گوناگون 13:00 - 30 فروردین 1398

نقش صداقت و پایبندی به راستگویی در مقدمات ظهور امام مهدی (عج)

به گزار، خبرنگار مهر، سید حامد شاهرخی در رابطه با پروژه تحقیقاتی خود با عنوان «نقش صداقت و پایبندی به راست‌گویی در مقدمات ظهور امام مهدی (عج)» اظهار داشت: این پروژه از جمله پروژه‌های مربوط به میز اخلاق از قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی است.

وی در بیان مسأله این پژوهش گفت: مسأله ظهور و غیبت حضرت مهدی (عج) به عنوان باوری فراگیر در میان فرق و مذاهب اسامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، لذا در این زمینه نظریه‌های مختلفی وجود دارد.

 

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آرا مختلف در زمینه مهدویت تصریح کرد: این اختلاف آرا به گونه‌ای است که نتیجه یک دیدگاه می‌تواند آمادگی دائم برای قیام بر علیه ظلم و فساد و شکل دهی به حرکتهای اصلاحی و سازنده اجتماعی باشد و در مقابل، دیدگاه دیگری وجود دارد که به تعطیلی بسیاری از احکام اجتماعی اسلام و موجب بی تفاوتی و بی اعتنایی نسبت به امور اجتماعی و اصلاح جامعه است.

وی گفت: این طرح بر اساس این دیدگاه که علاوه بر اراده الهی، اراده و اختیار بشر و رفتار او از جمله صداقت و راستگویی می‌تواند در رُخداد ظهور مؤثر باشد، تدوین شده است.

شاهرخی افزود: بر اساس منابع روایی، برای غیبت دلایلی چون حفظ جان آن حضرت، آزادگی از بیعت با دیگران، آزمایش و تربیت انسان‌های مناسب برای قیام و حکومت، ایجاد اشتیاق و آماده سازی برای حکومت جهانی حضرت و… بیان شده است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد آمادگی و از بین بردن موانع غیبت در میان منتظران، نیاز به خودسازی و گسترش فضائل اخلاقی اعم از فردی و اجتماعی در جامعه است، گفت: از جمله مهمترین آنها، مسأله «صداقت و پایبندی به راستگویی» است.

 

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بر اساس دلایل عقلی (فطرت) و نقلی (آیات و روایات)، پایبندی به صداقت در اندیشه، گفتار و عمل از بنیادی‌ترین پایه‌ها و اصول اخلاقی تشکیل دهنده جوامع انسانی است که می‌تواند در بهبود عملکرد و اثربخشی و تحقق اهداف حاکمان در ایجاد جامعه‌ای زمینه ساز برای ظهور حضرت حجّت (عج) بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: بر اساس آموزه‌های دینی، باید آثار و لوازم صداقت در همه عرصه‌های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی مؤمنان نمایان باشد؛ از این رو، منتظران باید برای گسترش فرهنگ و ارز شهای اخلاقی اسلام، به ویژه صداقت بکوشند و زمینه را برای نهادینه شدن آن فراهم کنند.

شاهرخی مهمترین اهداف این پژوهش را توجیه صداقت به عنوان مؤلفهای اثرگذار در زمینه سازی ظهور، ارائه سیاست‌ها و راهکارهای گسترش فرهنگ راستگویی در میان منتظران، ترویج و ارتقای فرهنگ صداقت در جامعه با به کارگیری آموزه‌های دینی (زمینه سازی ظهور) و ارائه سیاست‌ها و راهکارهای گسترش فرهنگ راستگویی در میان حاکمان و جامعه منتظر دانست.

وی افزود: در این پژوهش به معرفی اجمالی علل غیبت و زمینه‌های ظهور، استفاده از منابع اهل تسنن (با ملاحظات روشی در اتقان استناد)، مصادیق تاریخی بی صداقتی، مصادیق صداقت و دروغ در میان مردم و حاکمان و استفاده از ادبیات قابل فهم برای عامه مردم توجه ویژه شده است.

رئیس اداره پژوهش پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: این پروژه علمی در حال حاضر در دست تحقیق است و در آینده به‌صورت کتاب منتشر خواهد شد


10106768
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است