تورج حسنیراد در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بر اساس تعریف آموزشی فرد نابینا کسی است که شدت آسیب بینایی او به حدی است که برای آموزش و یادگیری خواندن نیاز به استفاده از بریل و دیگر روشهای شنیداری دارد.
وی ادامه داد: در کشور ما طبق بررسیهای پژوهشهای صاحبنظران از جمعیت ۱۲ درصدی کودکان استثنایی حدود ۲ درصد آنها را کودکان و دانش آموزان نابینا تشکیل میدهند.
حسنیراد اضافه کرد: در زمینههای توانایی روانشناختی و اجتماعی افراد نابینا همواره نتایج گوناگونی از پژوهشهای مختلف گزارش شده است اما با این وجود مغز انسان به گونهای است که میتواند با تغییرات محیطی سازش یابد که این اصل پذیرفته شده انعطاف پذیری مغز نامیده میشود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور لرستان افزود: افراد نابینا به خوبی از خصوصیات انعطاف پذیری مغز بهره جسته و ساختار نواحی مختلف مغز آنان منطبق بر اطلاعات حسی باقیمانده شکل میگیرد.
وی گفت: افراد نابینا با وجود نقص بینایی قدرت و انعطاف پذیری قابل ملاحظهای را در سایر حواس خود نشان میدهد.
انتهای پیام