اجتماعی 10:39 - 08 تیر 1401
مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان گفت: ما اولین محصول سلولی کشور را وارد فهرست دارویی برای درمان بیماری خودایمنی و ژنتیکی «ویتیلیگو» کردیم.

اولین محصول سلولی برای درمان «ویتیلیگو» وارد فهرست دارویی شد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مسعود وثوق مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ما در قرن حاضر شاهد ارتقای سطح خدمات بهداشتی و پیشرفت دانش بشر در حوزه‌های مرتبط به سلامت هستیم.



وی افزود: خروجی این پیشرفت و ارتقای سطح سلامت، افزایش سطح امید به زندگی در کلیه جوامع بشری است بطوریکه سطح امید به زندگی در قرن حاضر نسبت به سالها و قرون گذشته افزایش معنادار و چشمگیری پیدا کرده است.



مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان گفت: با افزایش طول عمر و پیر شدن جوامع، میزان ناتوانی افراد به علت کهولت سن و بیماری‌های تحلیل برنده‌ای که اندام‌ها و سیستم بدن را درگیر می‌کند خیلی افزایش پیدا می‌کند اما دانش پزشکی بازساختی به عنوان یک دانش بین رشته‌ای دو هدف اصلی ترمیم و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده را دنبال می‌کند و با این دو رویکرد می‌توان به ارتقای سطح رضایتمندی افراد از زندگیشان کمک کنیم.



وثوق درمورد دستاوردهای پژوهشگاه در این حوزه اظهارکرد: دانش پزشکی بازساختی دو بال اصلی دارد؛ بال سلول‌های بنیادی و بال مهندسی بافت که این دو بال به تحقق دو هدف ترمیم و جایگزینی بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کنند.



وی افزود: دانش سلول‌های بنیادی به تولید انبوه انواع رده‌های سلولی در جهت جایگزینی کمک می‌کند و دانش مهندسی بافت هم ساخت داربست مناسب برای لانه گزینی سلول‌های تولید شده را ایجاد می‌کند.

وثوق یادآورشد: ما سلول‌های بنیادی جنینی را برای اولین بار در سال 2004 در پژوهشگاه رویان و منطقه غرب آسیا ایجاد کردیم.

وی افزود: بعد از کسب توفیقات در علوم پایه و ایجاد رده‌های مختلف سلولی، در فاز بعد باید دانش را به مرحله تجاری سازی و استفاده برسانیم و سلول را تحت فرآیند کارآزمایی بالینی بررسی کنیم که بین 6 تا 12 سال طول می‌کشد.

مدیر گروه پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه این فرآیندها با نظارت سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور انجام می‌شود و اداره‌های مختلف سازمان در این کار دخیل هستند گفت: ما اولین محصول سلولی کشور را وارد فهرست دارویی برای درمان بیماری خودایمنی و ژنتیکی «ویتیلیگو» کردیم.

انتهای پیام/


11608800
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است