فرهنگی‌هنری 02:36 - 30 مرداد 1397
نمایشگاه ایران‌نوشت در حالی ششمین دوره خود را برگزار می‌کند که تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار نیز مانند بسیاری از فعالان اقتصادی حوزه‌های دیگر تحت تاثیر گران شدن ارز هستند. تولیدکنندگانی که بعد از سال‌ها فعالیت فقط توانستند ۳۰ درصد از سهم بازار نوشت‌افزار کشورمان را به خودشان اختصاص دهند.

یک رویداد فرهنگی دیگر تحت تاثیر گران شدن ارز

به گزارش ایسنا، شرکت‌کنندگان این دوره‌ نمایشگاه ایران‌نوشت از اینکه مجبور شده‌اند تحت تاثیر شرایط اقتصادی، قیمت محصولات خود را افزایش دهند، احساس خوشایندی ندارند و برخی از آنها وضعیت فروش را نسبت به دوره‌های گذشته ضعیف‌تر می‌دانند.

اکثر غرفه‌دارهای ششمین نمایشگاه ایران نوشت فروشنده‌هایی هستند که برای اولین‌بار در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند اما با توجه به اطلاعاتی که از حسابداری شرکت‌هایی که در آن کار می‌کنند، گرفته‌اند، اظهار می‌کنند امسال نسبت به سال‌های گذشته فروش رضایت‌بخشی نداشته‌اند و هنوز بسیاری از آنها هزینه‌ای که برای اجاره غرفه پرداخت کرده‌اند، جبران نکرده‌اند چه برسد به اینکه سودی داشته باشند.

اجاره غرفه‌های این نمایشگاه بنا بر متراژ آن متغیر است، برای مثال هزینه یک غرفه ۱۲ متری سه میلیون تومان و هزینه غرفه‌هایی با متراژهای بالاتر ۱۰ میلیون تومان است و حاضران این نمایشگاه امیدوارند هزینه‌ای را که برای غرفه‌ها پرداخت کرده‌اند، با فروش روزهای باقیمانده این رویداد جبران کنند.

برخی از این غرفه‌دارها می‌گویند: دفتر ۸۰ برگی که در نمایشگاه سال گذشته با قیمت ۲۵۰۰ تومان عرضه می‌کردند، مجبورند به دلیل افزایش قیمت کاغذ با دو برابر قیمت یعنی ۴۵۰۰ تومان عرضه کنند. زیرا سال گذشته کاغذ را بندی ۷۰ هزار تومان می‌خریدند اما امسال بین ۱۵۵ تا ۱۸۸ هزار تومان خریداری کرده‌اند.

سعید حسینی- مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی-  نیز درباره مساله گران شدن ارز و وضعیت تولیدکنندگان این حوزه اظهار کرده بود: «متاسفانه بخش زیادی از مواد اولیه تولیدات داخلی مانند کاغذ، وارداتی است و با افزایش چند برابری قیمت‌ها برای ما این نگرانی ایجاد شده است که بازار در آینده چه وضعیتی خواهد داشت اما تولیدکنندگان سود خود را نزدیک به صفر کرده‌اند تا رشد قیمت به بیش از ۱۰۰ درصد نرسد. اینکه ما فکر کنیم بالارفتن قیمت ارز لزوما به سود تولیدکننده باشد، این چنین نیست.»

با این وجود تنوع محصولات این دوره از نمایشگاه نوشت‌افزار بالا است و تقریبا همه‌ی تولید کنندگان این حوزه سلیقه‌های مختلف مردم را برای تولید محصولات‌شان از طرح‌هایی با عکس شهدا و قهرمانان ملی روی دفتر و کیف و لوازم تحریر گرفته تا شخصیت‌های کارتونی و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران مورد توجه قرار داده‌اند.  طبق اظهارات محمدجعفر کبریایی- قائم مقام اجرایی ششمین نمایشگاه «ایران نوشت» در این نمایشگاه ۱۰۰۰ محصول جدید به مخاطبان عرضه و در این آثار تلاش شده است تا کاراکترها و شخصیت‌های ایرانی معرفی شوند.

تنوع محصولات موجب شده تا این نمایشگاه مخاطبان خودش را تا حدودی پیدا کند و کودکان و نوجوانان، خانواده‌هایشان را برای خرید از آن ترغیب ‌کنند. برخی از این خانواده‌ها حالا حدود سه سالی می‌شود که لوازم تحریر فرزندانشان را از چنین نمایشگاهی خریداری و تهیه می‌کنند. گرچه بسیاری از خانواده‌ها یکی از مهمترین و موثرترین عامل جذب فرزندانشان به این نمایشگاه را برنامه تلویزیونی و حضور خاله‌های برنامه کودک در نمایشگاه ایران نوشت می‌دانند.

