فرهنگی‌هنری 11:36 - 22 آذر 1398

افزایش عوارض سفرهای خارجی/ثبت جهانی دوتار در انتظار

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته در پی حذف معاف مالیاتی هنرمندان صنایع دستی هنرمندان صنایع دستی اعتراض کردند و پژوهشگران نیز به بررسی این موضوع پرداختند از جمله اینکه یکی از این پژوهشگران اعلام کرد این اقدام نه تنها کارگاههای تولیدی را تعطیل می کند بلکه همانند سال ۸۵ که سازمان صنایع دستی منحل شد، ضربه مهلکی به این هنر وارد می شود.

تعطیلی کارگاههای تولیدی با حذف معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع دستی

حجت مرادخانی به خبرنگار مهر گفت: دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور پیش نویس لایحه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی کشور را ایجاد کرده و برخی از بندها  و حوزه هایی که مشمول معافیت مالیاتی بود را حذف کرده است. یکی از این موارد ماده ۱۴۲ قانون مالیات های مستقیم هست که می گوید درآمد کارگاههای فرش دستباف و صنایع دستی و شرکت های تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی ادامه داد: این بند در پیش نویس حذف شده است یعنی اینکه اگر به تصویب نهایی برسد تمام این حوزه مشمول مالیات می شود این اقدام ضربه مهلکی بر پیکره صنایع دستی و فرش به خصوص کارگاههای صنایع دستی است. حتما اگر این اتفاق بیفتد کارگاههایی که در نواحی روستایی کشور هستند، تعطیل می شوند و تولیدات خیلی از کارگاهها نیز محدود خواهد شد احساس می کنم پیشنهاد حذف ماده ۴۲ بدون مطالعه بوده و کسی به تبعات آن فکر نکرده است.

در پی این اتفاق وزیر میراث فرهنگی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری و نیز به وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به ارزش‌های والای فرهنگی، هنری و سایر ویژگی‌های مادی و معنوی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، خواستار جلوگیری از حذف ماده مذکور (۱۴۲) شده است. منتها باید دید آیا این نامه مونسان پاسخی هم خواهد داشت و یا خیر. چون در برخی از موضوعات دیگر این نامه ها چندان جوابی نداشته است از جمله درباره عوارض خروج از کشور که او یک بار در سال ۹۶ هنگام بررسی بودجه ۹۷ که عوارض خروج افزایش یافته بود پیشنهاد کرد که این عوارض از ۷۵ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان برسد اما تاثیری نداشت.

افزایش ۴۴ هزار تومانی عوارض سفرهای خارجی

این بار هم در بودجه سال ۹۹ رئیس جمهور عوارض خروج از کشور را که ۲۲۰ هزار تومان بود به ۲۶۴ هزار تومان افزایش داد و لایحه آن را نیز به مجلس برای بررسی تقدیم کرد. این عوارض خروج از کشور قرار بود برای توسعه گردشگری مصرف شود اما وزیر میراث فرهنگی گفته که از ۲۲۰ هزار تومان تنها ۱۷ هزار تومان آن به گردشگری اختصاص یافته است.

همچنین بررسی بودجه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت میراث فرهنگی نشان می دهد که بودجه این وزارتخانه حدود ۱۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

هم اکنون پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار ایران  در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو در حال بررسی برای ثبت در فهرست میراث جهانی و ناملموس است. قرار شده تا این پرونده در شهر بوگوتا پایتخت کلمبیا مورد بررسی قرار گیرد. 

دوتار یکی از مهم‌ترین سازهای زهی-زخمه‌ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و به‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و دسته‌ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته می‌شود.

وزارت خارجه ایران هم در این هفته اطلاعیه ای داد و نوشت که ایرانی ها برای سفر به فرانسه به خصوص شهر پاریس احتیاط کرده و برنامه سفرشان را به زمان دیگری موکول کنند چرا که در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه اعتراضات و اغتشاشات همچنان ادامه دارد وزارت خارجه پیش از این هم درباره سفر به هنگ کنگ و عراق هشدارهایی را داده بود.


10317883
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است