علمی فناوری 10:02 - 03 بهمن 1397
مدیر همکاری‌های علمی ‌بین‌المللی دانشگاه فردوسی اعلام کرد
مدیر همکاری‌های علمی ‌بین‌المللی دانشگاه فردوسی گفت: ما آمادگی داریم که بورسیه‌های زبان و ادبیات فارسی را به دانشجویان پاکستان مستقیما ارائه دهیم و از کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در این کشور حمایت کنیم تا بتوانیم در نزدیک شدن بیش از پیش روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور قدمی برداریم.

آمادگی دانشگاه فردوسی برای توسعه روابط علمی و فرهنگی با پاکستان

به گزارش ایسنا، احسان قبول، در مراسم گرامیداشت سالروز "تولد محمدعلی جناح، بنیان‌گذار پاکستان"، در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، طی سخنانی اظهار کرد: موضوع این نشست مهم قائد اعظم، محمدعلی جناح، است. آنچه که دانشگاه فردوسی را واداشت در این برنامه مهم با سرکنسولگری پاکستان در مشهد همکاری کند، اندیشه‌های بلند و بزرگ جناح بود که همچنان تاثیرات خود را در پاکستان و جهان اسلام دارد.

وی افزود: اساس اندیشه و تفکر او در حوزه وحدت کشورهای اسلامی بوده که این کشورها قدرت و توان دارند که با هم‌افزایی توان خود در ابعاد مختلف، قدرتی را پدید آورند که قدرتی برتر در سطح منطقه، بین الملل و جهان است.

آموزش بیش از ۱۵ هزار فارسی‌آموز دانشگاه فردوسی در خارج از کشور

قبول با بیان اینکه دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه برتر بین الملل در ایران و یکی از دانشگاهای برتر در سطح منطقه است، عنوان کرد: دانشگاهی که میزبان بیش از ۱۷۰۰ دانشجوی خارجی از ۳۱ کشور جهان بوده، ۲۵ استاد بین المللی از ۲۵ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، بیش از ۱۵ هزارفارسی‌آموز در خارج از کشور دارد و رتبه اول را در سطح روابط بین الملل با کشورهای مسلمان داراست. 

مدیر همکاری‌های علمی-‌بین‌المللی دانشگاه فردوسی ادامه داد: دانشگاه فردوسی آمادگی خود را برای گسترش روابط با کشورهای مختلف به ویژه پاکستان اعلام می‌دارد. شاید اولین گام توسعه روابط دانشگاهی باشد و اینکه وزارت علوم پاکستان دانشگاه‌های ایران به ویژه دانشگاه فردوسی مشهد را به عنوان دانشگاه‌های معتبر قلمداد کند.

وی اضافه کرد: دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه‌های جهانی از فاصله ۴۸۰ تا ۸۰۰ جهانی قرار دارد و در برخی رشته‌ها چون کشاورزی در سطح ۲۰۰ جهان قرار گرفته است، بنابراین این انتظار وجود دارد که مدارک این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌های برتر جمهوری اسلامی در کشور پاکستان به عنوان مدارک معتبر شناخته شود و ما بتوانیم شاهد حضور دانشجویان از کشور پاکستان باشیم.

قبول بیان کرد: این دانشگاه آمادگی دارد تا در ترویج اندیشه‌های علامه محمد اقبال لاهوری، جواهر لعل نهرو و محمدعلی جناح نقش خود را در قالب پایان‌نامه‌ها، مقالات، همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف ایفا کند. از سال‌ها پیش تالار تخصصی مطالعات علامه اقبال لاهوری در این دانشگاه تاسیس شده ‌و امیدواریم این تالار بتواند نه تنها اقبال لاهوری، بلکه محمدعلی جناح و جواهر لعل نهرو را در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی خود قرار دهد.

مدیر همکاری‌های علمی-‌بین‌المللی دانشگاه فردوسی گفت: ما در دانشکده‌ای قرار داریم که به نام دکتر علی شریعتی مزین است. این استاد بزرگ یکی از پرچمداران اندیشه و تفکر وحدت و قدرت و همچنین دانش، علم و بنیادین بودن آن در جهان اسلام بوده است، بنابراین برگزاری این نشست را به فال نیک می‌گیریم و امیدوار هستیم که این برنامه در دانشگاه فردوسی مقدمه‌ای برای همکاری‌های دیگر باشد.

وی با اشاره به اینکه شاید آغاز هر ارتباطی از رهگذر زبان بگذرد، تصریح کرد: زبان است که می‌تواند فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف را به هم بشناساند. در حال حاضر زبان ترکی استانبولی در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس می‌شود و این آمادگی را داریم که مجددا کرسی زبان اردو در دانشگاه تاسیس شود و در صورت اعزام استاد زبان اردو فضای لازم را برای تدریس این زبان مهم در دانشگاه فردوسی مشهد که مهد زبان و ادبیات فارسی است و خراسان که از دیرباز بوده را فراهم کنیم.

قبول افزود: آمادگی دانشگاه فردوسی برای گسترس زبان و ادبیات فارسی در کشور پاکستان اعلام می‌کنیم. این دانشگاه در حال حاضر بزرگ‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان را در سطح بین الملل دارا بوده و حضور بیش از ۷۰۰ زبان‌آموز از ۳۰ کشور جهان گواه این سخن است.

مدیر همکاری‌های علمی-‌بین‌المللی دانشگاه فردوسی ادامه داد: ما آمادگی داریم که بورسیه‌های زبان و ادبیات فارسی را به دانشجویان کشور پاکستان مستقیما ارائه دهیم و از کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در کشور پاکستان حمایت کنیم. این موارد باعث می‌شود که بتوانیم در نزدیک شدن بیش از پیش روابط علمی و فرهنگی این دو کشور قدمی برداریم که نزدیک شدن آن‌ها قدرت جهان اسلام را گسترش خواهد داد و این آرمان قائد اعظم محمدعلی جناح بود.

انتهای پیام


10035847
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات گفت: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه شاهد گفت: دانشگاه شاهد دارای شش هزار دانشجو در تمام مقاطع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بی نظمی‌ها در فضای زندگی، در تمرکز و تصمیم گیری فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند و خلاقیت، سطح بهره‌وری و انرژی فرد را کاهش می‌دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است