یکی از مراجعه کننده‌های این نمایشگاه به ایسنا، می‌گوید: قیمت‌های نمایشگاه نسبت به مغازه‌ها کمی پایین‌تر است اما من هر سال به اصرار پسرم و به دلیل پخش زنده برنامه‌های کودک و نواجوان با حضور خاله‌های تلویزیونی به ایران نوشت مراجعه می‌کنم. پسر من به هر چه که خاله‌های این برنامه‌ها می‌گویند، گوش می‌کند و تاکید دارد حتما کالای ایرانی بخرد. به همین دلیل همه‌ی لوازم تحریرش را با طرح شخصیت‌های انیمیشنی فیلشاه، شاهزاده روم و برنامه‌های شبکه پویا خریده است.

او ادامه می‌دهد: اما همه‌ی خرید من به این نمایشگاه ختم نمی‌شود و بعد از شروع سال تحصیلی جدید، مدرسه تاکید می‌کند که پوشه‌های رنگ خاص یا ابزاری که والدین را هنگام ثبت نام در جریان آن نمی‌گذارند، تهیه کنیم. به همین دلیل مجبور می‌شوم یک بار دیگر برای خرید اقدام کنم.

در این میان خانواده‌هایی نیز هستند که تفاوت قیمتی بین محصولات عرضه شده در این نمایشگاه و فروشگاه‌های سطح شهر نمی‌بینند و تصورشان این بوده که چنین فضایی می‌توانسته جذابیت بیشتری داشته باشد در حالی که این طور نبوده است.

ششمین نمایشگاه ایران نوشت که از ۲۲ مرداد ماه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب افتتاح شده و تا دوم شهریور ماه برپاست، بخش‌های جنبی و ویژه برنامه‌های دیگری هم دارد.

جمع آوری کمک برای تهیه لوازم تحریر دانش آموزان اهالی منطقه دشتیاری در سیستان و بلوچستان(پویش ملی جمع آوری نوشت افزار برای آینده سازان ایران) و بسته‌های هدیه ویژه دانش آموزان مناطق محروم با قیمت ۳۵۰۰ تومان نیز برای برخی از مراجعه کنندگان جالب است و با مشارکت آنها همراه شده است.

دفترهایی با طرح شهدا در نمایشگاه ایران نوشت

همچنین جمع‌آوری ضایعات کاغذ، کتاب‌های فرسوده، جزوه‌ها و روزنامه باطله توسط یکی از غرفه‌ها یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی در این دوره از نمایشگاه است. مراجعه کنندگان در ازای هر کیلو کاغذ و کتاب باطله می‌توانند لوازم تحریر رایگان دریافت کنند. گرچه مسوول این بخش درباره استقبال مخاطبان از چنین طرحی اعلام می‌کند: این طرح ابتدا در شهرستان‌ها برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود اما آن طور که در تهران توقع داشتیم از آن استقبال نشد.

طراحی و کاریکاتور چهره کودکان در ۱۵ دقیقه، گریم صورت و عکاسی رایگان نیز که تقریبا در همه‌ی برنامه‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان وجود دارد، در این نمایشگاه نیز مورد توجه قرار گرفت.

طبق اظهارات مسوولان این حوزه، گردش مالی این بازار در حداقل‌ترین حالت ممکن خود چهار میلیارد تومان برآورد می‌شود که این مبلغ بسیار قابل توجه بوده و اگر سهم نوشت افزارها به کلی متعلق به تولیدکننده‌های داخلی باشد، برای ۵۰ هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد. 

انتهای پیام

  

   


9881149
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی درخت گردو در سالن شیخ بهایی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شش فیلم داریوش مهرجویی با قاب‌هایی شبیه به زندگی از جنس فلسفه و شعر و عرفان در جشنواره فیلم مسکو به نمایش گذاشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری برگزار و بخش‌های رقابتی، ترویجی و کارگاه‌های این دوره تشریح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونسیتی باعث افتخار مردم پاکستان هم شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افتخاری گفت: ما صدای لحظه‌ها هستیم و رادیو این توان را دارد که به روز و به لحظه صدای خود را به مخاطب برساند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست خبری عوامل برنامه تلویزیونی« به افق فلسطین » صبح امروزدر اداره کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فرهاد قائمیان گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآفرین باشند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پوستر ویژه به هنرمندی حسن روح‌الامین به مناسبت انتشار سروده‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات علیه اسرائیل خواندند منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین تجلیل از دست اندرکاران ویژه برنامه‌های قرآنی کشور» به میزبانی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو در حالی در پایتخت روسیه در حال برگزاری است که حضور نمایندگان کشور‌های عضو گروه بریکس، جلوه متفاوتی به این رویداد بخشیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است