استانی 21:30 - 21 مرداد 1399
استاندار گیلان عنوان کرد
ایسنا/گیلان استاندار گیلان بر لزوم توجه به موضوع بالا بردن تاب آوری اجتماعی نیز تاکید و عنوان کرد: این مهم یکی از راهبردهای غلبه بر دشواری های ناشی از کروناست و تاکید دارم به طور جدی در دستور کار باشد.

تاب آوری اجتماعی؛ راهبرد غلبه بر دشواری های کرونا

ارسلان زارع عصر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که با حضور جمعی از فعالان مدنی و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط در استانداری برگزار شد، با گرامیداشت ۲۲ مردادماه، روز ملی تشکل ها و مشارکت مردمی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار و متوازن، حضور و اثرگذاری مردم در تمامی حوزه‌ها و سطوح اجرایی و مدیریتی جامعه است که در قالب نقش‌آفرینی تشکل‌های اجتماعی بروز و ظهور می یابد و در بسیاری از کشورها نیز به عنوان معیار مورد توجه قرار می گیرد.

وی تشکل های اجتماعی را حلقه مستحکم ارتباطی برای تعامل مثبت و موثرتر مجموعه حاکمیت، نظام سیاسی و دولت با جامعه مدنی خواند و گفت که اثرگذاری بارز آنها را در جریان مدیریت و مقابله با کرونا شاهد بودیم.

استاندار گیلان اطرنشان کرد: طبق معیارهای اصیل اسلامی، نه فقط بین مرد و زن تفاوتی به لحاظ جایگاه و منزلت اجتماعی وجود ندارد بلکه زنان در کنار مردان و هر دوی آنها، دارای مقام و کرامت انسانی هستند.

زارع به سوابق متعدد تاریخی و نقش پررنگ زنان اشاره و بیان کرد: زنان در عرصه های مختلف نه تنها نقش آفرین بوده اند بلکه اثرگذار هم ظاهر شده اند و از نمونه های معاصر آن می توان به نقش زنان در نهصت اسلامی و پیروزی انقلاب، دوران پر افتخار دفاع مقدس و دیگر اشاره کرد که مثال بارز اخیر آن نیز حضور بانوان در جریان مدیریت کروناست.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به حوزه زنان دارد و از سال گذشته برای افزایش ظرفیت بهره گیری از ظرفیت بانوان و خانواده، برنامه های مختلفی تدوین کرده و نیز برای ارتقای وضعیت زنان بر اساس شاخص عدالت جنسیتی هم تمهیداتی اندیشیده است.

استاندار گیلان به سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به عنوان نقشه راهی برای ارتقای عدالت جنسیتی اشاره کرد و افزود: طرح ملی گفت وگوی خانواده نیز از دیگر طرح های ارزشمند دولت است که گامی مهم در جهت تحکیم خانواده به شمار می آید .

زارع متذکر شد: در دیدار اخیری که با معاون رئیس جمهوری در امور زنان داشتم؛ به آمادگی استان گیلان برای اجرای این طرح اشاره کردم زیرا این مهم گامی اساسی در جهت تحکیم خانواده است و رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز همواره به این مهم تاکید داشته و دارند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ملی گفت وگوی خانواده می تواند موجب تقویت مهارت‌های شنیداری، گفتاری و حل و فصل اختلاف در داخل خانواده شود تا کانون خانواده دارای تفاهم و ارتباط عاطفی و صمیمانه بیشتری باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: معتقدم یکی از مسائل حیاتی پیش روی ما برای عبور از چالش‌ها، اهتمام به گفت وگوست؛ به ویژه آنکه لازم است به منظور تقویت فرصت گفت وگوی بین نسلی در خانواده ها، برنامه ریزی صورت گیرد چراکه به طور قطع شکل گیری این موضوع، آغاز روندی مثبت است.

زارع با بیان اینکه به یقین شرایط دشوار کرونا را با گفت وگو و روشنگری توانستیم پشت سر بگذاریم، افزود: تمامی توصیه ها و الزاماتی که اکنون در حوزه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی ارائه می شود نیز در گام نخست با گفت وگو قابل دستیابی است.

