اجتماعی 12:12 - 18 خرداد 1399

بزرگترین کوتاهی در زمینه تولید موالید بر عهده مجلس است

به گزارش خبرنگار مهر، علی آقامحمدی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه عالی شورای اجتماعی وزارت کشور گفت: هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام از سوی مجمع تشخیص مسئولیت پیگیری سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر انقلاب را بر عهده دارد. این سیاست‌های کلی هیئت عالی اولین سیاست‌هایی است که سیاست‌های کلی جمعیت را ارزیابی کرده که این سیاست‌ها در حال نهایی شدن است و گزارش آن به رهبر انقلاب ارسال می‌شود و هر دستوری که از سوی رهبری ابلاغ شود، اجرا می‌شود.

دبیر هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام افزود: بیش از یک سال طول کشیده است و تمام نظرات کارشناسی در خصوص سیاست‌های موالید به طور فشرده برگزار شده است؛ در حقیقت شورای اجتماعی کشور به ریاست وزیر کشور مبادلاتی را از لحاظ دیدگاهی در خصوص این گزارش انجام شده است.

آقامحمدی در مورد اولویت‌ها و سیاست‌های موالید و کاهش جمعیت گفت: تبعات کاهش جمعیت ابعاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد. کاهش جمعیت سبب می‌شود تا هرم جمعیت تغییر کند و سالخوردگان افزایش یافته و ورودی صندوق‌های تأمین اجتماعی کم شود و وضع سالخوردگان آشفته شود و به لحاظ دریافتی با مشکلات مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کاهش موالید موجب افزایش بار تکفل می‌شود و کسانی که اشتغال به کار دارند، کاهش می‌یابند و مصرف کنندگان افزایش می‌یابند و کشور دیگر امکان توسعه و پیشرفت بزرگ را نداشته و نمی‌تواند افزایش ثروت را کسب کند.

وی گفت: از طرف دیگر موقعیت کشور در جهان و منطقه تغییر می‌کند و همسایگانمان مانند پاکستان با ۴۰۰ میلیون جمعیت با نرخ سالخوردگی ۱۰ درصد، عراق با ۱۰۰ میلیون جمعیت با نرخ سالخوردگی ۱۰ درصد و ایران با ۱۰۰ جمعیت با نرخ سالخوردگی ۳۰ درصد، در این صورت معلوم است که شرایط ایران مشکل می‌شود و این آینده جز با افزایش جمعیت تضمین نمی‌شود.

وی گفت: افزایش جمعیت موضوعی نیست که بتوانیم از منابع دیگر مانند نفت یا بودجه‌های دیگر آن را تأمین کنیم. این موضوع یعنی موالید و افزایش جمعیت با جوان ماندن جمعیت کشور و تولید موالید امکان پذیر است. در طی سال‌های گذشته غفلتی صورت گرفته است و برعکس اوایل انقلاب که جوانی جمعیت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، اکنون ما با تأخیر موالید مواجه هستیم که باید آن را جبران کنیم و تمام بحث‌ها در این زمینه است که چه راهکارها و چه سیاست‌هایی اتخاذ شود و چه کسانی چه ماموریت‌هایی بر دوش بگیرند تا این تأخیر در موالید جبران شود.

وی اظهار کرد: در درجه اول تغییر موالید باید با تغییر نگرش همراه شود. در این زمینه رسانه‌ها، آموزش عالی، مباحث مطرح شده در جامعه و انجمن‌هایی که در این زمینه صحبت می‌کنند، بسیار مهم هستند تا بتوانند اقناع اجتماعی برای افزایش جمعیت ایجاد کنند به نوعی که تمام افراد جامعه در این زمینه مسئول باشند؛ در واقع تولید موالید یک وظیفه کفایی برای جامعه مطرح شود.

آقا محمدی در مورد سازمان‌ها و نهادهای مسئول در مورد تولید موالید اظهار کرد: در این زمینه بخشی از مسئولیت‌ها مربوط به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت بهداشت، وزارت ورزش، وزارت کشور، صدا و سیما و … در این زمینه مسئول هستند و تقریباً نمی‌توان در این زمینه دستگاهی را کنار بگذاریم، مهم آن است که کدام وظیفه متعلق به چه کسی است.

وی گفت: در سال ۹۱ وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه گزارشی را به رهبر انقلاب تقدیم کرد، ایشان دستور دادند این موضوع باید به قانون تبدیل شود. مجلس بزرگترین کوتاهی را در زمینه تولید موالید کرده است و تاکنون این موضوع را به تأخیر انداخته است و این موضوع قانون نشده است. در قانون تکالیف همه به جز مشخص شده و مسئولیت هر یک از سازمان‌ها مشخص می‌شود.

وی گفت: تمام دستگاه‌ها از قوه قضائیه، مجریه و مقننه در این زمینه مسئولیت دارند و تولید موالید یک مسئولیت ملی است و از سوی دیگر خانواده‌ها در این زمینه مسئولیت بزرگ‌تری بر عهده دارند. راهکارهای مجمع در حال جمع بندی است و باید به استحضار رهبر انقلاب برسد و پس از این مرحله در کشور ابلاغ می‌شود. گزارش مجمع ظرف یک ماه آینده تقدیم رهبر انقلاب می‌شود و تدابیر بعدی توسط ایشان ابلاغ می‌شود.


10563860
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از چندبرابر شدن نرخ جریمه در تخلفات حادثه‌ساز خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: معابر و بزرگراه‌های پایتخت همچنان خلوت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت هم‌افزایی تمامی قوا و دستگاه‌ها در جهت تحقق راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح خانه روزنامه‌نگاران در سال جدید خبر داد و گفت: این خانه در محل خانه نراقی واقع در چهار راه طالقانی خواهد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جشنواره بزرگ
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: در ماه‌های اولیه سال جاری برنامه‌ریزی جدی صورت گرفته است که پدیده زباله‌گردی و کودکان کار ساماندهی شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است