گوناگون 16:31 - 23 مهر 1398
سر زدن به بناهای باشکوه، معاشرت با مردمان خونگرم و سوغات‌ها و خوراکی‌های خوشمزه و... تنها  گوشه‌ای از جذابیت‌هایی است که در سفر به اصفهان با آن رو به رو می‌شوید.

اماکن دیدنی ناشناخته اصفهان

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام گت بلیت، بسیاری از با ارزش‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان که شهرتی جهانی دارند، متعلق به دوره صفویه است. جاذبه‌های گردشگری اصفهان زبانزد خاص و عام است، با این حال بسیاری از آن‌ها از دید گردشگران پنهان مانده است. در این مطلب شما را با این دیدنی‌ها آشنا می‌کنیم. برای سفر هوایی به این شهر دوست داشتنی، می‌توانید بلیط هواپیما تهران اصفهان، بلیط هواپیما مشهد اصفهان و بلیط هواپیما  اصفهان تهران را از گت بلیت تهیه کنید.

اصفهان در یک نگاه

اصفهان یکی از کلان شهرهای ایران سومین شهر بزرگ و پرجمعیت کشورمان است و هر ساله گردشگران بسیاری از ایران و سایر نقاط دنیا آن را به عنوان یکی از مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند.

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۵ اصفهان به همراه رشت در شبکه شهر خلاق که زیر نظر یونسکو فعالیت می کند، قرار گرفت. همچنین بیشتر آثار تاریخی این شهر ثبت جهانی شده‌اند و به همین دلیل از جمله شهرهای ایرانی  با بیشترین توریست خارجی است.

اصفهان

تاریخ‌شناسان قدمت اصفهان را به دوران هخامنشیان و ساسانیان نسبت می‌دهند، با این حال از آن جایی که این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی این سلسله‌ها  ارزش استراتژیک نداشت، چندان مورد توجه نبود و نام دیگری غیر از اصفهان داشت. رفته رفته با روی کار آمدن حکومت‌های اسلامی این شهر مورد توجه قرار گرفت.

اما اوج شکوفایی اصفهان را باید به دوره ی صفویه مربوط دانست. در این بازه زمانی اصفهان به عنوان پایتخت ایران انتخاب و از آن جایی که در اطراف زاینده رود قرار داشت، به سرعت مورد توجه قرار گرفت و از آن پس به یکی از مهمترین شهرهای ایران تبدیل شد. بسیاری از بناهای با ارزش کنونی نیز از دوره صفویه به جای مانده است.

دیدنی های ناشناخته اصفهان

پل خواجو، میدان نقش جهان، سی و سه پل، منارجنبان و... از جمله منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری با شهرتی جهانی است. اما شاید علاقه دارید این بار در سفر به اصفهان، علاوه بر این دیدنی‌ها به بعضی از جاذبه‌های ناشناخته و مهجور اصفهان نیز سر بزنید. در ادامه شما را با بعضی از آنها آشنا خواهیم کرد.

خانه مشروطه

اصفهان در دوران مشروطیت یکی از کانون‌های اصلی مبارزه بوده و عجیب نیست اگر بتوان آثاری از این دوران را در شهر دید. خانه مشروطه یکی از جالب‌ترین و با ارزش‌ترین بناهای به جای مانده از دوران مشروطه است.

خانه مشروطه

جالب است بدانید این خانه پس از به توپ بستن مجلس، یکی از اصلی‌ترین کانون‌های مشروطه و محل ملاقات مشروطه خواهان اصفهان و ایل بختیاری بود. همچنین این خانه تا دوره مشروطه دوم محل زندگی حاج آقا نورالله اصفهانی، یکی از روحانیون تراز اول ایران بوده است.

در حال حاضر این خانه زیبا به موزه مشروطه تبدیل شده و بسیاری از اسناد و مدارک این جنبش را می‌توان در بخش‌های مختلف آن دید. همچنین معماری این بنا در نوع خود منحصر به فرد است با دو حیاط بیرونی و اندرونی و دو شاه‌نشین و خصوصا اُرسی‌های گره‌چینی شده، بهشت عشاق معماری و عکاسی است.

برای سر زدن به خانه مشروطه می‌توانید هر روز از ساعت ۸ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۰ به خیابان نشاط، کوچه چهاردهم مراجعه کنید.

عصارخانه شاهی

سر زدن به کارگاه‌های سلطنتی، همیشه جذابیت ویژه‌ای دارد، با این حال متاسفانه بسیاری از این بناها از بین رفته‌اند و در حال حاضر مرجعی برای شناخت فعالیت‌های صنعتی پیشینیان‌مان وجود ندارد. عصارخانه شاهی از جمله معدود کارگاه‌های سلطنتی است که نه تنها سالم است بلکه تقریبا تمام تجهیزات مورد نیاز در آن وجود دارد!

عصارخانه شاهی

عصارخانه به معنای روغن کشی است و قدمت آن به اوایل دوره صفویه نسبت داده می‌شود. در این بنا دو آسیاب بزرگ وجود دارد که در گذشته به منظور له کردن دانه‌های روغنی استفاده می‌شد.

جالب است بدانید این کارگاه تا ۱۰۰ سال پیش دایر بود و هم زمان با صنعتی‌شدن جوامع، به کار خود پایان داد. در حال حاضر نیز به شهرداری تعلق دارد و در بعضی از روزهای سال پذیرای علاقه‌مندان است.

بنابراین اگر خوش شانس هستید در سفر به اصفهان می‌توانید به ضلع شمال شرقی میدان نقش جهان، بازار مخلص مراجعه و از این عصارخانه دیدنی، بازدید کنید.

مجموعه علی قلی آقا

علی قلی آقا یکی از خواجه‌های دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بود که با وقف بخشی از اموال خود این مجموعه عظیم و ارزشمند را برای استفاده‌های عام‌المنفعه بنا کرد. مجموعه علی قلی آقا شامل مسجد، حمام، بازارچه و چهارسوق است.

حمام علی قلی آقا

حمام این مجموعه در حال حاضر به موزه مردم شناسی تبدیل شده و با بازدید از آن در کنار لذت بردن از معماری بی نظیر این حمام تاریخی می‌توان با گذشته و آداب و رسوم مردم این خطه نیز آشنا شد. بعد از سر زدن به حمام، پیشنهاد می‌کنیم از بازار و سقاخانه و چهارسوق این مجموعه نیز دیدن کنید و در حال و هوای دوران صفوی قدم بزنید.

این مجموعه مسجد کوچکی دارد که معماری و کاشیکاری آن در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند علاقه‌مندان به هنر و معماری را چند ساعت سرگرم نگه دارد.

پس در سفر به اصفهان، دوربین‌تان را بردارید و به محله بیدآباد و مجموعه علی قلی آقا سر بزنید و فارغ از شلوغی‌های زندگی شهری چند ساعت در حال و هوای ایران قدیم و عصر صفویه، خیابان‌ها و گذرها را پرسه بزنید.

آدرس: اصفهان، میدان شهدا، خیابان جامی، گذر علی قلی آقا

در این مطلب سعی کردیم شما را با بعضی از دیدنی‌ترین بناهای اصفهان که از دید گردشگران پنهان مانده آشنا کنیم؛ بنابراین با تهیه بلیط هواپیما تهران اصفهان، بلیط هواپیما مشهد اصفهان و بلیط هواپیما  اصفهان تهران از گت بلیت، در سفر به این شهر دوست داشتنی در کنار بناهای معروف، به این آثار نیز سر بزنید و غرق در لذت کشف ناشناخته‌ها شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی


10267316
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است