وی زنان را مایه آرامش در نهاد خانواده دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از الگوهای رفتاری، از بانوان جامعه نشات می گیرد و فرزندان ما در نگاه اول، مادران خویش را در قامت اسوه می بینند؛ بر این اساس چنانچه مدیریت موضوعات مهم در بخش های مختلفی که جامعه با آنها مواجه است را با گفت وگو آن هم از درون خانواده شروع کنیم، به طور قطع به اثربخشی می‌رسیم.

استاندار گیلان بالاتر بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان از میانگین متوسط کشوری در گیلان را یک مزیت و فرصت دانست و گفت: در استان شاهد نقش آفرینی موثر زنان در فعالیت های مرتبط با تولیدات روستایی در بخش های مختلف از جمله فعالیت های کارآفرینی هستیم و لازم است زمینه فعالیت زنان به ویژه زنان روستایی را توسعه دهیم.

زارع تصریح کرد: مبتنی بر این نگاه، در دیدار با دکتر معصومه ابتکار به نقش فعال زنان گیلان در تولید محصولات کشاورزی و دامی اشاره و بر ضرورت گسترش صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری تاکید کردم؛ ضمن آنکه طی سال های اخیر ۷۶ صندوق‌ اعتبارات خرد زنان روستایی در گیلان ایجاد شده که هدفگذاری برای سال جاری افزایش این تعداد به یکصد صندوق است.

وی با اشاره به رونمایی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان در جریان سفر بهمن ماه سال گذشته دکتر ابتکار به گیلان، اظهار کرد: به یقین این سند به دلیل آنکه اولویت های اساسی و مهم خانواده و زنان و نیز راهکارهای عملیاتی را مشخص می کند، کارآمد بوده و به دنبال بهبود وضعیت مرکز ثقل جامعه یعنی خانواده است.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به امضای تفاهم نامه طرح تاب آوری اجتماعی ویژه خانواده در جریان این سفر اشاره و اضافه کرد: اجرای این طرح زمینه ساز هم افزایی برای توان‌افزایی زنان به ویژه در روستاها، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و اقدامات کارآفرینی است.

زارع، همچنین با اشاره به نقش تشکل های مردم نهاد در تحقق توسعه پایدار خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی جامعه ایرانی در بخش فعالیت‌های مدنی و سازمان‌های مردم نهاد، ظرفیتی مناسب است چنانکه در حال حاضر از افزون بر ۲۰۰ تشکل فعال مردم نهاد استان در زمینه های محیط زیست، خیریه و امور اجتماعی؛ نیمی از این سمن‌ها با مدیریت زنان یا بدنه اصلی  متشکل از بانوان فعالیت دارند و رویکرد ما نیز حمایت از این تشکل‌ها و کمک به آنها برای بسط ظرفیت‌های مدنی و بسیج پتانسیل های اجتماعی است.

وی بر لزوم توجه به موضوع بالا بردن تاب آوری اجتماعی نیز تاکید و عنوان کرد: این مهم یکی از راهبردهای غلبه بر دشواری های ناشی از کروناست و تاکید دارم به طور جدی در دستور کار باشد چراکه از این رهگذر آحاد جامعه می توانند مهارت های لازم برای رویارویی با مشکلات را به دست آورند.

استاندار گیلان افزود: همواره تاکید دارم در جریان مقابله با کرونا به دلیل آنکه همه مردم،‌ نخبگان و گروه های مرجع در کنار یکدیگر بودند؛ موفق شدیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و امروز نیز همچنان باید این همکاری ها با نقش آفرینی موثر بانوان در بخش های مختلف از جمله نهادینه سازی رعایت توصیه های بهداشتی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت بهداشتی فردی و...، پر رنگ تر از قبل انجام شود.

وی آموزش و یکپارچه سازی فعالیت های دستگاه های اجرایی در حوزه آسیب های اجتماعی برای توانمندسازی جامعه را مهم خواند و گفت: لازم است در جهت رفع آسیب های اجتماعی با نگاهی تعاملی و همگرایانه، پیش رفت و از نتایج مطالعات و پژوهش های این بخش نیز استفاده ای موثر داشت.

زارع، همچنین بر ضرورت بررسی و اولویت سنجی درباره کیفیت زندگی سالمندان و توجه به سلامت روحی، روانی و جسمانی آنان تاکید کرد و یادآور شد: در این مسیر باید به فعالیت های پژوهشی هم توجه شود.

انتهای پیام


10663057
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است