استانی 17:25 - 06 اسفند 1396
شهردار مشهد خبر داد:
شهردار مشهد از آماده‌سازی 30 هزار پارکینگ برای زائران نوروزی مشهد خبر داد.

آماده‌سازی 30 هزار پارکینگ برای زائران نوروزی مشهد

به گزارش ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در شورای اداری استان که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های شهرداری مشهد برای تأمین پارکینگ عید نوروز، اظهار کرد: امسال 30 هزار پارکینگ در ایام عید نوروز برای زائران آماده‌سازی و در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نقشه این پارکینگ‌ها نیز برای قرار گرفتن در نرم‌افزار راهنمای زائر آماده شده است.

شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح جامع مشهد، تصریح کرد: 130هزار میلیارد تومان پروژه در قالب طرح جامع مشهد پیش‌بینی شده آینده 20 ساله شهر را ترسیم می‌کند. 

وی افزود: طرح جامع جدید شهر مشهد در سال 1383 ابلاغ شد و تا زمان ابلاغ این طرح 12 سال طول کشید. سال 1395 طرح به استانداری و بعد به شهرداری ابلاغ شد. شهرداری به دلایلی این طرح را بلاغ نکرد. بخشی از این دلایل بهانه بود، اما بخشی دیگر مطالب و حرف‌های غیرکارشناسی نبود.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: این طرح در 19 آذرماه امسال برای اولین بار در کشور رونمایی شد، چراکه در کشور تاکنون مرسوم نبوده که طرح جامع رونمایی شود. این طرح به این دلیل رونمایی شد تا مردم مشهد، کارشناسان و ذی‌نفعان از ابلاغ این طرح مطلع شوند.

شهردار مشهد با اشاره روند توسعه شهر مشهد، گفت: جمعیت مشهد از سال 1318 تا 1355، حدود 9 برابر شده است. در 40 سال بعد از انقلاب نیز جمعیت از 66 هزار و 700 نفر به سه میلیون نفر رسیده و حدود چهار برابر شده است. وسعت شهر با جمعیت آن چندان سازگار نیست، لذا با تحول شهر مشهد، بیش‌تر ساخت‌وسازها در اطراف شهر صورت گرفته است.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که «طرح جامع مشهد فرصت‌هایی را ایجاد کرده است»، عنوان کرد: این جمله این فرصت‌ها می‌توان به ایجاد وحدت رویه در تصمیمات توسعه شهر، تعیین وظایف و اختیارات متقابل تمام دستگاه‌های ذی‌نفع در توسعه شهر مشهد، اطلاع‌رسانی به شهروندان در خصوص آینده شهر و ایجاد امکان تحقق خدمات شهری بیش‌تر اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که «راجع به برخی موارد باید تصمیماتی گرفته شود که هم‌چنان گرفته نشده است»، تصریح کرد: یکی از این موارد تداخل مرز محدوده با بافت موجود در روستاها است، مورد دیگر سند پهنه‌بندی حریم شهر مشهد است که حریم شهر مشهد چند برابر شده، اما هیچ سندی برای آن وجود ندارد و مورد آخر نیز طرح جامع و تفصیلی محدوده منفصل توس است.

شهردار مشهد با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح جامع مشهد، گفت: 13 منطقه شهر مشهد به 17 منطقه تبدیل شده، یکی دیگر از موارد منطقه‌بندی جدید حریم و مورد بعدی بودجه‌نویسی عملیاتی است.

وی بیان کرد: حریم طرح جامع سوم مشهد 34 هزار هکتار است که به 5/86 هزار هکتار تبدیل شده است، طرح جامع دوم 30 هزار هکتار با 45 روستا بوده و طرح جامع سوم 5/86 هزار هکتار با 138 روستا است.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که «این طرح چالش‌هایی را ایجاد می‌کند»، عنوان کرد: یکی از این چالش‌ها افزایش وسعت حریم از 30 هزار هکتار به 5/86 هزار هکتار است. حریم مشهد بدون هیچ ابزاری و تنها از روی کاغذ، عدد و نقشه سه برابر شده است. این افزایش حریم سبب افزایش قیمت اراضی می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون در هیچ شهری مدیران در زمینه کنترل حریم موفق نبودند و اگر ما هم نهادی را برای این کار درست نکنیم دچار همین وضع می‌شویم و کنترل حریم شهرداری از دستمان خارج خواهد شد.

شهردار مشهد با اشاره به این‌که «اولین مشکل تداخل با تقسیمات کشوری است»، تصریح کرد: مشکل بعدی سند پهنه‌بندی حریم است که جزو وظایف شهرداری نیست و تهیه آن برعهده وزارت مسکن و شهرسازی است. مورد دیگر تعیین وضعیت ساماندهی صنایع و کارگاه‌های مزاحم شهری و مورد بعدی ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی در سکونت‌گاه‌های شهری است.

وی با بیان این‌که «زمانی طرح تفصیلی به هفت حوزه برنامه‌ریزی ارائه شد که طرح جامع شروع شده بود»، عنوان کرد: طرح تفصیلی 10 سال پیش در دنیا به گونه‌ای دیگر با امروز تهیه می‌شد. این پیش‌رفتن با سبک قدیم یکی از چالش‌ها است. اول حوزه بسیار مهم یعنی جنوب غربی تا نیمه اول فروردین تحویل گرفته می‌شود. کل برنامه طرح تفصیلی تا شهریورماه است؛ این طرح تفصیلی دیگر قابل بازنگری نیست.

تقی‌اده خامسی گفت: تراز مالی این طرح 130 هزار میلیارد تومان است که 55 درصد آن متعلق به دولت است. اگر این طرح اجرا نشود در 20 سال آینده شهری شبیه همین شهر یا شاید بدتر خواهیم داشت.

انتهای پیام


9691582
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است