارهای ایران زمین را پشت سر گذاشته‌ایم.

صخره‌های مرتفعی که از دور چشمان را نوازش می‌کند، صخره‌هایی که طراوت بهاری آنها را تا حدودی گل به دامن و سبزپوشش کرده است.

غاری آهکی و طبیعی که به احتمال زیاد متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی بوده و براساس یافته‌های زمین شناسی در دوران مزوزوئیک زیر آب قرار داشته و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است و در درازای عمر خود با تغییراتی محلی امن برای سکنا گزیدن گذشتگان ما بوده است، اما از هـزاره چهارم پـیـش از مـیلاد عاری از فعالـیـت‌های انـسـانـی شده است.

ولی در کل دارای چهار دوره سکونتی پـیـش از تاریخ، اشکانـی، ساسانی، اسلامی که البته دوره سـلـوکی آن چـنـدان مـورد یـقـیـن نیست.

چینش زیبای پله‌ها تا رسیدن به غار انسان را متحیر می‌کند، پله‌ها یکی پس از دیگری روی هم سوار شده‌اند و مسیر دسترسی مردمان را به این جاذبه زیبا طبیعی مهیا ساخته‌اند پله‌هایی که شمارشان به 180 رسیده و ما در مسیر بالا رفتن از این پله‌ها خالق هستی را که این همه زیبایی را در دل این کوه در چهار طبقه خلق کرده سپاس می‌گویم.

معماری غار صخره‌ای و در چهار طبقه است دالان طبیعی غار 600 متر و ارتفاع سقف آن از 1 تا 12 متر متفاوت است، که حجاران ماهـر فضاهای داخل غار را تـراشـیـده و اتاقها، راهـروها و دالان‌های متعددی به وجود آورده‌انـد به گونه‌ای که از میان غارهای دستکـن باقیمانـده از دوران گذشته ایـن غار معماری کامـل‌تـری دارد.

وجود تصاویر و اشکال نـقـاشـی شـده داخل غار از جـمله دیدنیهای مـوجود در ایـن اثر باسـتانی است بر دیواره عمودی طبقات مختلف غار آثار متعددی از جمله سوارکار با اسب، گوزن مارال و حیوانات ناشناس ترسیم شده است که گذر زمان تا حدود زیادی مانع از فهم صحیح این اشکال شده است.

تـراشـه‌های سنگی و تیغ‌های آن خبر از یک فاصله هـزار سـاله مـی‌دهـد و کـشـف تـراشـه‌های سنگی در طـبـقـه چهارم و محوطه بـیـرون غار نـشـانـه استفاده انسانها از این غار تاریخی در دوران پـیـش از تاریـخ است.

طبقه سوم غار زیباترین بخش معماری این جاذبه خدادادی و دست‌ساز است که علاوه بر دقت در تراشیدن و کندن اطاق‌ها، فرم خاص سقف‌ها به شیوه کمانی و ایجاد درگاه‌ها و پله‌های آستانه آن در پنجره‌ها و نورگیرهای اطاق‌ها از نظر تزئینات به کار رفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر روی سر درب ورودی یکی از اطاق‌های همین طبقه کتیبه‌ای یونانی وجود دارد که هر چند تا حدود زیادی صدمه دیده، اما این جمله در آن نقش بسته که " این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است" که وجود این کتیبه موجب شده تا برخی بر این عقیده باشند که احتمالا این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت سلوکیان قرار گرفته است.

پله‌های رسیدن به غار مملو از جمعیت است کسانی که از استان‌ها و شهرهای دور و نزدیک برای دیدن شگفتی‌های بی‌نظیر این غار قدم در این مسیر پرپیچ و خم نهاده‌اند..

نور زیبایی از پنجره‌ها به درون غار می‌تابد و تاریکی را دستخوش خود قرار داده است، تعدادی پشت پنجره‌ها در طبقه چهارم دوردست‌ها را نظاره می‌کنند گویی به سال‌های دور سفر کرده‌اند.

نسیم خوش بهاری به درونخوار می‌وزد و صدای چک‌چک آب که از سقف یکی پس از دیگری به پایین می‌غلتد گوش‌هایمان را نوازش می‌کند..

قطرات آب بر سنگ سخت می‌چکد و کم‌کم جاخوش می‌کند، هیاهو و خنده‌های زیبای چند کودک که روی پله‌ها در حال جست و خیز هستند طراوت و حیات را به این غار چند هزار ساله هدیه کرده است...

دختر جوانی را پشت پنجره یکی از طبقات در حالی که به بیرون خیره شده است به مصاحبت دعوت می‌کنم، اهل شیراز است و آوازه طبیعت بکر و دست نخورده کردستان او را به این سفر ترغیب کرده است..

می‌گوید: در طول این چند روز به همراه خانواده مکان‌های طبیعی و تاریخی زیادی را دیده‌اند از موزه مردم‌شناسی و خانه کرد در سنندج و زریبار در مریوان دیدن کرده‌اند و امروز نیز بازدید از غارکرفتو و شهرستان زیبای سقز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران زمین با تمدنی 3 هزار ساله را در برنامه دارند...

میزان استقبال مسافران از بازدید از این غار تاریخی را از رسول اشتودان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان جویا می‌شویم که می‌گوید: غار کرفتو بعد از خانه کرد بیشترین استقبال و بازدید را به خود اختصاص داده است.

وی می‌گوید: استان کردستان پر از جاذبه‌های بکر تاریخی و گردشگری است که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر هستند، اما در این میان غار کرفتو به عنوان یکی از پربازدیدترین آثار تاریخی در زمره خود محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در حوزه ظرفیت‌های گردشگری تاکنون دو هزار و 137 جاذبه در بخش‌های مختلف شامل بنا، محوطه، اثر طبیعی و تاریخی شناسایی شده است که بیش از 780 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بدون شک توجه به زیرساخت‌های گردشگری در استان پر از جاذبه‌های بکر گردشگری می‌تواند نقش مهمی در تقویت و توسعه صنعت توریسم خواهد داشت و امید است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نام‌گذاری شده با تلاش و جدیت دولت و پشتیبانی مردم شاهد تحقق این مهم باشیم..


6117327
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است