بین‌الملل 08:51 - 25 بهمن 1394
وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی، به اظهارنظر درباره بحران سوریه و وضع این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا با هیفی بوظو، رئیس دفتر شبکه تلویزیونی اورینت، متعلق به معارضان سوری، گفتگو کرد. 


جان کری درپاسخ به سوالی درباره توفق خشونت و اجرای آتش بس در سوریه گفت: در قضاوت بیشتر افراد آتش بس پایان مناقشه محسوب می‌شود که ما الان در این مرحله بسر نمی‌بریم. این توقف خصومت، نوعی توقف است و به عبارتی دیگر این پایان موقتی خصومت‌ها است که ما امیدواریم به سمت آتش بس پایدار‌تر برویم اما این بستگی به روند سیاسی خواهد داشت. مهم است که طرف‌ها به میز مذاکره در ژنو برگردند. 


وی مدعی شد: اسد ممکن است فکر کند بر بالای موج سوار شده است اما اگر این روند سیاسی کارساز نباشد باور کنید که این سریعا از بین خواهد رفت. جنگ شدید‌تر می‌شود و تروریست‌ها بیشتر خواهند شد و نابودی بیشتر در پی خواهد داشت. اوضاع بد‌تر درباره آوارگان به وجود خواهد آمد. 


وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: این جنگ نمی‌تواند بدون حل و فصل سیاسی پایان یابد. باید راه حل سیاسی داشته باشید طوری که بتوانید سوریه متحد ایجاد کنید و مردم سوریه محافظت شوند. ما مسلما می‌خواهیم همزمان تندروهای خشن را شکست دهیم. داعش و النصره جزیی ازتوقف خشونت نیستند و جنگ علیه آن‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. 


جان کری در پاسخ به سوالی درباره این ادعا که روسیه معارضان دولت سوریه را در این کشور هدف می‌گیرد، گفت: این غیرقابل قبول است. روس‌ها لازم است درباره جایی که در حال بمباران هستند و جایی که در حال تعامل هستند، آگاهانه‌تر عمل کنند و ما امیدواریم آن‌ها این کار را انجام دهند. 


وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ادعای حضور نظامیان ایرانی، عراقی و رزمندگان حزب الله، گفت: «ما طرفدار شبه نظامیان خارجی از هیچ جایی نیستیم. حزب الله یا شبه نظامیان شیعه عراق نباید در سوریه دخالت کنند و بخشی از توقف خصومت‌ها برای عقب کشیدن این افراد است و برای آن‌ها تصریح کنیم که اولا جایی در سوریه ندارند و دوما خشونت باید متوقف شود و آن‌ها باید به این روند احترام گذارند و اگر این کار را انجام ندهند خودشان ممکن است از طرف هر کسی هدف قرار گیرند.» 


جان کری درباره این ادعا که جنگنده‌های روسیه مردم غیر نظامی را هدف می‌گیرند نیز مدعی شد: «ادعاهای زیادی مطرح است. ما می‌دانیم که بمب‌ها انداخته شده است و کشته شدند. افراد بیگناهی نیز به خاطر این بمب‌ها زخمی شدند. برخی از این تسلیحات بمب‌های غیرهدایت شونده هستند که هدف گیری دقیق ندارند. بنابراین به هرجایی برخورد می‌کنند که این نابرابر و اشتباه است و باید متوقف گردد. این پتانسیل وجود دارد که به عنوان جنایت جنگی شناخته شود.» 


وی درباره آینده بشار اسد، رئیس جمهور قانونی سوریه، گفت: آمریکا و بسیاری از متحدانش معتقدند اگر اسد در سوریه باشد این کشور هرگز رنگ صلح را نخواهد دید. ما معتقدیم اسد با اعلام اینکه قصد ندارد در انتخابات شرکت کند باید به گذار کمک کند. وی قصد دارد به ساخت مجدد کشورش کمک کند، اما من در این زمینه نگران هستم. 


وزیر امور خارجه آمریکا درباره همکاری ایران روسیه و اسد برای حل بحران سوریه گفت: راه حل سیاسی در سوریه مستلزم موافقت ایران و روسیه و رژیم اسد با آن است. خواه این اتفاق بتواند در شرایط فعلی یافتد یا نیافتد باید مولفه‌های فعلی را دید. واضح است اگر رژیم اسد به مسئولیت‌های خود عمل نکند وایرانی‌ها و روس‌ها با توجه به وعده‌هایی که به جامعه بین المللی دادند از اسد نخواهند این کار را انجام دهد، جامعه بین الملل در آن صورت مانند احمق‌ها نخواهد نشست و نظاره گر نخواهد بود. فعالیت‌ها برای افزایش فشار به آن‌ها افزایش خواهد یافت. 


جان کری درباره تصمیم عربستان و امارات درباره حمله به سوریه و حمایت وزیر دفاع آمریکا از آن، گفت: من با اشتون کار‌تر وزیر دفاع موافق هستم. این درست است. این احتمال وجود دارد که نیروهای زمینی بیشتری برای مقابله با داعش به کار گرفته شوند. 


 وی در بخشی دیگر از اظهارهاتش مدعی شد: «رژیم اسد در حال مبارزه با داعش نیست و هرگز نیز چنین نبوده است و یکی از دلایلی که داعش رشد کرد به خاطر این بود که رژیم اسد توافق شیرینی با داعش داشت. نفت از آن‌ها می‌خرید و آن‌ها را تنها گذاشته بودو در حال حمله به آن‌ها نبود و آن‌ها رشد کردند. بنابراین ما در حال پاکسازی خرابکاری اسد درمورد داعش هستیم و ما انتظار نداریم اسد که خود نقش داشته است در این زمینه کمک کند.» 


جان کری درباره روابط ایران و امریکا پس از توافق هسته‌ای گفت: گمانه زنی زیادی در این مورد مطرح می‌شود. ما صریحا گفتیم توافقی که با ایران رسیدیم درباره منطقه و درباره جنگ در سوریه و دیگر مسائل نیست، بلکه درباره تسلیحات هسته‌ای بود و همانطور که شما می‌دانید ما اختلافاتی با ایران درباره مسائل مختلف داریم. هیچ تفاهمی وجود ندارد. ما مایلیم ایران مانند کشوری عادی رفتار کند و بخشی از جامعه ملل باشد و به قوانین و استاندارد‌های بین المللی عمل کند که معنای آن توقف دخالت در امور کشورهای دیگر است. 


وی افزود: امیدوارم که در ماههای آینده ایران بتواند در مسیر گروه بین المللی حامی سوریه خود را ثابت کند و نیروی سازنده برای بازگرداندن صلح در سوریه و همچنین یمن باشد. این دو کشور جایی است که ایران می‌تواند ثابت کند آماده ملحق شدن به جامعه ملل است و نقش مثبت متفاوتی را ایفا کند. ما از این استقبال می‌کنیم اما در حال حاضر ما هیچ ترتیباتی با ایران در این زمینه نداریم. 




مجری پرسید در پایان، جناب جان کری وزیر امورخارجه، چه حرفی با مردم سوریه دارید و پیام شما چیست؟ 
 کری گفت: «پیام من به مردم سوریه تحسین فوق العاده شجاعت باور نکردنی و ایستادگی آن‌ها در سخت‌ترین شرایط است. شیوه ایستادگی مردم سوریه در برابر حملات واقعا تحسین برانگیز است و من به آن‌ها می‌گویم برای آینده سوریه متحد، آزاد، مستقل، بدون مداخله دیگران و دارای حاکمیت کاملا مستقل ایستادگی کنند.






انتهای پیام/

7681416
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است