علمی فناوری 10:32 - 02 خرداد 1398
رئیس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها:
رئیس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: انتظار ما از دانشگاه این است که سبک زندگی قرآنی را با مطالعات علمی به جامعه عرضه کند، اگر ما روزی بتوانیم در دانشگاه چنین کاری انجام دهیم، آن زمان می‌توان گفت که کار قرآنی دانشگاهی انجام شده است.

دانشگاه باید سبک زندگی قرآنی را با مطالعات علمی به جامعه عرضه کند

حجت الاسلام و المسلمین احمد ترابی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کیفیت نمایشگاه قرآن امسال، اظهار کرد: من در سال‌های گذشته احساس خوبی به نمایشگاه نداشتم، زیرا فضا گرم و گیرا نبود، اما امسال فضا گرم‌تر و حضور افراد با اشتیاق بیشتر است.

وی افزود: می‌توانیم در نمایشگاه هدفمندتر و با تنوع برنامه‌ای بیشتری کار کنیم، اما این قدم تازه برای رونق بهتر، طلیعه نویدبخشی است. امیدوارم هر سال یک قدم به جلو برویم و اگر سال آینده فضا بهتر، محتوا بیشتر و زمینه حضور مردم نیز بیشتر باشد، قطعاً ما از پیشرفت حاصل شده خوشحال و راضی خواهیم بود.

ترابی با بیان اینکه برای نمایشگاه دیر اعلام کردند و یک هفته یا کمتر به نمایشگاه مانده بود که قطعی شد، عنوان کرد: در عین حال دانشگاهیان استقبال خوبی کرده و فضایی را ایجاد کردند که حضور آن‌ها برای خود ما نیز غیر منتظره بود.

رئیس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: اگر بنا باشد کار جدی‌تری انجام گیرد، باید چند ماه قبل از نمایشگاه روی محتوا، شیوه‌ها، سبک کار، ارائه برنامه و تنظیم حضور افراد در نمایشگاه کار شود. باید حضور دانشجویان را به بهانه‌های مختلف فراهم کنند، نشست‌هایی باشد که در آن‌ها امتیازاتی به افراد قرآنی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در نمایشگاه مسابقه قرآنی برگزار کردیم که مطالعه قرآنی بود و از برگزیدگان آن در غرفه‌ها تقدیر کردیم. شاید اگر هر مجموعه‌ای، حوزه و غیر حوزه، همین برنامه را در یک شب برگزار می‌کردند، قطعاً فضا گرم‌تر و گیراتر می‌شد. امیدواریم برای سال‌های آینده با مشورت‌هایی که صورت می‌گیرد، کار قوی‌تر انجام شود.

ترابی در خصوص فعالیت قرآنی غرفه دانشگاه‌ها، گفت: فعالیت بسیار متنوع بود. دانشجویانی که کارهای قرآنی به صورت هنری انجام داده بودند، آن‌ها را در این غرفه‌ها عرضه کردند و همچنان مشغول انجام کار بودند. آیات قرآن بر لوح‌های مسی نوشته و قرآن با خط خوش تدوین شد. دانشجویان کارهای تجسمی داشتند. پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز عرضه شد.

رئیس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اضافه کرد: دانشجویان فعالیت‌هایی که در طول سال به عنوان قرآن انجام داده بودند، معرفی کردند و نشان دادند که دانشگاه‌ها در مسائل قرآنی فعال بوده و فعالیت می‌کنند. این موارد طی دو تا سه روز آماده شد. اگر بنا باشد آثار بهتر معرفی شوند، قطعاً دانشگاه‌ها بیشتر از این ذخیره و امکانات دارند.

وی با اشاره به اینکه ما کارهای بسیار زیربنایی و محتوایی عمیقی در نمایشگاه انجام ندادیم، تصریح کرد: اگر در این نمایشگاه نیز کاری از قبل آماده و عرضه شده، متعلق به افرادی است که کارهای عمیق قرآنی انجام دادند. قطعاً اگر این نمایشگاه بتواند کارهای عمیق را معرفی کرده و نیروهای قرآنی را به هم مرتبط کند، بسیار خوب است.

ترابی در خصوص نقش دانشگاه‌ها در فعالیت‌های قرآنی، عنوان کرد: ما چند نوع فعالیت داریم که یکی آشنایی بیشتر دانشجویان با مباحث قرآنی مانند روخوانی، محتوا و معرفت قرآنی است که این کار از چند طریق انجام می‌شود.

رئیس شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما درس‌های معارفی داریم که محور آن‌ها قرآن و نهج البلاغه است، اینکه افراد بدانند دانشجویان چند هزار ساعت در یک ترم یا یک سال با مباحث قرآنی در کلاس‌ها آشنا می‌شوند، قابل توجه است، اما کافی نیست.

وی بیان کرد: انتظار ما از دانشگاه این است که سبک زندگی قرآنی را با مطالعات علمی به جامعه عرضه کند. اگر ما روزی بتوانیم در دانشگاه چنین کاری انجام دهیم، آن زمان می‌توان گفت که کار قرآنی دانشگاهی انجام شده است.

ترابی با ارائه پیشنهادی برای بهتر شدن نمایشگاه قرآن در سال آینده، اضافه کرد: پیشنهاد من این است که با تمام مجموعه‌های اصلی شامل حوزه، دانشگاه، کتابداران و چاپ‌کنندگان کتاب‌های قرآنی صحبت شود تا نقدها و پیشنهادات را مطرح کنند که حتماً برای ارشاد مفید خواهد بود.



انتهای پیام


10134655
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است